Polskie firmy rodzinne istotną siłą napędową gospodarki, jednak potrzebują profesjonalizacji

0

Firmy rodzinne w Polsce wytwarzają prawie jedną piątą PKB. Ich atutem jest silne przywiązanie pracowników, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Słabością jest niejednokrotnie brak strategii działania, która mogłaby przyciągnąć inwestorów i pomóc im stać się bardziej konkurencyjnymi. O sytuacji polskich firm rodzinnych, a także praktycznej stronie innowacyjności oraz inteligentnych miastach będzie mowa podczas zbliżającego się VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, którego partnerem merytorycznym jest firma doradcza Deloitte.

 Po 25 latach od rozpoczęcia transformacji rynkowej w Polsce bardzo silnie rozwinął się sektor firm rodzinnych. Z danych Polskiej Konfederacji Pracodawców „Lewiatan” wynika, że odpowiadają one za wytworzenie 18 proc. PKB i jedną czwartą PKB wygenerowanego przez cały sektor przedsiębiorstw.

„Atuty polskich firm rodzinnych to niezwykle silne więzi pomiędzy firmą a jej pracownikami, elastyczne zasady działania i szybka decyzyjność. Dzięki większej zdolności dostosowania się do zmiennych warunków rynkowych są one w stanie oprzeć się negatywnym skutkom okresów dekoniunktury” – mówi Adam Chróścielewski, Partner odpowiedzialny za praktykę firm rodzinnych Deloitte. „Jednakże na pewnym etapie rozwoju firmy rodzinne stają też przed decyzjami związanymi z profesjonalizacją biznesu. To kluczowy proces, którego odpowiednie wdrożenie pozwoli na bardziej efektywne działanie, większą transparentność wobec potencjalnych inwestorów i podniesienie konkurencyjności wobec innych graczy rynkowych” – dodaje.

Proces ten wymaga jednak zmiany mentalności konserwatywnie podchodzących do zarządzania właścicieli firm rodzinnych lub też przekazania sterów młodszemu pokoleniu, bardziej otwartemu na angażowanie w procesy zarządcze zewnętrznych specjalistów. „Jesteśmy w Polsce w trakcie pierwszej fali sukcesyjnej. Jest to proces kluczowy z perspektywy podstawowego celu firmy rodzinnej, jakim jest zabezpieczenie jej długowieczności. Aby zakończył się on sukcesem, musimy patrzeć na doświadczenia zachodnich firm rodzinnych i korzystać z narzędzi, które wspierają procesy zmiany pokoleniowej, takich jak choćby – niezwykle popularna na Zachodzie – konstytucja rodzinna” – wyjaśnia Artur Czepczyński, właściciel firmy rodzinnej ABC Czepczyński.

Czytaj również:  Inwestorzy lokalni utrzymają pozycję głównych graczy na rynku inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej