Zygmunt Solorz-Żak, Rafał Brzoska i Sebastian Kulczyk to liderzy biznesu, których obecność w mediach internetowych w 2024 roku była oceniana najwyżej – wynika z analizy Instytutu Przywództwa. Publikacje z udziałem Zygmunta Solorza-Żaka osiągnęły wartość 10,43 mln zł, Rafała Brzoski – 8,67 mln zł, a Sebastiana Kulczyka – 4,16 mln zł.
Na co dzień zarządzają biznesami wartymi miliony, ale też pojawiają się mediach, budując rozpoznawalne marki osobiste. Instytut Przywództwa sprawdził, kto z polskich przedstawicieli biznesu jest najcenniejszy pod kątem obecności w doniesieniach na portalach internetowych. Do analizy wykorzystano wskaźnik ekwiwalentu reklamowego, czyli wartość w złotówkach, która określa, ile należałoby zapłacić za dany artykuł z udziałem przedstawiciela biznesu, gdyby był reklamą.
Na szczycie rankingu znalazł się Zygmunt Solorz-Żak z imponującym wynikiem ekwiwalentu reklamowego wynoszącym 10,43 mln zł. Wprawdzie jego aktywność biznesowa od lat przyciąga uwagę opinii publicznej, to jednak w zeszłym roku media interesowały się przede wszystkim sprawami sukcesji prowadzonych przez niego biznesów. Kolejne miejsca zajmują Rafał Brzoska, twórca InPost (8,67 mln zł) oraz inwestor Sebastian Kulczyk (4,16 mln zł).
– Łączna wartość medialna publikacji z udziałem pierwszej trójki przekroczyła kwotę 20 mln zł, co podkreśla istotną rolę liderów w polskim krajobrazie biznesowym i medialnym. Wysokie wyniki pokazują wpływ i zdolność biznesmenów do budowania rozpoznawalności w przestrzeni publicznej – komentuje wyniki rankingu Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.
Różnorodność przedstawicieli biznesu w rankingu
W zestawieniu znaleźli się znani przedsiębiorcy reprezentujący różne branże, a wśród nich Dominika Kulczyk (publikacje o wartości 2,66 mln zł), Zbigniew Jakubas (2,49 mln zł) czy Józef Wojciechowski (2,22 mln z). Powyższe wyniki wskazują na wpływ medialny liderów polskiego biznesu.
– To zestawienie pokazuje, jak liderzy biznesu o różnym profilu budują swój wpływ medialny. Dominika Kulczyk, kojarzona z inwestycjami i działalnością filantropijną, Zbigniew Jakubas, działający w przemyśle i finansach, oraz Józef Wojciechowski, związany z rynkiem nieruchomości, reprezentują różne sposoby oddziaływania na opinię publiczną. Ich obecność w mediach może wynikać zarówno z aktywności biznesowej, jak i z podejmowanych inicjatyw społecznych czy inwestycji. Ciekawym aspektem jest też to, że niektórzy liderzy budują swój wizerunek poprzez aktywność medialną, podczas gdy inni, mimo unikania rozgłosu, i tak przyciągają uwagę opinii publicznej – tłumaczy Piotr Gąsiorowski.
Czy bycie „na świeczniku” pomaga w budowaniu firmy?
Medialność w świecie biznesu często kojarzy się z udzielaniem wywiadów oraz aktywnością w mediach społecznościowych czy debatach. Przypadek Tomasza Biernackiego, twórcy sieci Dino, świadczy jednak o tym, że swój wpływ na świat biznesu można budować również w sposób bardziej dyskretny.
Mimo że Biernacki konsekwentnie unika rozgłosu i nie pojawia się publicznie, jego firma osiągnęła jeden z największych sukcesów na polskim rynku spożywczym. Media regularnie analizują rozwój sieci Dino, co sprawia, że nawet niechęć jej założyciela do obecności w mediach nie ogranicza zainteresowania rozwijaną marką.
– To zjawisko podkreśla, że obecność w mediach – choć nie zawsze zamierzona – może wzmacniać pozycję rynkową firmy i jej właściciela. W przypadku Biernackiego, to same wyniki biznesowe oraz strategia ekspansji sprawiają, że jego nazwisko i marka Dino pozostają w centrum uwagi opinii publicznej – podsumowuje ekspert.
Wycena medialna obecności liderów biznesu na portalach internetowych w 2024 r. (na podstawie wartości ekwiwalentu reklamowego) |
||
LP | Imię i nazwisko | Wartość ekwiwalentu reklamowego w mln zł |
1. | Zygmunt Solorz-Żak | 10,43 |
2. | Rafał Brzoska | 8,67 |
3. | Sebastian Kulczyk | 4,16 |
4. | Dominika Kulczyk | 2,66 |
5. | Zbigniew Jakubas | 2,49 |
6. | Józef Wojciechowski | 2,22 |
7. | Sobiesław Zasada | 1,94 |
8. | Rafał Sonik | 1,92 |
9. | Marian Owerko | 1,9 |
10. | Michał Sołowow | 1,54 |
11. | Tomasz Biernacki | 1,48 |
12. | Ryszard Florek | 1,41 |
13. | Krzysztof Domarecki | 1,28 |
14. | Dariusz Miłek | 1,21 |
15. | Paweł Marchewka | 1,06 |
16. | Grażyna Kulczyk | 1,01 |
17. | Jerzy Starak | 0,884 |
18. | Zbigniew Juroszek | 0,748 |
19. | Krzysztof Pawiński | 0,633 |
20. | Antoni Ptak | 0,508 |
21. | Adam Góral | 0,376 |
22. | Marcin Iwiński | 0,255 |
23. | Piotr Voelkel | 0,248 |
24. | Jan Kolański | 0,22 |