Wsparcie dla HR – jak odciążyć i usprawnić pracę działu?

Kuba Marjański, dyrektor BTA Kompas
Kuba Marjański, dyrektor BTA Kompas

Coraz więcej działów HR firm, bez względu na to, czy zatrudniają kilkadziesiąt czy kilka tysięcy pracowników, korzysta z usług firm zewnętrznych. Miarą sprawnie działającego działu kadr staje się to, jak deleguje on zadania i które z nich powierza zewnętrznym podmiotom.

Kuba Marjański, dyrektor BTA Kompas
Kuba Marjański, dyrektor BTA Kompas

Z tegorocznego badania International Business Report wykonanego na zlecenie Grant Thornton wynika, że z outsourcingu kadr i płac korzystało jedynie 6 proc. polskich średnich i dużych firm. Na świecie korzystanie z outsourcingu jest bardzo popularne, jednak polskie firmy wolą powierzać zewnętrznym podmiotom tylko część zadań – wykazują wyniki badania „Outsourcing usług
w Polsce”.

Polskie firmy coraz częściej zlecają organizację wyjazdów czy firmowych eventów, wyspecjalizowanym firmom. Dawniej przedsiębiorstwa miały własne ośrodki wczasowe, a spotkania w firmie i ważne dla niej wydarzenia organizowały na własną rękę. Dziś trendem jest przekazywanie aktywności w tym obszarze firmom, które specjalizują się w świadczeniu tego typu usług. Odciążając się z koordynacji takich działań, działy HR mogą więcej czasu poświęcić czynnościom, które podwyższą jakość działania przedsiębiorstwa, tj. rekrutowaniem nowych pracowników, szkoleniami, czy motywowaniem pracowników.

Z danych Biura Turystyki Aktywnej Kompas, wyspecjalizowanego w obsłudze klientów korporacyjnych, firmy, które decydują się na benefity dla pracowników w postaci finansowania lub dofinansowania wyjazdów dla dzieci pracowników, w tym roku kupiły o 250 proc. więcej obozów wakacyjnych i zimowych niż przed rokiem.

Podobnie rosnącym zainteresowaniem cieszy się działalność Mikolaje24.pl, podmiotu organizującego eventy świąteczne dla firm. W ciągu ostatnich 9 lat zorganizowano ponad tysiąc wizyt Świętego Mikołaja oraz eventów dla różnych instytucji. Tylko w tym roku sprzedaż tych usług wzrosła o 30 proc. – Wzrastające zainteresowanie usługami outsourcingowymi świadczy o coraz większej świadomości firm, że powierzenie działań podmiotom wyspecjalizowanym w konkretnych usługach przełoży się na zadowolenie pracowników – wyjaśnia Kuba Marjański, dyrektor BTA Kompas.