6 na 10 polskich pracowników chętniej wróciłoby do biura, gdyby pracodawca dofinansował koszty dojazdu

Taksówka i hulajnoga

Budżet na mobilność miejską staje się pożądanym benefitem pracowniczym w polskich firmach, podobnie jak możliwość pracy zdalnej, wykazało badanie Kantar dla FREE NOW, superaplikacji mobilności miejskiej[1]. 53% polskich pracowników przyznaje też, że zrezygnowałoby z auta służbowego na rzecz dedykowanego budżetu na współdzielone przejazdy. Oznacza to, że auto służbowe jest coraz mniej atrakcyjnym świadczeniem dla pracowników, którzy są gotowi zastąpić je bardziej zrównoważonymi i elastycznymi środkami transportu. 

Wśród benefitów pracowniczych najczęściej wskazywanych jako pożądane przez Polaków, na pierwszym miejscu znalazła się opieka zdrowotna, a następnie kolejno: praca zdalna i oferta na mobilność. Co trzeci badany w Polsce obecnie korzysta z auta służbowego, jednak koszty paliwa i brak miejsc parkingowych są wskazywane jako największa uciążliwość dla 40-60% ich posiadaczy.

Badani zapytani o wybór pomiędzy autem służbowym a budżetem na mobilność miejską, w 44% wybrałoby tę drugą opcję. Jako zaletę takiego rozwiązania, 4 na 10 z nich wskazuje przyjazność środowisku i redukcję CO2. Idea otrzymywania od pracodawcy dedykowanego budżetu na przejazdy różnymi środkami współdzielonego transportu w ramach jednej platformy, jest interesująca dla aż 8 na 10 polskich pracowników. 63% z nich wyznaje też, że taka oferta zachęciłaby ich do powrotu do pracy w biurze. 

Zmieniające się trendy w codziennym przemieszczaniu się do biura płyną także z raportu McKinsey & Company, który potwierdził, że aż 70% pracowników biurowych jest otwartych na korzystanie z mikromobilności, np. współdzielonych hulajnóg, w codziennych dojazdach do biura. Najnowsze badanie FREE NOW potwierdziło natomiast, że zdecydowanie wzrasta świadomość na temat zrównoważonego transportu wśród polskich pracowników biurowych. Aż 67% z nich oczekuje od pracodawcy promowania przyjaznych środowisku środków transportu.

Mobilność miejską w formie benefitu pracowniczego rozwija już FREE NOW, które w ramach oferty dla biznesu proponuje Budżet Mobilności.

Zauważamy zmieniające się potrzeby pracowników, na które wpływ miała niezaprzeczalnie pandemia i przejście w tryb pracy hybrydowej. Rozwijana przez nas usługa: Budżet Mobilności FREE NOW, może stać się źródłem benefitów dla pracowników, podobnie jak karnety sportowe czy auta firmowe. Pracodawca będzie mógł alokować pracownikom budżet na przejazdy prywatne, w formie abonamentu z limitem do wykorzystania dla pracownika na jego osobiste potrzeby, ale także dojazdy do biura. Pracownik za pośrednictwem naszej aplikacji skorzysta ze wszystkich usług dostępnych lokalnie – taksówek, hulajnóg, rowerów, skuterów i carsharingu. Ta usługa jest już testowana w niektórych krajach europejskich, a wkrótce udostępnimy ją także firmom w Polsce – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREE NOW w Polsce. 

Podobne wnioski – o rosnącej otwartości pracowników biurowych na rezygnację z auta służbowego oraz oczekiwaniu zrównoważonych działań względem pracodawcy, płyną z ankiet przeprowadzonych wśród pracowników z innych krajów europejskich w badaniu FREE NOW. Z drugiej strony, tylko 1 na 5 ankietowanych europejczyków przyznaje, że ich pracodawca podejmuje aktywne działania na rzecz ograniczenia emisji węglowych powodowanych przejazdami służbowymi pracowników.

[1]  Badanie Kantar dla FREE NOW, przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2022 roku, w formie ankiety internetowej, wśród 5 tys. pracowników biurowych w 10 krajach europejskich, w tym 500 osobach z Polski.