Autorytety zdrowotne 2017

0

Dla konsumentów nie ma obecnie liczących się lekarzy wśród liderów opinii. Trzy najczęściej wskazywani liderzy opinii w dziedzinie zdrowia, chorób i leków nie mają wykształcenia medycznego, są to: Anna Lewandowska, Ewa ChodakowskaJerzy Zięba. Wśród licencjonowanych specjalistów autorytetem cieszą się lekarze rodzinni, ginekolodzy i pediatrzy.

medale-alfa

W ramach projektu „e-apteki 2017” przeprowadziliśmy badanie kwestionariuszowe na n=1035 internautach kupujących leki i suplementy diety w internecie i poprosiliśmy ich o wskazanie zdrowotnych autorytetów. Zrobiliśmy to w połowie października 2017, w samym środku strajku lekarzy.

Wśród autorytetów zdrowotnych króluje fitness i dieta. Tak samo, jak w zeszłym roku, najczęściej wskazywane są Anna LewandowskaEwa Chodakowska. To jedyne „liczące się” autorytety zdrowotne, bo wszystkie pozostałe wskazania są bardzo rozdrobnione. Na trzecim miejscu – tak samo jak w zeszłym roku – najczęściej wskazywany jest hipnoterapeuta Jerzy Zięba. Wśród specjalistów z bardziej instytucjonalnym wykształceniem w tym roku internauci najczęściej wskazywali dietetyków: Konrada Gacę (eksperta ds. leczenia otyłości, specjalistę żywieniowego), Annę Makowską (doktora nauk farmaceutycznych, pedagoga – specjalizującego się w dietetyce) i Dr Marka Szczyta – chirurga plastycznego.

Quanto-ganha-um-pediatra

Najczęściej wskazywanym typem autorytetów lekarzy są ginekolożki, lekarze rodzinni i pediatrzy – specjalizacje łączące się wokół szeroko rozumianej rodziny. Internauci kupujący leki i suplementy wskazują te osoby nie z imienia i nazwiska, a z nazwy blogów, takich jak: mamaginekolog.pl i mamalekarz.pl. Często wokół takich osób tworzą się większe społeczności i grupy zainteresowania, posiadające własny e-commerce i współpracujące z markami.

Starsi lekarze świadomie nie komunikują się w internecie. Wśród lekarzy specjalistów w Polsce widać bardzo mocny podział na specjalistów „starego” i „nowego” typu. Utytuowani lekarze po 35 roku życia prawie w ogóle nie mają profili na Facebooku i Twitterze związanych wprost imieniem i nazwiskiem. Tego typu osoby, jeżeli są obecne w internecie, to poprzez stronę internetową swoich prywatnych placówek i poprzez serwisy z rankingami lekarzy (te nie są zresztą powszechnie uzupełniane).

Czytaj również:  Polacy robią zakupy z głową. Na transakcjach w internecie potrafią oszczędzić nawet do kilku tysięcy złotych rocznie

Świat lekarski jest „najbliżej” internautów poprzez fanpage bedacmlodymlekarzem i bedacmlodymfarmaceuta, konsylium24 i wydziallekarski. Osoby aktywne na tych fanpage to nie te same osoby, które są aktywne na fanpage dietetyki i trenerów fitness. Tam spotykają się młodsi przedstawiciele środowiska lekarskiego i osoby zainteresowane światem społeczno-politycznym.

blogi

Zaczyna się pojawiać fala młodych lekarzy specjalistów, świadomie korzystających z internetu jako środka dotarcia do swoich klientów. Przykładem jest dr Oskar Kaczmarek – ekspert ds. mikrobioty i probiotykoterapii, lekarz dentysta, prelegent na licznych szkoleniach dla lekarzy, dietetyków, trenerów personalnych i wszystkich zainteresowanych tematem mikrobiomu. Tego typu osoby budują obraz swojej eksperckości na wszystkich dostępnych kanałach social mediowych i działają na zasadach wszystkich pozostałych liderów opinii w internecie.

Co to znaczy dla marek producentów leków, suplementów i innych środków zdrowotnych?