Gwałtownie spada zainteresowanie płatnościami kartami kredytowymi wśród młodszego pokolenia, wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Młode osoby o wiele chętniej korzystają z aplikacji płatniczych przy zakupach towarów i usług, w tym platform oferujących płatności odroczone.
Odsetek młodych osób w USA, które nie posiadają kart kredytowych, niemal podwoił się w ubiegłym roku. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Bain & Company obecnie 22 proc. konsumentów poniżej 25 roku życia nie korzysta z kart kredytowych. Eksperci wskazują, że trend ten będzie się pogłębiał i również dotyczyć będzie pozostałych rynków rozwiniętych, w tym Polski, gdzie technologie cyfrowe stopniowo wypierają tradycyjne rozwiązania.
Jak wynika z badania, rośnie zainteresowanie klientów odroczonymi płatnościami typu „kup teraz, zapłać później”. W ciągu ostatnich 12 miesięcy korzystał z nich w USA co trzeci konsument w wieku 18-44 lat. Ponad połowa z nich używała także portfeli elektronicznych, płacąc za towary i usługi. Te formy płatności są jednak mniej popularne w starszym pokoleniu. Wśród osób w wieku powyżej 55 lat jedynie co dziesiąta zadeklarowała, że w ostatnim roku używała platform oferujących odroczone płatności.
– Branża fintech rozwija się w błyskawicznym tempie, zdobywając coraz większe zaufanie konsumentów na całym świecie. Płatności cyfrowe zyskują zainteresowanie zwłaszcza młodszego pokolenia, dla którego tradycyjne karty kredytowe stają się przeżytkiem z innej epoki – powiedział Paweł Kozub, Starszy Menedżer Bain & Company. – Wraz z upływem czasu ten trend będzie się pogłębiał i wiele wskazuje na to, że plastikowe karty podzielą w przyszłości los płyt DVD.
Eksperci Bain & Company wskazują, że zmiana zachowań konsumenckich wśród młodszego pokolenia stanowić będzie szczególne wyzwanie dla emitentów tradycyjnych kart płatniczych, którzy już teraz powinni budować swoją pozycję na rynku alternatywnych płatności cyfrowych.
Również firmy z branży fintech powinny dokładać starań, by ulepszać jakość swoich usług, jeśli chcą szybko zwiększać udziały w rynku i przyspieszyć zachodzącą rewolucję. Jak wynika bowiem z badania, wielu klientów napotyka problemy z płatnością przy użyciu aplikacji płatniczych podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Problemy dotyczą zarówno awarii samych aplikacji, jak i trudności z nawigacją czy zalogowaniem się do systemu. W porównaniu z zakupami przez internet dwukrotnie więcej klientów (22 proc.) sygnalizuje takie problemy podczas zakupów w sklepach stacjonarnych.
– Ze względu na problemy z płatnościami cyfrowymi w sklepach, klienci nie rezygnują z kart kredytowych. Jednak gdy branży fintech uda się pokonać te przeszkody i zapewnić płynną obsługę, płatności alternatywne staną się poważnym zagrożeniem dla tradycyjnych kart kredytowych – powiedział Paweł Kozub. – Najwięksi inwestorzy w branży fintech bacznie śledzą trendy i zachowania konsumentów i działają szybko i zdecydowanie, by zdobyć przewagi rynkowe.
Badanie zostało przeprowadzone w drugim kwartale 2021 roku przez NPS Prism, firmę badawczą należącą do Bain & Company.