Branża ubezpieczeniowa coraz śmielej wykorzystuje nowe technologie. Powstają specjalne platformy do sprzedaży polis online

0

Firmy ubezpieczeniowe coraz odważniej sprzedają polisy w kanale mobilnym i internecie. Wymuszają to nowe technologie i oczekiwania klientów, zwłaszcza z młodszego pokolenia, które kupuje już głównie online. Grupa Europa wprowadziła na rynek platformę sprzedażową, za której pośrednictwem w internecie będzie można szybko i wygodnie kupić ubezpieczenie. Docelowo w ofercie będzie dostępnych kilkanaście produktów finansowych.

– Od prawie 10 lat mamy do czynienia z gwałtownym wzrostem rynku e-commerce w Polsce. Dotyczy to przede wszystkim takich kategorii jak elektronika, gdzie nawet kilkadziesiąt procent produktów jest kupowanych przez internet. Ten trend jest teraz coraz bardziej widoczny na rynku usług finansowych. Obserwujemy to w bankowości, ale widzimy też, że coraz częściej Polacy kupują ubezpieczenia przez internet. Coraz częściej klienci szukają polis właśnie w kanale cyfrowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marat Nevretdinov, prezes zarządu Grupy Europa.

Dane Gemius pokazują, że już co drugi internauta w Polsce (54 proc. z 26,5 mln) co najmniej raz w roku kupuje w sieci jakiś produkt bądź usługę. Głównym czynnikiem, który ich do tego zachęca, jest całodobowa dostępność, wygoda, oszczędność czasu i niższa cena. Internetowa sprzedaż rozwija się w Polsce w tempie dwucyfrowym już od kilku lat, rośnie też jej udział w handlu ogółem i wartość obrotów. Tpay.com prognozuje, że w tym roku rynek e-handlu może urosnąć nawet o 30 proc., a w 2020 roku jego wartość sięgnie już 60 mld zł.

Nowe kanały sprzedaży i dotarcia do klientów, cyfryzacja całego rynku, a także zmiana pokoleniowa to czynniki, które wymuszają na branży finansowej wdrażanie nowości, zgodnych z oczekiwaniami klientów. Dlatego firmy ubezpieczeniowe coraz śmielej testują w ostatnim czasie sprzedaż polis w kanale mobilnym i internecie.

– Za chwilę na rynek ubezpieczeń zacznie wchodzić młode pokolenie, które nie wyobraża sobie innego sposobu zakupu jakichkolwiek produktów niż przez internet. My chcemy być gotowi na to pokolenie i zapewnić im taką samą szybkość i prostotę, jaką mają przy oglądaniu filmów na Netfliksie czy słuchaniu muzyki w Spotify – mówi Marat Nevretdinov.

Prezes Grupy Europa wskazuje, że produkt ubezpieczeniowy musi spełniać dwa warunki, żeby klient chciał i mógł kupić go przez internet. Po pierwsze: musi być prosty i zrozumiały, bez ukrytych kruczków. Klient nie może mieć poczucia, że kupuje kota w worku. Drugim elementem jest sam proces zakupowy – jak najmniej inwazyjny, szybki i prosty, bo klienci nie chcą już wypełniać dziesiątek online’owych formularzy.

Czytaj również:  Brakuje rąk do pracy. Rząd sięgnie po osoby bierne zawodowo

– Kanał internetowy jest dla nas kluczowy. Widzimy, co dzieje się dookoła, i chcemy to wykorzystać, zwiększając swoją sprzedaż. Mamy już duże doświadczenie w sprzedaży przez internet, w szczególności dotyczy to produktów związanych z ubezpieczeniem podróży – mówi Marat Nevretdinov.

Nowa platforma e-commerce Grupy Europa oferuje na start trzy produkty: ubezpieczenie turystyczne, ubezpieczenie kosztów rezygnacji i ubezpieczenie poważnego zachorowania. Docelowo będzie ich kilkanaście. Platformę ma wyróżniać prostota produktów, które będą dostępne w jej ofercie, oraz bardzo sprawna i przyjazna ścieżka sprzedaży. Ubezpieczyciel przeprowadza w tej chwili badania rynkowe – sprawdza oczekiwania oraz zapotrzebowanie klientów, żeby dostosować do nich platformę.

– Sama platforma sprzedażowa to dopiero początek. Zmieniamy się także wewnętrznie, by zapewnić spójne doświadczenie klientów po zakupie ubezpieczenia. Dotyczy to takich obszarów jak obsługa posprzedażowa i ewentualne likwidacje szkody – zapowiada Marat Nevretdinov.

Grupa Europa dywersyfikuje sprzedaż i wprowadza nowe kanały już od pewnego czasu – w zeszłym roku uruchomiła sprzedaż ubezpieczeń wspólnie z siecią Lidl (w ramach projektu „Lidl Podróże”) oraz programem lojalnościowym Payback. Produkty ubezpieczyciela są także dostępne w aplikacji mobilnej Skycash i ponad 7 tys. bankomatów sieci Euronet Planet Cash. Ten rok Europa rozpoczęła od wprowadzenia na rynek Screenity – aplikacji mobilnej, która umożliwia ubezpieczenie smartfona.

– Uruchomienie platformy sprzedażowej Europy jest ukoronowaniem naszych dotychczasowych działań – mówi prezes zarządu Grupy Europa.

W 2017 roku Grupa Ubezpieczeniowa Europa zebrała prawie 1,6 mld zł składki przypisanej brutto – wzrost o 8 proc. w ujęciu rocznym. Wchodzące w jej skład Towarzystwo Ubezpieczeń Europa zebrało 383 mln zł składki przypisanej brutto, co stanowiło 29-proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku, natomiast Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Europa zamknęło ubiegły rok ponad 1,2 mld zł przypisu składki brutto (wzrost 2,3 proc. rok do roku).