Cyfrowa transformacja priorytetem nr.1 połowy światowych przedsiębiorstw

0

Dokładnie połowa ankietowanych przez Forbesa i Hitachi menadżerów zaproszonych do współudziału w badaniu How do Win at Digital Transformation przyznała, że skupienie działań wokół cyfrowej transformacji biznesu jest ich najważniejszym strategicznym celem.

Mimo że za liderów biznesowego wykorzystania danych i ich analizy uważa się 44% respondentów, do osiągania wyższych zysków za ich sprawą przyznało się aż 91% wszystkich uczestników badania. Potencjał adaptacji technologii trzeciej platformy jest więc wysoki, choć wciąż niewykorzystywany w pełni.

Na co dziś stawia biznes?

IDC prognozowało przed rokiem, że pod koniec 2017 roku dwie trzecie największych światowych spółek postawi cyfrową transformację biznesu w centrum swojej strategii. Wiele wskazuje na to, że jest to bardzo prawdopodobna prognoza, a jednym z sygnałów są wyniki badania zrealizowanego przez Forbes Insight w kooperacji z firmą Hitachi.

50% uczestników badania przyznało, że w ciągu dwóch najbliższych lat ich nadrzędnym celem jest reakcja na zmieniającą się pod wpływem cyfrowej transformacji rzeczywistość biznesową. Na drugim miejscu (38%) znalazła się aktywność z zakresu fuzji i przejęć, na trzecim skupienie się na nowych produktach i usługach (35%). Dwa cele wymieniane w dalszej kolejności to natomiast rozszerzenie działań o nowe obszary biznesu (24%) i ekspansja zagraniczna (22%).

Ten stan rzeczy znajduje swoje odzwierciedlenie także w planach inwestycyjnych spółek zaproszonych do wzięcia udziału w badaniu. – Pamiętajmy, że wyznaczenie priorytetów to jedno, a znalezienie funduszy na ich realizację to drugie. Można jednak śmiało powiedzieć, że digitalizacja firm ze statusu „warte obserwacji” w latach 2012-2013 ewoluowała przez miano reorganizatora modeli biznesowych w 2014 r. do statusu „niezbędne” w okresie 2015-2016, poprzez poprawę produktywności firm i umożliwienie im zdobywania przewagi konkurencyjnej. Potwierdzają to wnioski z raportu Forbesa i Hitachi, z których wynika, że kluczowe plany inwestycyjne przedsiębiorstw obejmują technologie stojące za cyfrową transformacją oraz zwiększanie gromadzonych danych i możliwości ich analizowania – wyjaśnia Tomasz Galas, wiceprezes zarządu Atmana, lidera polskiego rynku data center.

Czytaj również:  MADKOM S.A. miał ponad 4,1 mln zł przychodów w 1 półroczu 2017 r.

Wyzwania „DX”

Uczestnicy badania w dość ciekawy sposób podeszli do technologii związanych z cyfrową transformacją biznesu (DX). Z jednej strony niemal 30% z nich uznało ich wdrożenie za największe wyzwanie, z drugiej – 56% respondentów nie miało wątpliwości co do tego, że wnoszą największy wkład w sukcesywną digitalizację firm.

Do głównych wyzwań wskazywanych przez ankietowanych należy jeszcze dodać niedobór wykwalifikowanych specjalistów IT, brak jasnej i przejrzystej wizji zwrotu ku procesom transformacyjnym czy ograniczenia budżetowe.