Czy pracodawcy będą mogli kontrolować trzeźwość pracowników?

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) otrzymuje wiele sygnałów, że pracodawcy często mają problemy z trzeźwością pracowników. Nic dziwnego, że temat alkoholu w miejscu pracy jest dla przedsiębiorców trudny – to oni są odpowiedzialni za bezpieczeństwo osób zatrudnionych i klientów, a nietrzeźwy pracownik stanowi poważne zagrożenie. Dotyczy to głównie szczególnych stanowisk – które zajmują kierowcy, operatorzy sprzętu ciężkiego i pracownicy zakładów produkcyjnych. Jednak nietrzeźwy pracownik w biurze lub obsłudze klienta również stanowi zagrożenie dla siebie i dla otoczenia. Nie jest bowiem w stanie świadomie i wydajnie wykonywać swoich obowiązków. Dlatego przedsiębiorcy domagają się, by kontrola trzeźwości pracowników była łatwiejsza i mniej obostrzona przepisami.

– Sposób i dopuszczalność kontroli przez pracodawcę rodzi wiele wątpliwości. Według ostatniego orzecznictwa Sądu Najwyższego stan pracownika mogą kontrolować tylko właściwe organy, takie jak policja. Pracodawca ma w tym zakresie ograniczone możliwości – powiedziała serwisowi eNewsroom Grażyna Spytek-Bandurska, ekspertka prawa pracy Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP). – Jednak to pracodawcy odpowiedzialni są za bezpieczeństwo pracowników. Zrozumiałe jest więc, że chcą podejmować świadome decyzje o odsunięciu nietrzeźwej osoby od pracy. W związku z tym oczekujemy stosownych zmian w prawie, umożliwiających prowadzenie takich kontroli. Oczywiście powinny one być realizowane w odpowiednim trybie oraz w sposób zachowujący godność i prawa prywatne pracownika. Przepisy powinny jednak dopuszczać możliwość kontroli trzeźwości przez pracodawcę, który jest odpowiedzialny za organizację i bezpieczeństwo w miejscu pracy. Mówimy bowiem o sytuacji, w której rzetelne i sumiennie wykonywanie swoich obowiązków jest konieczne do funkcjonowania przedsiębiorstw – podsumowuje Spytek-Bandurska.