Czy projekty typu mix zdominują rynek

0

Biura, strefa konferencyjna, hotel, usługi, pasaż handlowy, kawiarnie, restauracje i atrakcyjna przestrzeń publiczna wokół obiektu. Czy inwestorzy projektów biurowych postawią na inwestycje łączące wiele funkcji?    

Wysoki poziom podaży utrzymujący się na rynku biurowym sprawia, że inwestorzy coraz chętniej sięgają po niestandardowe rozwiązania i wprowadzają zmiany w strukturze inwestycji. Zarówno na rynku warszawskim, jak w miastach regionalnych pojawia się coraz więcej projektów wielofunkcyjnych, które wciąż paradoksalnie traktowane są jako niszowe. Wydaje się jednak, że tego rodzaju obiekty, które dla najemców są bardziej atrakcyjne niż inwestycje stricte biurowe, w dłuższej perspektywie mają szansę stać się znaczącą częścią segmentu nieruchomości komercyjnych.

W projektach, o których mowa wraz z budynkami biurowymi projektowane są najczęściej hotele, a cały kompleks wzbogaca także strefa konferencyjna i rekreacyjna oraz handlowo-usługowa. Niejednokrotnie towarzyszy im również efektownie rozplanowana przestrzeń publiczna wokół budynków. Tak zaaranżowane inwestycje mają automatycznie szerszą grupę odbiorców, ponieważ zapewniają komplet podstawowych usług na miejscu. Powstające w nich hotele gwarantują szerszy serwis na terenie kompleksu i przyciągają klientów do strefy retail także po godzinach pracy biur.

Im więcej funkcji oferuje projekt, tym łatwiej o najemców    

Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu Walter Herz
Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu Walter Herz

Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu firmy doradczej Walter Herz przyznaje, że sposób funkcjonowania firm, jak również wymagania najemców względem wynajmowanej powierzchni biurowej są ściśle związane z oczekiwaniami ich pracowników. – Zarówno sama przestrzeń biura, jak i cały kompleks muszą zapewniać maksymalną wygodę w codziennym funkcjonowaniu w miejscu pracy – zauważa. – Szczególną uwagę firm, które poszukują powierzchni biurowej zwracają inwestycje, które poza standardowymi usługami gastronomicznymi, czy punktami handlowo-usługowymi zapewniają bezpośredni dostęp do różnego rodzaju placówek, jak usługi medyczne, klub fitness, restauracje, kawiarnie, puby, przedszkola, czy hotel znajdujący się w obrębie inwestycji, który stanowi duże ułatwienie dla osób podróżujących służbowo – podkreśla Bartłomiej Zagrodnik.

Czytaj również:  Dyskonty i sklepy convenience najbardziej perspektywicznymi kanałami rynku spożywczego w Polsce