W Europie rośnie popularność chmury w modelu IaaS

0

Według IDC rynek chmury w modelu IaaS (infrastruktury jako usługi) nie jest jeszcze nasycony i do 2020 roku ma szansę wzrosnąć o 22,3%. Wśród czynników wpływających na popularność tej usługi są przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo. Jednak chmura chmurze nierówna, a przedsiębiorcy – wbrew obiegowej opinii, że wszystkie chmury są identyczne – powinni mieć świadomość, że wiele firm pod szyldem chmury oferuje usługi zróżnicowane pod względem technologii, ceny, wydajności i stabilności.

Stare potrzeby, nowy porządek

Chmura stała się fundamentem cyfrowej transformacji, przekształcając modele działania przedsiębiorstw. Po pierwsze, dotychczasowe rozwiązania informatyczne, odpowiadające na jedną konkretną potrzebę, ustępują miejsca komplementarnych modelom chmurowym, dostarczanym jako usługa i zakładającym stałą interakcję z klientem względem jego oczekiwań. Po drugie – i co najważniejsze – chmura dała początek kształtowaniu nowych modeli biznesowych, odpowiadających na potrzeby użytkowników, którzy mogą m.in. ograniczać wydatki, rozliczając się jedynie za faktycznie eksploatowane zasoby. Chmura zmieniła też pewien porządek, ponieważ oferuje możliwości niezarezerwowane jedynie dla dużych graczy. IaaS sprawdza się znakomicie w przypadku mniejszych firm, jak i startupów, które są na początku biznesowej przygody. Właśnie dzięki infrastrukturze IT, kupowanej jako usługa, mogą korzystać z technologii zarezerwowanej dotychczas dla największych.

„Zachmurzenie” przyniosło użytkownikom jeszcze jedną korzyść – uwolniło ich od sprzętu i oprogramowania. Centra danych oraz kosztowne w utrzymaniu własne serwerownie ustępują miejsca elastycznie zaprojektowanej usłudze, w ramach której firma otrzymuje zasoby dopasowane do konkretnej potrzeby – zdalny dostęp do sprzętu, środowiska bądź aplikacji.

Korzyści płynące z IaaS widoczne dla przedsiębiorców

Model IaaS z punktu widzenia biznesowego niesie za sobą wiele zalet. Wśród korzyści wymienić można m.in. brak bariery wynikającej z inwestycji początkowych (niskie i przewidywalne koszty), elastyczność i skalowalność, które oznaczają dynamiczne dostosowanie wymagań sprzętowych do zmieniających się potrzeb, a także wysoki standard bezpieczeństwa.

Czytaj również:  Jak regulować innowacje?

Wybór wydajnych konfiguracji sprzętowych oraz wdrożenie mechanizmów dbających o równomierne obciążenie poszczególnych węzłów pozwoliły nam osiągnąć spory wzrost wydajności całej platformy. Dzięki rozwiązaniom HA (high-availability) dostarczanym wraz z IaaS możemy zagwarantować naszym klientom jeszcze wyższą niezawodność usługi i nieprzerwaną dostępność ich sklepów internetowych” – mówi Paweł Szreder, Hosting Administration Director w Divante, spółce zajmującej się spektrum rozwiązań eCommerce – „Z naszej perspektywy istotna jest również skalowalność infrastruktury – dostępność zasobów „na życzenie” pozwala nam błyskawicznie reagować na zwiększone zapotrzebowanie naszych Klientów”.