Młodzi klienci banków bardziej lojalni i mniej wymagający

0

W ostatnim czasie banki zaczęły intensywną walkę o najmłodszych klientów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze światem finansów. Analiza wyników badania przeprowadzonego w ramach akcji Miliony Polaków organizowanej przez porównywarkę finansową Comperia.pl przy wsparciu Związku Banków Polskich oraz Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych pokazuje, że osoby do 24 roku życia korzystające już z usług bankowych są lojalnymi, a jednocześnie mało roszczeniowymi klientami. Nie łatwo przekonać ich do skorzystania z oferty banku, jednak kiedy już go wybiorą mogą pozostać z nim na długo. 

Jeden rachunek

Ponad połowa najmłodszych klientów posiada tylko jeden rachunek w banku. To znacznie wyższy odsetek niż w całej badanej populacji gdzie posiadanie jednego konta zadeklarowało tylko 36,8 proc. respondentów. Dla zdecydowanej większości jest to pierwszy rachunek w życiu. Młodzi, nawet jeśli mają więcej kont, aktywnie używają jednego (deklaruje tak 71 proc. osób w wieku 18 – 24 lata). Dla porównania osoby powyżej 65 roku życia posiadają znacznie więcej kont (15 proc. wskazuje nawet, że ma ich ponad 4) i aktywnie je wykorzystują (56 proc. tej grupy używa na bieżąco dwóch i więcej rachunków bankowych).

Młodzi najczęściej są klientami PKO Banku Polskiego (18 proc. wskazań), a następnie Banku Zachodniego WBK i Banku Millennium. Wśród osób najstarszych najwięcej wskazało na Alior Bank, PKO Bank Polski i Eurobank.

– Walka banków o nowych klientów z grupy najmłodszych nie dziwi. Nasze badanie pokazuje, że wystarczy im jedno konto z którego zamierzają korzystać. Ten bank, który przekona takiego wchodzącego dopiero na bankowy rynek klienta do siebie, może w długiej perspektywie liczyć na jego lojalność – mówi Karol Wilczko, wiceprezes Comperia.pl, współorganizator badania.

Młodym nie przeszkadzają opłaty, które obecnie ponoszą

Blisko 60 proc. badanych do 24 roku życia twierdzi, że jest zadowolona z opłat związanych z rachunkiem, który obecnie posiada, niezadowolenie deklaruje co czwarty. Najstarsi klienci przebijają jednak młodych pod tym względem – 85 proc. z nich jest zadowolona z opłat.

Czytaj również:  70% farm wiatrowych w Polsce wygenerowało straty

Analizując opłaty za poszczególne produkty okazuje się, że młodzi klienci akceptują poziom obecnych opłat za wypłaty gotówki z bankomatu oraz przelewy –  deklaruje tak 80 proc. respondentów. Na niższym poziomie plasuje się zadowolenie z opłat za posiadanie karty debetowej lub kredytowej, ale nadal jest to 60 proc. zadowolonych klientów w grupie do 24 roku życia.

Najmłodsi klienci banków są także skłonni zapłacić za konto, które spełniałoby wszystkie ich oczekiwania. Aż 36 proc. z nich zadeklarowała, że zaakceptowaliby opłatę w przedziale 3 – 5 zł (średnia dla całej populacji dla tego przedziału to 23 proc.). Barierą cenową nie do przekroczenia dla młodych, jeśli chodzi o odpłatność za rachunek bankowy, nawet ten idealny, jest kwota 10 zł. Żaden z badanych nie zgodziłby się na taką opłatę.

O wyborze rachunku decyduje opinia znajomych