Murad Al-Katib zwycięzcą światowego finału konkursu EY Przedsiębiorca Roku 2017

0

Murad Al-Katib, Prezes AGT Food and Ingredients Inc. z kanadyjskiej prowincji Saskatchewan został, podczas uroczystej gali w Salle des Etoiles w sobotę wieczorem, zwycięzcą światowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku. Pokonał 59 przedsiębiorców z 49 państw. W Monte Carlo Polskę reprezentował Marcin Grzymkowski, twórca marki eobuwie.pl.

Murad założył firmę AGT Food and Ingredients w 2003 roku. Dzisiaj jest to największy na świecie dostawca soczewicy, ciecierzycy oraz groszku. W 2007 roku firm AGT Food and Ingredients weszła na giełdę. Przez ostatnie 5 lat jej przychody rosną w sposób zrównoważony, średnio o 100 mln USD rocznie. W 2016 roku wyniosły 1,49 mld USD. AGT odpowiada za 23% światowego handlu soczewicą w ponad 120 krajach. Firma zatrudnia 2 tysiące osób na wszystkich kontynentach.

– Jury składające się z osób z różnych krajów świata i mających szeroką znajomość sektorów gospodarki, po burzliwej, wyważonej i opartej na wiedzy dyskusji podjęło decyzję jednogłośnie. Murad jest niesamowitym przedsiębiorcą, który w sposób wyjątkowy tworzy wartość, poszerza zasięg organizacyjny i rozwija się. Ma pozytywny wpływ na światowe środowisko naturalne poprzez zrównoważone podejście do rolnictwa – podsumował Jim Nixon, Prezydent Nixon Energy Investments, przewodniczący Jury światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku.

Murad Al-Katib, Prezes AGT Food and Ingredients Inc.
Murad Al-Katib, Prezes AGT Food and Ingredients Inc.

– Jestem wzruszony i zaszczycony tą nagrodą. Celem AGT jest zbudowanie zrównoważonego i odnoszącego sukces biznesu. Podejmując ryzyko i zmieniając podejście do mojego sektora zbudowaliśmy odpowiedzialną firmę i zmieniliśmy rolnictwo Kanady. Chciałbym w imieniu własnym i moich kolegów, którzy dzień po dniu poświęcają się naszym wartościom i naszemu celowi, podziękować EY za to wyróżnienie – powiedział Murad Al-Katib, Prezes AGT Food and Ingredients Inc.

Bryan Pearce, globalny szef konkursu EY Entrepreneur Of The Year, dodał: – Murad zbudował swoje przedsiębiorstwo od zera, a dzisiaj ma przychody przekraczające miliard USD. Podobnie jak inni przedsiębiorcy odnoszący sukcesy Murad potrafi rozwijać swoją firmę jasno przedstawiając swoją wizję pracownikom, dostawcom i klientom. Wdrażając innowacyjny łańcuch dostaw jest pionierem w zrównoważonym rolnictwie.

Mark Weinberger, globalny Prezes EY, powiedział: – Realizując swoją wizję i podejście do biznesu Murad zmienił rolnictwo i przewodzi firmie, która w ciągu dekady rozwinęła się w sposób wyjątkowy. Osiąga cel poprzez „empatyczną przedsiębiorczość”. Wykorzystuje swoje możliwości, by mieć pozytywny wpływ na świat poprzez dostarczanie żywności milionom ludzi oraz edukację uchodźców i ich rodzin. Sukces i pasja Murada czyni z niego wzorowego zwycięzcę światowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku.

Murad Al-Katib i jego firma AGT Food and Ingredients 

Misją Murada Al-Katiba jest świat, w którym każdy ma dostęp do bezpiecznej, taniej i zrównoważonej żywności, a zwłaszcza protein. Wciela tę misję w życie poprzez rozwój swojej firmy oraz dynamiczny rozwój produkcji roślinnych protein.

Czytaj również:  Wojna handlowa? Nie do końca (lub – jeszcze nie). Raport o światowym handlu w 2019

Murad wykorzystał swoją szansę 15 lat temu, kiedy na kanadyjskich preriach stworzył biznes, który stał się strategicznym partnerem dla producentów soczewicy – bezpośrednim połączeniem pomiędzy nimi a resztą świata. Dzisiaj Kanada jest największym na świecie producentem soczewicy, z Muradem na czele największego przedsiębiorstwa w tym sektorze.

AGT Food and Ingredients jest światowym liderem zintegrowanego łańcucha dostaw soczewicy, ciecierzycy oraz groszku, z 46 centrami produkcyjnymi. Jej przychody w 2016 roku wyniosły 1,49 mld USD. Zatrudnia ponad 2 tysiące osób na pięciu kontynentach.

Przedsiębiorstwo rośnie dzięki połączeniu organicznego rozwoju ze strategicznymi przejęciami. W ciągu 7 lat AGT dokonało 17 przejęć na całym świecie, w tym także na rynkach rozwijających się. Umożliwiło to AGT skonsolidowanie światowego rynku nasion roślin strączkowych i rynku podstawowej żywności, jednocześnie poszerzając działalność o inne obszary, jak np. makarony, ryż, ziarna zbóż, składniki żywności, proteiny i błonnik.

Zwycięzca światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku wyznaje filozofię „empatycznej przedsiębiorczości”. Bezpieczeństwo żywności, pomoc dla głodujących oraz awaryjna pomoc żywnościowa dla uchodźców są dla niego ważnymi celami długoterminowymi.

Poprzez jego międzynarodowy łańcuch dostaw oraz sieć produkcyjną i dystrybucyjną Murad dostarczył ponad 4 miliony racji żywnościowych międzynarodowym agencjom pomocowym zajmującym się uchodźcami z Syrii. Był wielokrotnie nagradzany za działalność charytatywną. W 2016 roku został uznany przez United Nations Association w Kanadzie za Globalnego Obywatela. W marcu tego roku był jednym z czterech zwycięzców nagrody Biznes dla Pokoju przyznawanej przez fundację działającą w Oslo w Norwegii.

Jury światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku

Przewodniczącym niezależnego jury był Jim Nixon z amerykańskiej firmy Nixon Energy Investments. Pozostali członkowie jury to:

Polski reprezentant

W 17. światowej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku Polskę reprezentował Marcin Grzymkowski, twórca marki eobuwie.pl – lidera sprzedaży online markowego obuwia, akcesoriów i galanterii skórzanej.