Nowoczesne narzędzia przedsiębiorcy – co warto wiedzieć?

sklep kasa

Nowinki technologiczne nie tylko służą przyciąganiu klientów, ale również usprawniają codzienne prowadzenie biznesu. Sprawdź, jakie aktualne trendy powinien znać i wdrażać nowoczesny przedsiębiorca.

Polacy uwielbiają samodzielność i niezależność

Kolejne badania przeprowadzane przez Narodowy Bank Polski, jak również przez Fundację Polska Bezgotówkowa wskazują, że płatności kartami zbliżeniowymi są w naszym kraju szczególnie popularne. W okresie pandemii, kiedy to ze względów zdrowotnych obywatele poproszeni byli o rezygnację z gotówki na rzecz alternatywnych form płatności, odsetek transakcji kartami zbliżeniowymi w ogólnej liczbie transakcji kartowych sięgnął 92 procent.

Specjaliści dowodzą, że uniemożliwianie klientom płacenia w sposób bezgotówkowy lub ograniczanie takiej opcji skutkuje odpływem klientów do konkurencji. Dlatego każdy przedsiębiorca – niezależnie od tego, w jakim sektorze prowadzi swoją działalność – powinien rozważyć, czy stać go na brak płatności bezgotówkowych w swoim lokalu.

Kolejną kwestią, którą warto podnieść w kontekście samodzielności i niezależności Polaków jest duże zainteresowanie kasami samoobsługowymi, które nie tylko rozładowują kolejki, ale też usprawniają proces zakupowy.

Kasy samoobsługowe – dlaczego warto je zainstalować?

Kasy samoobsługowe pozwalają na zwiększenie przepływu klientów przy jednoczesnym mniejszym zaangażowaniu pracowników. Na stanowisku z kasami samoobsługowymi jeden pracownik z powodzeniem może wspierać kilku klientów i to w lepszych warunkach, niż ma to miejsce na stanowisku kasjera (ergonomia pracy związana z brakiem konieczności przekładania ciężkich towarów). Ponadto, sklepy z kasami samoobsługowymi są lepiej oceniane przez klientów ze względu na prędkość dokonywania zakupów i możliwości, jakie taka opcja transakcji daje. Kasy samoobsługowe wspierają wyłącznie bezgotówkowe formy płatności: karty zbliżeniowe, karty płatnicze, BLIK i NFC, które jak wspomniano wyżej, coraz chętniej wybierane są przez Polaków.

Rodzaje płatności bezgotówkowych

Główny element systemu płatności w każdym nowoczesnym sklepie czy punkcie usługowym to oczywiście terminal płatniczy, czyli POS (point of sale). To niewielki sprzęt, który może być mobilny (bez kabla) lub przytwierdzony na stałe do kasy i gniazdka. Terminal powinien pozwalać na płatność wszystkimi rodzajami kart, jak również telefonami czy smartwatchami.

Terminale płatnicze umożliwiają także wypłacanie pieniędzy – to tak zwana usługa Cashback. W ten sposób klient może w ramach transakcji płatniczej również wybrać pieniądze ze swojego konta, co zwalnia go z potrzeby odwiedzenia bankomatu.

Oprócz popularnych narzędzi do transakcji bezgotówkowych, czyli kart płatniczych i tzw. zbliżaków (udostępnianych przez banki specjalnych naklejek, które klient może umieścić w dowolnym miejscu i nimi płacić) od kilku lat funkcjonują również inne sposoby płatności. Najczęściej wykorzystywaną z nich jest BLIK – to system płatności mobilnych, które wymagają jedynie telefonu i aplikacji bankowej. Wraz z rozwojem technologii możliwe jest także płacenie smartfonem i smartwatchem – następuje to zbliżeniowo i nie wymaga użycia innego sprzętu, dowodu czy karty. Niektóre placówki bankowe udostępniają również tzw. opaski płatnicze, które klient nosi na nadgarstku.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj: https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/platnosci-bezgotowkowe-w-polsce/

Elektroniczny obieg dokumentów

Elektroniczny obieg dokumentów to oszczędność czasu, pieniędzy, ale także środowiska. Decydując się na wprowadzenie w naszym przedsiębiorstwie rozwiązań w tzw. chmurze mamy pewność, że w każdej chwili z każdego miejsca mamy możliwość przejrzenia dokumentacji. Dokumenty te mogą być zaszyfrowane, a stosowne zabezpieczenia uniemożliwiają przejęcie ich przez osoby trzecie. Cała księgowość i faktury nie muszą już być drukowane, przechowywane w segregatorach, zajmujących miejsce i nieporęcznych. Oprócz tego, takie prowadzenie dokumentacji ułatwia generowanie zestawień, opracowywanie strategii marketingowej, porównywanie wyników sprzedażowych etc. Elektroniczna dokumentacja to w niektórych przypadkach także zysk dla klienta – jeśli zagubi on fakturę, będzie potrzebne odtworzenie procesu zakupowego, e-rozwiązania przyjdą z pomocą.

Jak widać, nowoczesne technologie mają same plusy – śledzenie ich i wdrażanie na bieżąco sprawi, że będziemy mieć przewagę nad konkurencją, a na pewno nie zostaniemy w tyle.