Olsztyn chce przyciągnąć nowych inwestorów. Modernizuje infrastrukturę miejską i wspiera projekty z zakresu transportu publicznego

CEO Magazyn Polska

Południowa obwodnica miasta to największa inwestycja infrastrukturalna, która realizowana będzie w najbliższych latach w Olsztynie. Budowa prawie 25-kilometrowego odcinka drogi kosztować będzie ponad 1,3 mld złotych. Oprócz tego stolica Warmii i Mazur realizuje liczne projekty w zakresie transportu miejskiego, gospodarki niskoemisyjnej oraz edukacji. Celem jest stworzenie optymalnego klimatu dla rozwoju biznesu i przyciągnięcie do miasta kolejnych inwestorów.

– W tej chwili trwają rozmowy przede wszystkim z branżami wywodzącymi się z rolnictwa, przetwórstwa rolnego i przetwórstwa spożywczego. Firmy, które dziś już funkcjonują na naszym lokalnym rynku, to są bardzo duże firmy ogólnopolskie i międzynarodowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Dodaje, że wiele firm z regionu Warmii i Mazur specjalizuje się także w meblarstwie. Jak tłumaczy, spora cześć z nich planuje dalszy rozwój i jest na etapie przygotowania inwestycji na terenie Olsztyna. Oprócz wymienionych na lokalnym rynku rośnie także liczba firm z obszaru BPO (outsourcing procesów biznesowych), outsourcingu oraz usług wspólnych. Prezydent Grzymowicz liczy przy tym, że warunki oferowane dostawcom tego typu usług przyciągną kolejnych pracodawców.

– Biorąc pod uwagę nasze plany inwestycyjne, to wchodzimy obecnie w nowy okres programowania. Przygotowujemy programy wspólnie z naszymi partnerami z Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych – tłumaczy Grzymowicz.

Największą inwestycją infrastrukturalną w najbliższych latach będzie budowa południowej obwodnicy miasta. Jej łączna długość wyniesie 24,7 kilometra i pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ulic Olsztyna. Koszt inwestycji to ponad 1,3 miliarda złotych. Według planów obwodnica ma być przejezdna w 2018 roku.

– Przygotowujemy olbrzymi program rewitalizacji naszego miasta zarówno w działaniach społecznych, jak i w elementach infrastrukturalnych. Przygotowujemy się także do rozwoju naszego parku naukowo-technologicznego. Chcemy stworzyć coś na wzór Centrum Nauki Kopernik funkcjonującego w Warszawie – informuje prezydent.

Miasto Olsztyn przygotowuje się po za tym do wprowadzenia rozwiązań związanych z gospodarką niskoemisyjną. Plany inwestycyjne obejmują także projekty w zakresie termomodernizacji oraz wymiany instalacji klimatyzacyjnych, wentylacyjnych oraz oświetleniowych.

– Przygotowujemy modernizację w ramach Programu Gospodarki Niskoemisyjnej naszej hali widowiskowo-sportowej Urania, która została oddana do użytku w 1978 roku. Hala gości przede wszystkim naszą drużynę siatkarzy AZS Olsztyn, która gra w Ekstraklasie – dodaje Piotr Grzymowicz.

Prezydent miasta dodaje, że Olsztyn realizuje także działania w zakresie edukacji oraz transportu publicznego. W ubiegłym roku ukończono inwestycję w sieć tramwajową, dzięki której na ulice Olsztyna po 50 latach znów wyjechały tramwaje. Zainwestowano także w zakup nowoczesnych autobusów i modernizację infrastruktury.

W stolicy Warmii i Mazur znajdują się także liczne obiekty kulturalne. Do najważniejszych należą przedwojenny Teatr Jaracza, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, a także Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne. Największą atrakcję, głównie dla najmłodszych mieszkańców, stanowi natomiast Olsztyński Teatr Lalek.

– Naszym sztandarowym wydarzeniem kulturalnym jest festiwal, który przygotowywany jest przez Miejski Ośrodek Kultury. Festiwal Olsztyńskie Lato Artystyczne trwa od maja do końca września. Tych wydarzeń w ciągu roku jest więcej. Przykładem jest chociażby sierpniowy Green Festival, który w tym roku odbędzie się już po raz trzeci  – podsumowuje prezydent.