Płeć benefitów czyli kobiety na rynku pracy

0

Dzień Kobiet skłania do refleksji na temat sytuacji kobiet na rynku pracy. Niestety refleksje dotyczące ich zarobków, zajmowanych przez nich stanowisk oraz preferencji nie są optymistyczne. Choć jak wynika z danych HRK kobiety są cenionymi pracownikami, a pracodawcy wyróżniają je nie tylko za kompetencje, ale i za inteligencję emocjonalną, łatwość i chęć współpracy oraz skłonność do kompromisów.

Według najnowszych danych Eurostatu Polska jest w czołówce krajów, w których kobiety zajmują stanowiska menedżerskie. Jak wynika z raportu, 44% osób na stanowiskach zarządczych w Polsce to panie. Jest to tak wysoka liczba, że możemy tu mówić niemal o parytecie. Ten wynik stawia nas w chlubnej czołówce państw o najwyższym współczynniku zatrudnienia kobiet menedżerów. Nieco gorzej wygląda sytuacja, kiedy spojrzymy na te same dane, ale z punktu widzenia różnicy w zarobkach – tutaj niestety Polska z wynikiem 27,7% plasuje się na szarym końcu. Jaki z tego wniosek? Że polskie kobiety na tle swoich koleżanek z Europy zajmują wysoko eksponowane stanowiska za pensje znacznie odbiegające od wynagrodzeń mężczyzn.

Czy to oznacza, że Polki są dobrze wykształcone, mają szerokie kwalifikacje i kompetencje, zajmują wysokie stanowiska – ale nie potrafią zadbać o swe wynagrodzenie? Jak wynika z praktyki ekspertów HRK –  dla kobiet pensja jest ważnym, ale nie jedynym czynnikiem decydującym o podjęciu pracy.

Płeć benefitów pracowniczych

Jak zauważa, Joanna Wyrębowska z HRK z jej praktyki rekrutacyjnej nie wynika, żeby pracodawcy przygotowywali dla kobiet jakieś szczególne oferty związane z benefitami.

Coraz powszechniejsze jest obecnie podejście pracodawców zwane „kafeterią”, co oznacza, że pracownik może sam wybierać benefity z puli oferowanej przez pracodawcę. W ofercie zazwyczaj jest opieka medyczna, karta sportowa, bilety do kina, by wymienić te najpowszechniejsze, ale także wiele innych charakterystycznych dla danej firmy czy jej kultury organizacyjnej – wyjaśnia Joanna Wyrębowska z HRK – Dopiero analiza dokonana za jakiś czas mogłaby nam pokazać czy kobiety częściej wybierają z takiej puli konkretny rodzaj benefitów. Warto zauważyć, że pracodawcy coraz częściej rezygnują z kart sportowych na rzeczy drużyn pracowniczych, które mogą występować na różnych lokalnych i ogólnopolskich wydarzeniach w barwach firmy – dodaje Joanna Wyrębowska.

Czytaj również:  Większość Polaków utrzymuje dobre relacje z przełożonym także w mediach społecznościowych. Może to wpływać na życie zawodowe

Alicja Popiołkiewicz, ekspert HRK, dodaje, że w trakcie rozmów o pracę kobiety najczęściej pytają o dodatkowe benefity w postaci karnetów na siłownię, opiekę medyczną dla siebie i rodziny, a także możliwość dodatkowych kursów doszkalających. Panie często są zainteresowane także biletami do kina i teatru.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku pań będących mamami. Według raportu HRK „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał” część pracodawców oferuje paniom spodziewającym się dziecka zmniejszony wymiar czasu pracy, umożliwiają im w ostatnich miesiącach ciąży także pracę zdalną. Kobiety w ciąży mogą również korzystać z dogodnie położonych miejsc parkingowych, specjalnych krzeseł lub toreb na laptopa, mają do dyspozycji pomieszczenia, w których mogą wypocząć. Inne firmy pokrywają koszty udziału obojga rodziców w zajęciach prywatnej szkoły rodzenia lub nawet koszt porodu w prywatnej klinice.