Polskie MŚP współpracują z firmami logistycznymi, aby wzmacniać działalność eksportową

Ponad 80% badanych przedsiębiorców przyznało, że pomoc operatorów logistycznych jest dla ich działalności eksportowej oraz ekspansji na nowe rynki ważna lub kluczowa

0

Wyniki badania, zaprezentowanego przez FedEx Express, pokazują, że polskie małe i średnie przedsiębiorstwa rozwijają swoją działalność na nowych rynkach przy wsparciu firm logistycznych. Aż 95% z nich eksportuje swoje towary do innych krajów europejskich. Polskie MŚP z optymizmem zapatrują się na przyszłość, głównie dzięki rosnącemu rynkowi e-commerce – prawie 80% z nich już teraz uzyskuje przychody z tego segmentu.

Raport pokazuje również, w jaki sposób firmy transportowe pomagają małym i średnim przedsiębiorstwom wdrażać praktyki zrównoważonego rozwoju oraz pokonywać przeszkody administracyjne. Badanie FedEx SME Export Report zostało przeprowadzone przez firmę Harris Interactive na zlecenie FedEx Express.

FedEx SME Export Report jasno pokazuje optymistyczne nastroje panujące wśród polskich firm z sektora MŚP – jedna trzecia badanych spodziewa się zwiększenia swoich przychodów z eksportu w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Raport ujawnia również, w jaki sposób polskie MŚP współpracują z takimi firmami, jak FedEx. Pozwala im to rozwijać się na dzisiejszym globalnym, cyfrowym rynku, gdzie króluje e-commercemówi Mariusz Mik, VP Operations Eastern Europe, FedEx Express.

Wniosek 1: Firmy logistyczne ułatwiają rozwój eksportu

76% przedsiębiorstw biorących udział w badaniu FedEx SME Export Report przyznało, że pomoc firm logistycznych w handlu zagranicznym jest dla nich ważna, a 5% uznało ją za kluczową. Co więcej, 28% z nich przyznało, że w ciągu ostatnich kilku lat zaczęły bliżej współpracować z firmami transportowymi, a 29% sygnalizuje potrzebę jeszcze większego wsparcia ze strony operatorów logistycznych. Wynika to głównie z potrzeb konsumentów, którzy oczekują szybszej i tańszej wysyłki towaru (odpowiednio 47% i 46% wskazań), a także większego zapotrzebowania na bardziej elastyczne usługi logistyczne wśród polskich MŚP (22%).

Prawie połowa firm współpracujących z operatorami logistycznymi outsourcuje więcej usług transportowych (46%), głównie po to, by zwiększać przychody oraz zakres działalności na nowych rynkach. 42% firm biorących udział w badaniu przyznaje, że firmy logistyczne pomagają im przezwyciężyć trudności związane z prowadzoną przez nich działalnością. Przedstawiciele MŚP wskazują również na rolę firm transportowych w procesie rozwoju przedsiębiorstwa już od etapu start-upu. 71% uznało ją za ważną lub bardzo ważną, 5% – za niezbędną.

Czytaj również:  Co się stanie z gospodarką, gdy w niedzielę nie pójdziemy na zakupy?

Wniosek 2: Rosnąca konkurencja największym wyzwaniem biznesowym polskich MŚP

Większa konkurencja, zarówno na rynkach zagranicznych, jak i w Polsce, przepisy niesprzyjające biznesowi i rosnące koszty produkcji – to główne bariery w rozwoju działalności polskich firm-eksporterów z sektora MŚP. Nieco ponad 1/5 z nich (21%) wskazała także na niewydajny łańcuch dostaw, a 14% – na brak znajomości regulacji związanych z handlem. Aby radzić sobie z bieżącymi wyzwaniami, prawie połowa (45%) zadeklarowała, że inwestuje w nowe technologie, a 40% – w marketing i reklamę.

Wniosek 3: Nowoczesne technologie w trakcie wdrażania