Rośnie liczba osób, które w tym roku wyjadą na urlop

0

Jak pokazuje tegoroczne badanie Holiday Barometer, przeprowadzone na zlecenie Grupy Europ Assistance, po dwóch trudnych latach liczba Europejczyków, którzy wyjadą na urlop wraca do poziomu sprzed kryzysu. W tym roku na wakacje planuje wyjechać 66% mieszkańców Europy, czyli tyle, ile w 2007 roku.

Jedenaste badanie Holiday Barometer zostało przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie Grupy Europ Assistance i wzięło w nim udział 3500 Europejczyków z 7 państw – Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Belgii i Austrii. Tegoroczny Holiday Barometer pokazał, że rośnie liczba osób, które w tym roku wyjadą na urlop – deklaruje tak 66% badanych, czyli o 2 punkty więcej niż w 2010 i 2009 roku. Największy wzrost odnotowały Włochy (+7 punktów) oraz Hiszpania (+6 punktów). Najwięcej badanych na miejsce wypoczynku wybierze Europę (aż 79%), z czego blisko połowa (47%) zostanie w swoim rodzinnym kraju. Zdecydowana większość (65%) spędzi tegoroczne wakacje nad morzem.

Jak pokazuje badanie głównym kryterium przy planowaniu wakacji jest nadal chęć odpoczynku i oddechu od codziennych obowiązków – to bezwzględny priorytet dla 61% badanych, podczas gdy chęć „odkrywania tego, co nowe” dotyczy tylko 38% z nich (liczba ta nie zmieniła się od 2008).

Chociaż w tym roku wzrosła liczba wyjeżdżających, Europejczycy nadal zwracają uwagę na swoje wakacyjne wydatki. Średni budżet jaki przeznaczą w tym roku na wakacje mieszkańcy Europy to ok. 2 145 euro – to 62 euro więcej niż w 2010 roku. Wzrost ten jest największy w przypadku Włoch (o 112 euro), Belgii (o 280 euro) oraz Niemiec (o 287 euro). Mniej niż w ubiegłym roku (o 147 euro) wydadzą na wakacje jedynie Brytyjczycy.

Europejczycy znaleźli też nowy sposób na zmieniające się warunki gospodarcze i finansowe – wyjeżdżają częściej, ale za to na krócej. Co prawda dwutygodniowe wyjazdy preferuje nadal większość, bo 39% badanych, ale to zdecydowanie mniej niż w ubiegłych latach (spadek o 4 punkty). Za to aż 25% planuje wyjechać na urlop więcej niż raz – to najwyższy wynik odkąd prowadzone jest badanie. Dodatkowo kryzys pokazał, że planujemy wakacje bardziej rozważnie. Blisko 2/3 osób organizuje wyjazdy z dużym wyprzedzeniem i samodzielnie, kupując osobno poszczególne usługi przez Internet. Jedynie 27% kupi pakiety All-inclusive.

Czytaj również:  Rośnie wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze hotelowym w Europie Środkowo-Wschodniej

Badani coraz częściej korzystają też z nowoczesnych technologii. Aż 57% osób dokona rezerwacji za pośrednictwem Internetu (w Wielkiej Brytanii wskaźnik ten wyniósł aż 71%). Wskaźnik ten rośnie nieprzerwalnie od 2005 roku, kiedy z Internetu przy planowaniu wakacji korzystało zaledwie 28% badanych. Rośnie też popularność smartfonów – ma go już 1 na 4 badanych. Większość z nich deklaruje, że wyłącza telefon na czas wypoczynku, jednak chętnie skorzystaliby oni z telefonu w trakcie pobytu, aby uzyskać informacje o danych teleadresowych, stawkach ubezpieczeń, czy też inne informacje przydatne podczas pobytu.