Standardy przyjaznej rekrutacji – czy kandydaci i pracodawcy są zgodni?

0

6 na 10 pracodawców deklaruje, że ma wdrożony standard zachowań wobec kandydatów. Jednak aż 62% starających się o pracę nie zauważa, aby firmy dbały o relacje z nimi – wynika z 4. edycji badania eRecruiter „Candidate Experience”. Negatywne opinie aplikujących mogą wynikać z różnic w TOP 5 standardów rekrutacyjnych wskazanych przez zainteresowane strony. Zdaniem pracodawców na pozytywne doświadczenie kandydata najbardziej wpływają przyjazna atmosfera (88% wskazań) i ciągły kontakt (83%). W opinii uczestniczących w rekrutacji kluczowe jest informowanie o zakończeniu procesu (86%) oraz powodach niezakwalifikowania się (81%).

Porównanie praktyk wpływających pozytywnie na candidate experience, które wskazali pracodawcy i kandydaci, ujawniło spore rozbieżności. Co prawda, TOP 5 standardów profesjonalnej rekrutacji pokrywa się, ale ich hierarchia jest zupełnie różna. Dla kandydata profesjonalna rekrutacja to taka, w której nie pozostaje bez informacji. Dla pracodawcy ważne jest ogólne wrażenie wyniesione z procesu, na które decydujący wpływ ma panująca atmosfera – wskazuje Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter i koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

TOP 5 wg kandydatów

Dla aż 86% kandydatów standardem w firmach powinno być informowanie uczestników procesu rekrutacyjnego o jego zakończeniu. Drugą, najczęściej wskazywaną praktyką, jest informacja o przyczynach niezakwalifikowania się (81%). Na trzecim miejscu znalazł się krótki proces rekrutacji (68%). Wśród pięciu najważniejszych zachowań, które powinny być standardem rekrutacyjnym, kandydaci wskazali jeszcze na ciągły kontakt oraz przyjazną atmosferę. Agata Błaszkiewicz, dyrektor ds. HR w Colliers International, zauważa, że choć kandydat buduje swoje doświadczenie z firmą, do której aplikuje, na każdym etapie procesu rekrutacji, to jednak najważniejszym elementem z punktu widzenia ubiegającego się o pracę są bezpośrednie spotkania z pracodawcą. – Zwłaszcza te, w których uczestniczy bezpośredni przełożony dla danego stanowiska. Na tym etapie kandydat ma okazję poznać osoby reprezentujące firmę, porozmawiać z nimi, zadać pytania, zobaczyć biuro, poczuć jego atmosferę. Odpowiednie przeprowadzenie kandydata przez ten etap rekrutacji może bardzo pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy – mówi Agata Błaszkiewicz.

Czytaj również:  Duży deficyt specjalistów z branży IT. Firmy płacą pracownikom coraz więcej za skuteczne polecenie kandydata

Przedstawicielka Colliers International zwraca uwagę, że z punktu widzenia kandydata bardzo ważnym, być może nawet na równi ze spotkaniami, jest etap, o którym zapomina wielu pracodawców, kończący procesy – udzielenie informacji zwrotnej. Dla kandydata jest to niezwykle ważny moment, ponieważ pozwala mu dalej planować swoje kroki zawodowe. Często też na podstawie dobrze udzielonej informacji może zmodyfikować swoje działania tak, aby kolejny proces, w którym będzie uczestniczył, zakończył się sukcesem. Warto jest podziękować kandydatowi za udział, poświęcony na rekrutację czas i zaangażowanie, zadbać o zbudowanie z nim relacji.

TOP 5 wg pracodawców