Struktura sprzedaży kredytów w podziale na dni tygodnia

prof. Waldemar Rogowski, główny analityk kredytowy BIK

Z analizy danych zgromadzonych w Biurze Informacji Kredytowej wynika, że niezależnie od dnia tygodnia, od poniedziałku do piątku udziela się tyle samo kredytów mieszkaniowych. Kredyty gotówkowe to rzadkość w weekendy – tylko 6,4% z kredytów udzielanych w całym tygodniu przypada na weekend. Natomiast w niedziele sprzedaje się dużo kart kredytowych (12%), a kredyty ratalne udzielone w weekend to niemal ¼ (23%) łącznej sprzedaży całego tygodnia. Również oferty specjalne sklepów w tzw. Black Friday są istotnym impulsem do zakupów, a tym samym skłaniają do zaciągania kredytów ratalnych, których w „Czarny Piątek” udzielono dwa razy więcej niż średnio w każdym dniu listopada. Jednak według deklaracji ankietowanych Polaków, świąteczne i noworoczne potrzeby będą realizowane głównie z oszczędności.

– Weekendową aktywność Polaków w zakresie kredytów ratalnych i kart kredytowych można między innymi tłumaczyć tym, że decyzję o zakupie nowego telewizora czy pralki podejmuje cała rodzina, która właśnie w weekend wspólnie udaje się na zakupy dóbr trwałego użytku – wyjaśnia prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIK. – Kredyty ratalne zaciągane są w oddziałach zlokalizowanych w centrach handlowych lub u samych sprzedawców, którzy współpracują z bankami consumer finance. Natomiast kredyty gotówkowe zazwyczaj służą finansowaniu potrzeb i wydatków bieżących, często o charakterze nagłym i nieprzewidzianym, dlatego też zaciągane są każdego dnia od poniedziałku do piątku, w oddziałach bankowych zlokalizowanych zazwyczaj poza galeriami handlowymi – dodaje prof. Rogowski.

bik_struktura_sprzedazy_pon_nie_x2017W piątek, 24 listopada br. banki udzieliły 20,5 tys. kredytów ratalnych na łączną kwotę 71,8 mln. zł. Zarówno w ujęciu liczbowym, jak i wartościowym jest to prawie o 100% więcej niż średnia dzienna dla pozostałych dni roboczych w listopadzie 2017 r. Black Friday, który ugruntował już swoją pozycję w kalendarzu konsumpcyjnym Polaków, wbrew nazwie znajduje swoją kontynuację w weekend. Okazuje się, że sobotnio – niedzielne po „Black Friday-owe” szaleństwo zakupowe zaowocowało wzrostem liczby udzielonych kredytów ratalnych o prawie połowę w stosunku do pozostałych weekendów w listopadzie.

bik_blackfriday_x2017Konsumpcja czy potrzeba

W ankiecie opinii, przeprowadzonej w listopadzie 2017 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIK*, większość badanych zadeklarowało, że zaciąga kredyty gotówkowe (56%) lub pożyczki (50%) na potrzeby własne lub całej rodziny. Badani potwierdzili, że gotówkę przeznaczają zazwyczaj na zakup samochodu (21%), mebli i wyposażenia domu (18%), ale również na spłatę innych pożyczek czy kredytów (17%) oraz niespodziewane lub bieżące wydatki (12%)

Zaciągnięte kredyty ratalne najczęściej przeznaczane są na zakup sprzętu AGD i RTV (34%) lub urządzeń elektronicznych – komputera, laptopa (24%). Marzenia o samochodzie i telefonie ankietowani Polacy także spełniają się dzięki finansowaniu ratalnemu – zakup auta na raty stanowi 12% a komórki – 13%.

Analizując ankietę o kondycji kredytowej Polaków, niektóre odpowiedzi respondentów (np. przeznaczenie środków na zakup samochodu z kredytu gotówkowego, ratalnego lub samochodowego) można wyciągnąć wniosek, że Polacy nie zawsze sprawnie poruszają się w nazewnictwie stosowanym przez branżę bankową i nie definiują wyraźnie produktów w odrębnych segmentach produktów kredytowych.

Święta i Nowy Rok skonsumujemy z oszczędności

BIK postanowił zapytać Polaków również o wydatki świąteczno-noworoczne w 2017 r.**. Zdecydowana większość ankietowanych (89%) potwierdziła, że tegoroczne święta sfinansuje z bieżących środków finansowych (np. z pensji) mimo, że dla co piątego z nich wydatki bożonarodzeniowe są przyczyną późniejszych kłopotów finansowych. Około 14% badanych w wieku 25-34 lata na cele świąteczne uszczupli swoje oszczędności. Natomiast tylko bardzo nieliczni (ok. 4%) będą na ten cel potrzebowali pożyczki lub kredytu w wysokości do 1000 zł.

Największą część wydatków świątecznych stanowią prezenty (aż 50%), w drugiej kolejności jest to żywność (41%). Badani kupią prezenty w dni powszednie, po pracy, ewentualnie w soboty – branie urlopu przeznaczonego na zakup prezentów jest rzadkością.