Świąteczny szczyt paczkowy

DHL Parcel Polska

Świąteczny szczyt paczkowy już trwa. Dla firm kurierskich to czas wytężonej pracy, do którego przygotowania rozpoczynają już kilka miesięcy wcześniej. Gdy wzrost wolumenu sięga chwilami nawet 50% standardowych zamówień, wszystko powinno być starannie zaplanowane.

– Już od połowy roku przygotowujemy się do przedświątecznego szczytu – mówi Agnieszka Świerszcz, Dyrektor ds. Operacji Krajowych DHL Parcel Polska – To wówczas powstają grupy robocze złożone z naszych ekspertów operacyjnych, przygotowywane są plany zatrudnienia personelu i kurierów. Przygotowujemy też naszą infrastrukturę techniczną, tak aby każdy otrzymał prezent pod choinkę na czas. W okresie przedświątecznym obserwujemy bowiem wzrost wolumenu o 30%, a w dniach przedświątecznych nawet o 50%. Łącznie ruch przedświąteczny stanowi 10 proc. rocznego wolumenu, jednak z punktu widzenia operacyjnego kluczowe są ostatnie dwa tygodnie, kiedy gotowość operacyjna jest dla nas najważniejsza  kontynuuje.

By jak najbardziej skrócić czas oczekiwania konsumentów na zamówione przesyłki firmy branży TSL inwestują w infrastrukturę. Na bieżąco monitorują stan techniczny urządzeń w terminalach i sortowniach, a znając potrzeby swoich klientów często już dużo wcześniej decydują się na kupno nowoczesnych urządzeń przyspieszających, np. proces sortowania nadawanych paczek.

– Prace nad uruchomieniem nowoczesnego sortera małych paczek oraz kopert trwały ok. 3 miesiące. Dopiero po wielu niezbędnych testach zdecydowaliśmy, że jest gotowy do pracy. Dzięki niemu ponad dwukrotnie zwiększyliśmy naszą dzienną wydajność i możemy przyjąć blisko 70 000 dodatkowych paczek do sortu. Obecnie w warszawskiej lokalizacji obsługujemy ok. 45% całego wolumenu trafiającego do naszej sieci. Zakup nowego sortera ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo powierzanych naszej firmie przesyłek. Jest on bowiem wyposażony w trzy systemy zabezpieczeń przed pomyłkowym sortem – tłumaczy Tomasz Kowalewski, Kierownik Sortowni EX WA.

Podczas grudniowego piku dobra organizacja i operacyjne przygotowanie firmy to podstawa, ale równie ważna jest innowacyjność i otwartość na potrzeby klientów. Stale rozwijający się rynek e-commerce sprawia, że z roku na rok ilość zamówień pochodzących ze sklepów internetowych wzrasta. Rosną także oczekiwania konsumentów, np. co do sposobu i czasu doręczenia przesyłki. Najlepsze firmy kurierskie są do tego przygotowane i działając elastycznie proponują zamawiającym różne formy odbioru paczek, a nawet zmianę adresu doręczenia kiedy przesyłka jest już w drodze do odbiorcy.

 Zachęcamy, zwłaszcza podczas szczytu paczkowego, do skorzystania nie tylko z konwencjonalnych metod doręczenia za pośrednictwem kuriera, ale również z naszych Parcelshopów. Nasza sieć liczy już ponad 1,5 tys. takich punktów w całym kraju. Można także skorzystać z przekierowania paczki na inny adres, jeśli nie mamy pewności, że będziemy w domu. W ofercie dajemy naszym klientom także możliwość doręczenia przesyłki do sąsiada bądź skorzystania z automatów Parcelstation – informuje Dyrektor ds. Operacji Krajowych DHL Parcel Polska.

Firmy branży logistycznej robią wszystko, by szczególnie podczas świątecznego szczytu, dostarczyć przesyłki na czas. DHL Parcel Polska zatrudnia wówczas dodatkowych pracowników, przygotowuje plany awaryjne, jak choćby specjalne rozkłady jazdy i dokładnie sprawdza stan techniczny całej infrastruktury. Nawet najlepsze przygotowanie może okazać się jednak niewystarczające, jeśli warunki atmosferyczne będą wyjątkowo niesprzyjające. Często zapominamy, że w tym okresie pogoda lubi płatać figle, fundując nam nie tylko opady śniegu, ale coraz częściej gołoledź, która zdecydowanie utrudnia poruszanie się po polskich drogach. Z tego powodu nie warto czekać z kupnem prezentów do „ostatniej chwili”.