Technologiczny supermarket, czyli „all in one” niejedno ma imię

0

Pakietyzacja to słowo klucz w strategiach rynkowych dostawców usług telekomunikacyjnych – aby dowieść tego stwierdzenia wystarczy przytoczyć garść niedawnych doniesień rynkowych. Operator Orange Polska poinformował, że w minionym roku pozyskał 150 tys. abonentów usług stacjonarnych i komórkowych jednocześnie. W Cyfrowym Polsacie wzrost liczby klientów wybierających pakiety wyniósł aż 285 tysięcy. Zwyżki odnotowały również UPC Polska i Netia.

Łączenie usług zyskuje na znaczeniu, z czego doskonale zdaje sobie również sektor usług dla biznesu, który idzie w tej kwestii nieco dalej.

Razem jest taniej

Rynek konsumencki stanowi jednoznacznie potwierdzenie faktu, że usługi łączone cieszą się w Polsce bardzo dużą popularnością. Zgodnie z raportem „Rynek zintegrowanych usług telekomunikacyjnych w Polsce 2016” autorstwa PMR liczba abonentów usług pakietowych przekracza 10 milionów. Oznacza to, że niemal co czwarty mieszkaniec Polski wybiera łączenie serwisów zależnie od własnych preferencji. Poza zbiorczym opracowaniem analityków warto powołać się także na dane publikowane przez czołowych dostawców usług telekomunikacyjnych dla sektora konsumenckiego – w 2016 roku pakiety dostarczane przez Plusa w kooperacji z Cyfrowym Polsatem znalazły 1,6 miliona odbiorców, zaś Orange Polska we wrześniu ub.r. miało 837 klientów korzystających z 3,3 miliona pojedynczych usług, co daje średnio 4 serwisy na użytkownika. Generalnie największą popularnością cieszą się pakiety złożone z dwóch usług, czyli tzw. double play, choć jak widać nie brakuje abonentów wybierających bardziej złożoną ofertę.

Zainteresowanie pakietyzacją wynika głównie z zapotrzebowania na kilka usług, które składają się na kompleksowy system rozrywkowo-komunikacyjny gospodarstw domowych, integrujący w sobie telewizję, telefonię komórkową i Internet zarówno mobilny, jak i stacjonarny. Abonenci zapytani przez PMR o kluczowe usługi determinujące zakup pakietów, w liczącej 39% większości przyznali, że wszystkie z nich są dla nich jednakowo istotne. Ponadto rozwiązania telekomunikacyjne dostarczane w kompletach są w łącznym rozrachunku tańsze niż w przypadku zamawiania ich pojedynczo – wystarczy przywołać tutaj hasło, na które wielokrotnie w swojej historii powoływali się operatorzy, umieszczając na swoich ofertach popularne stwierdzenie „w pakiecie taniej”. Potwierdzają to sami konsumenci, którzy przede wszystkim koszty, a w następnej kolejności wygodę użytkowania uważają za najważniejsze czynniki skłaniające do sięgania po usługi „all in one”.

Czytaj również:  Nadchodzący sezon turystyczny nie zapowiada się tak rekordowo jak poprzedni

Nie sposób nie wspomnieć także o tym, że dzisiaj pakietyzacja staje się coraz bardziej transusługowa, przełamując dotychczasowe granice łączenia serwisów w ramach jednego abonamentu. Mówiąc konkretnie, nikogo nie powinno już dziwić np. dostarczanie pakietu składającego się z energii elektrycznej i… oprogramowania biurowego. Taką ofertę proponują wspólnie Microsoft i Energa, informując, że w ciągu roku zdecydowało się na niego 50 tysięcy klientów – tłumaczy Robert Mikołajski z Atmana, lidera polskiego rynku data center.