Amazon Prime przecenił Allegro o 7 mld zł

amazon allegro

Rynek e-commerce jest bacznie obserwowany przez inwestorów. W Polsce liderem pozostaje Allegro, jednak na naszym rynku rozpycha się Amazon, gigant światowego handlu. We wtorek wprowadził on do naszego kraju usługę Amazon Prime, co spowodowało, że kapitalizacja Allegro spadła o 12 proc. czyli 7 mld zł.

Amazon, gigant handlu internetowego, wprowadził w Polsce swoją subskrypcję Amazon Prime. Za 49 zł rocznie każdy klient serwisu może uzyskać darmowe dostawy towarów, dostęp do Amazon Prime Video oraz dodatkowe korzyści. To wyzwanie rzucone Allegro, najpopularniej platformie e-commerce nad Wisłą, która ryczałtowe darmowe dostawy oferuje pod nazwą Allegro Smart i w tej samej cenie. Od wtorku, gdy Amazon Prime został wprowadzony w Polsce, cena akcji Allegro spadła o 12,2 proc. z 58,25 zł na 51,14 zł. Oznacza to, że z tego powodu kapitalizacja spółki spadła o około 7 mld zł. W tym samym czasie akcje Amazona poszły w górę o 0,33 proc.

Polski rynek czeka w najbliższych latach ważna batalia pomiędzy Allegro a Amazonem, dla którego jest to coraz ważniejszy rynek. Dotychczas to Allegro miało za sobą wiele sukcesów, jednak wiele z nich polegało na kopiowaniu pomysłów wprowadzonych już wcześniej przez Amazon na innych rynkach. Tak było właśnie z Allegro Smart, której pierwowzorem była właśnie usługa Amazon Prime, wprowadzona z ogromnym sukcesem w 2005 roku w USA. Smart była m.in. reklamowana w telewizji jako alternatywa dla tradycyjnych zakupów w sklepie, bowiem łączyła niższą cenę dostępną w internecie z brakiem opłaty za dostawę. Usługa wystartowała we współpracy z firmą Inpost, która jest operatorem największej sieci paczkomatów. Jednak rozmowy i współpraca Inpost z Amazonem skłoniły Allegro do tworzenia własnej sieci takich maszyn. Obecnie Allegro tworzy sieci automatów paczkowych, rozwija też własną sieć magazynów.


Sprostowanie

Z uwagi na niepoprawne wykorzystanie nazwy „Paczkomat” w kontekście publikacji, publikujemy niniejsze sprostowanie:

inPost sp. z o.o. wyjaśnia, że wyraz „Paczkomat” stanowi zarejestrowany znak towarowy, na który urzqd Patentowy RP decyzją z dnia 18.02.2010 r. udzielił prawa ochronnego nr R.225679. Prawo używania oznaczenia „Paczkomat” dla oznaczania usług związanych z wykorzystaniem automatów paczkowych przysługuje wyłącznie spółkom z Grupy Integer.pl, w tym spółce lnpost sp. z o.o. Żadne inne podmioty podejmujące działalność na tym rynku nie są uprawnione do posługiwania się nazwą „Paczkomat” dla oznaczania swoich usług.

We wrześniu wystartowała pilotażowo z One Fulfillment, czyli kompleksową usługą logistyczną dla sprzedawców, która obejmuje cały proces sprzedaży – magazynowanie, pakowanie i wysyłkę towarów oraz pełna obsługę zwrotów. Dzięki takiemu rozwiązaniu w formie jednej paczki będą mogły być wysyłane towary od różnych sprzedawców, co przyniesie znaczącą redukcję kosztów oraz odciążenie współpracujących sieci paczkomatów. Nie jest tajemnicą, że Allegro podobnie jak Amazon na innych rynkach, docelowo chce oferować dostawę zamówionego towaru tego samego dnia. W takim wypadku, doświadczanie klienta e-commerce zbliży się do doświadczenia klienta kupującego w stacjonarnej placówce.

Branża e-commerce w Polsce i na świecie ma przed sobą zdecydowanie dobre perspektywy. Dzięki pandemii po zakupy online sięgnęły osoby, które w innych warunkach trudno byłoby do tego skłonić. Dlatego obroty branży bardzo mocno wzrosły. Jednak o ten rynkowy tort bije się wielu graczy. Pojedynek Allegro kontra Amazon zapowiada się bardzo ciekawie, powinni też na nim sporo zyskać konsumenci. Obecnie dużym problem pozostają ograniczania w dostawach towarów, spowodowane przez znaczący wzrost popytu na rynkach. Firmy te są bowiem w dużym stopniu zależne od własnego łańcucha logistycznego.

Warto te branże brać pod uwagę przy konstruowaniu swojego portfela inwestycyjnego. Inwestując w branżę e-commerce warto pamiętać o dywersyfikacji geograficznej, bo jej perspektywy na wielu rynkach są jeszcze lepsze niż w Polsce. Inwestować możemy w akcje spółek, takich jak właśnie Amazon i Allegro, a także Alibaba (właściciel Aliexpress) czy JD.com. Warto też zwrócić uwagę na MercadoLibre – lidera handlu online w Ameryce Południowej, czy Jumia Technologies, która jest liderem handlu w Afryce.

Dane aktualne na dzień 14.10.2021 godz. 11:00

Paweł Majtkowski, analiytyk eToro