Bio Planet po I kwartale 2022

Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet
Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet

Bio Planet S.A, lider wśród dostawców żywności ekologicznej w Polsce, uzyskała w I kwartale 2022 r. 56,3 mln PLN przychodów oraz 2 mln PLN zysku netto.Spółka w I kwartale utrzymywała stabilną marżę brutto na sprzedaży w wysokości 29,5% – taką samą jak w analogicznym okresie rok wcześniej. Zdaniem Zarządu model biznesowy sprawdza się w trudnym okresie, pozwalając Bio Planet prowadzić w pełni rentowną działalność, a co za tym idzie utrzymywać politykę dywidendową oraz kontynuować inwestycje. Prezes Sylwester Strużyna uważa, że problemy branży są przejściowe, a Spółka jest dobrze przygotowana na bardziej wymagające czasy i ma wszelkie powody by liczyć na wzrost skali biznesu dzięki przeprowadzanym inwestycjom lub, jeśli wyceny będą atrakcyjne, potencjalnym przejęciom.

„Wraz z rozpoczęciem działań wojennych sytuacja na rynkach się skomplikowała i nastały bardziej wymagające czasy dla wielu firm, w tym działających w branży żywności ekologicznej. Bio Planet od samego początku była jednak budowana w oparciu o zbilansowany model biznesowy, pozwalający na rozwój nawet w czasie zawirowań rynkowych. Zatem mimo szoku jakie rynki przeżyły w związku z działaniami wojennymi w pierwszym kwartale odnotowaliśmy tylko nieznaczne wahnięciew wysokości przychodów, a cały okres został zakończony istotnym zyskiem netto. Uważamy, że obecna sytuacja może być trudniejsza dla podmiotów z naszej branży, natomiast nas skutecznie broni zarówno model biznesowy jak i pozycja rynkowego lidera. Fundamenty Spółki są na tyle zdrowe, że zagrożone nie są ani inwestycje i dalszy rozwój, ani polityka dywidendowa. Obecne trudności uznajemy za przejściowe, a jeśli rynek postawi pod presją interesujące z naszej perspektywy firmy, nie wykluczamy, że będziemy reagować na korzystne wyceny” – mówi Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet S.A.

Przychody za pierwszy kwartał 2022 r. wyniosły 56,3 mln PLN i były o 4,5% mniejsze niż w pierwszym kwartale 2021 r. kiedy wyniosły 58,9 mln PLN zł.Pomimo spadku przychodów ze sprzedaży Spółka odnotowała w pierwszym kwartale 2022 r. zysk netto, który wyniósł 2,0 mln PLNoraz zysk EBITDA wysokości 3,2 mln PLN.Największy potencjalny wpływ na wyniki ma, zdaniem Spółki, wojna rosyjsko-ukraińska, której kontynuacja wpływa na niepewność konsumencką w Polsce oraz na wzrastające oczekiwania inflacyjne względem cen żywności, co przejściowo może przekładać się na zmniejszenie popytu na niektóre kategorie produktów.

Mimo zawirowań Spółka w mijającym kwartale konsekwentnie realizowała prace przygotowawcze związane z planowanym rozpoczęciem budowy nowych zakładów konfekcjonowania, których budowa rozpoczęła się w pełni w drugim kwartale 2022 r., zaś jej pełne zakończenie i uruchomienie planowane jest na 2023 r.

W marcu 2022 r. Spółka zgodnie z oczekiwaniami przedłużyła certyfikat na zgodność z Globalną Normą BRC wersja 8. Certyfikat BRC Global Standard for Food Safety jest dowodem poziomu kompetencji w zakresie systemu HACCP, higieny oraz bezpieczeństwa i jakości żywności. Certyfikacja świadczy także o zaangażowaniu firmy na rzecz bezpieczeństwa żywności i relacji z kontrahentami.
W strukturze odbiorców Spółki następuje stały wzrost udziału procentowego sklepów online nieprowadzących sprzedaży w obiektach stacjonarnych (z poziomu 17 % w 2021 roku do 20 % w 2022 r.). Dodatkowo, coraz większa liczba odbiorców prowadzących sklepy stacjonarne realizuje dużą część swojej sprzedaży za pomocą swoich sklepów internetowych.By w pełni wykorzystywać potencjał wzrostowy tych tendencji w pierwszym kwartale Spółka uruchomiła dodatkową internetową platformę b2b umożliwiającą wdrażanie usługi dropshippingu dla sklepów internetowych zainteresowanych w pełni zintegrowaną kompleksową obsługą magazynowo-logistyczną włącznie z kompletowaniem i wysyłaniem przez Bio Planet zamówienia do klienta indywidualnego w imieniu sklepu internetowego.