Biznes robi kolejny krok w kierunku Big Data i cloud computingu

0

Rozwiązania z zakresu analityki wielkich zbiorów danych oraz chmury obliczeniowej stają się coraz popularniejsze w biznesie. Według badania przeprowadzonego przez Computing Technology Industry Association (CompTIA), 3 na 4  (75 proc.) ekspertów IT uważa, że ich firma rozwijałby się lepiej, gdyby tylko udało jej się w pełni wykorzystać potencjał cyfrowych danych. Z kolei aż 72 proc. ankietowanych specjalistów z branży IT twierdzi, że efekty wdrożenia mechanizmów do analityki Big Data przyniosły firmie sukces. W badaniu wzięło udział 402 specjalistów IT z całego świata.

Według Setha Robinsona, Senior Director Technical Analysis w CompTIA, głównym wyzwaniem dla przedsiębiorców stanie się konsolidacja zgromadzonych przez firmę danych, które przez wiele lat były zaniedbywane z powodu braku sensownej polityki danych w firmie. W rezultacie doszło do nagromadzenia różnych, niesprzężonych ze sobą źródeł danych wewnątrz przedsiębiorstwa:

Firmy muszą nauczyć się patrzeć na dane inaczej. Teraz starają się je uporządkować oraz zrozumieć ich strukturę, co okazuje się nie lada wyzwaniem. Największy problem stanowią bowiem dla przedsiębiorstw tzw. „silosy danych”, czyli niezintegrowane ze sobą skupiska informacji, powstałe w różnych działach czy departamentach firmy, gromadzonych niezależnie od siebie i często nieprzetworzonych. Już 42 proc. ekspertów IT deklaruje, że to właśnie integracja różnych źródeł danych w firmie będzie największą trudnością. Jeszcze dwa lata temu takiej odpowiedzi udzieliło „tylko” 29 proc. ankietowanych – mówi Seth Robinson z CompTIA.

Z ankiety CompTIA wynika również, że biznes wkracza w kolejny etap implementacji narzędzi do analityki Big Data. Zamierza wykorzystywać jej potencjał częściej oraz w większym zakresie. 63 proc. respondentów stwierdziło, że posiłkuje się danymi podczas wykonywania codziennych operacji, 61 proc. ekspertów IT deklaruje, że stało się bardziej ostrożnymi i czułymi na punkcie kwestii prywatności danych, a 59 proc. ankietowanych przyznaje, że pogłębiona analityka internetowa pozwala im lepiej zrozumieć ich klientów.

Czytaj również:  Sztuczna inteligencja wyeliminuje cię z rynku pracy? Sprawdź, czy nie jesteś na liście

Z tą tezą zgadza się również Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, warszawskiej spółki zajmującej się analityką i monetyzacją danych, która z małego startupa wyrosła na największą hurtownię Big Data w tej części Europy, korzystając z eksplozji danych w Sieci.