Co drugi Polak martwi sie swiatecznymi wydatkami, a co czwarty mysli o wzieciu kredytu

Cicha noc, droga noc: co drugi Polak martwi się świątecznymi wydatkami

0
  • Co czwarty Polak planuje wydać w tym roku na święta mniej niż w zeszłym, a jednak 25% z nas przekroczy stan konta z powodu wydatków świątecznych
  • Blisko 66% będzie oszczędzać, korzystając z kuponów rabatowych i ofert specjalnych – 7 na 10 Polaków czuje dumę, gdy kupi prezent świąteczny w atrakcyjnej cenie

Dzieci cieszą się na święta i z niecierpliwością czekają już na prezenty. Dorosłych martwią wydatki. Dotyczy to co drugiego Polaka (48,8%). Tak wynika z badania przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie Polaków* na zlecenie RetailMeNot (www.retailmenot.pl) – największego na świecie centrum zakupów online, udostępniającego kupony rabatowe  i zniżki do sklepów internetowych. Co czwarty Polak (25,7%) ze względu na swoją sytuację finansową, przewiduje, że w tym roku wyda na święta mniej niż w zeszłym. Większe wydatki planuje tylko 13,6% ankietowanych (i nie ma tu znaczących różnic w zależności od grupy wiekowej).

Dlaczego świąteczne wydatki martwią Polaków? Dla 25,4% ankietowanych przyczyną jest fakt, że kupując prezenty, produkty spożywcze czy dekoracje przekroczą stan konta. Osoby z tej grupy liczą się z koniecznością wzięcia kredytu. Jeden na czterech ankietowanych (24,1%) zakłada, że co najmniej za jeden prezent zapłaci w ratach. Co piąty (20,5%) będzie musiał pożyczyć pieniądze na prezenty u rodziny lub przyjaciół.

Na Wigilii oszczędzamy świadomie

Biorąc pod uwagę finansowe troski Polaków, nie dziwi, że prawie trzech na czterech (73,4%) zamierza w tym roku baczniej przyglądać się cenom. Nie chcą jednak rezygnować z kupowania wymarzonych prezentów i spełnienia życzeń swoich bliskich, dlatego chętnie będą korzystać z różnych form oszczędzania. Co drugi Polak (48,4%) przypomni sobie przy tym o własnych talentach. Osoby z tej grupy zamierzają w tym roku w większym stopniu własnoręcznie przygotować prezenty i świąteczne potrawy. Z kolei aż dwie trzecie Polaków (65,8%) wykorzysta kupony rabatowe i oferty specjalne, żeby jak najwięcej zaoszczędzić, kupując przy tym wartościowe rzeczy dla swoich bliskich. Warto zauważyć, że tego rodzaju oszczędnościowa postawa pozytywnie wpływa na samopoczucie kupujących: ponad 70% Polaków (71,6%) czuje dumę, kiedy znajdzie wymarzony prezent świąteczny w najlepszej cenie.

Czytaj również:  Dokąd zmierza sektor finansowy - czy przyszłość bankowości jest w pełni cyfrowa?

*Badanie ankietowe przeprowadzone na zlecenie RetailMeNot przez pracownię badawczą BIOSTAT w reprezentatywnej grupie 1.000 respondentów z Polski w listopadzie 2016 roku.