Koszyk zakupów świątecznych to średnio 1642 zł. Na co je wydamy?

święta choinka zakupy
  • Koszyk zakupów świątecznych: prawie połowę budżetu pochłoną zakupy spożywcze, ponad 42% prezenty
  • Gospodarstwo domowe w Polsce wyda przeciętnie prawie tyle, ile hiszpańskie
  • Na prezenty każdy Polak wyda średnio ponad 608 zł – najwięcej z tego na ubrania, zabawki i elektronikę użytkową

Polskie święta wiążą się ze znacznymi wydatkami. W przeliczeniu na gospodarstwo domowe Polacy wydadzą w tym roku średnio 1642,94 zł. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez RetailMeNot (www.retailmenot.pl) – największe na świecie centrum zakupów online, udostępniające kupony rabatowe i zniżki do sklepów internetowych. Największą część świątecznych wydatków polskich gospodarstw domowych stanowią zakupy spożywcze (736,29 zł, czyli 45%). Tylko niewiele mniej budżetu pochłoną prezenty (704,98 zł, czyli 43%). Na podróże w okresie świątecznym oraz odwiedziny swoich bliskich wydamy średnio 155,77 zł (9,5%), a na dekoracje 45,90 zł (2,8%). Jak wygląda przeciętny polski budżet świąteczny (w przeliczeniu 379,38 euro) w porównaniu do wydatków gospodarstw domowych w innych krajach? Najwięcej wydadzą Brytyjczycy ( 933,08 euro), Niemcy (710,38 euro) oraz Belgowie (596,18 euro) i Francuzi (558,60 euro). Kwotę zbliżoną do Polaków wydadzą w Europie Hiszpanie (401,30 euro).

Wydatki na święta 2016, średnio na gospodarstwo domowe, w Polsce

Zakupy spożywcze 736,29 zł 44,80%
Prezenty 704,98 zł 42,90%
Podróże 155,77 zł 9,50%
Dekoracje 45,90 zł 2,80%
Razem 1642,94 zł 100%

 

Pod choinkę kupujemy głównie zabawki, ubrania i elektronikę

Każdy z nas na prezenty przeznaczy w tym roku średnio 608,54 zł (dla porównania, przed rokiem było to 582,87 zł). Lwią część tego budżetu wydamy na trzy kategorie produktów: zabawki (127,93 zł, czyli 21%), ubrania i buty (127,19 zł, czyli 21%) oraz elektronikę użytkową (98,30 zł, czyli 16,2%). Popularnością cieszą się też prezenty w postaci gotówki lub bonów podarunkowych (46,34 zł, 7,6%). Warto tu zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego roku największy wzrost wydatków widać w kategoriach alkohol oraz biżuteria. W tym roku każdy Polak na prezenty tego rodzaju przeznaczy odpowiednio 30,23 zł (5,0%) oraz 50,41 zł (8,3%). Wzrost w tych kategoriach pokazuje, że coraz chętniej decydujemy się na podarunki o charakterze luksusowym. Proporcje wydatków na prezenty są w Polsce zbliżone do innych europejskich krajów, za to relatywnie więcej pieniędzy przeznaczymy na rozrywki dla ducha, w tym książki i filmy. Na prezenty tego rodzaju wydamy w tym roku przeciętnie 67,04 zł (11%). Większą wagę Polacy przywiązują również do dbania o urodę – na kosmetyki przeznaczymy przeciętnie 59,89 zł (10%).

Wydatki na prezenty, w przeliczeniu na głowę, z podziałem na kategorie

Zabawki 127,93 zł 21,0%
Ubrania i buty 127,19 zł 20,9%
Elektronika użytkowa 98,30 zł 16,2%
Książki, filmy, rozrywka 67,04 zł 11,0%
Kosmetyki 59,89 zł 9,8%
Biżuteria 50,41 zł 8,3%
Pieniądze 46,34 zł 7,6%
Słodycze, alkohol 30,23 zł 5,0%
Inne 1,21 zł 0,2%
Razem 608,54 zł 100%

 

Raúl Pena, Partner Manager Poland w RetailMeNot
Raúl Pena, Partner Manager Poland w RetailMeNot

Święta Bożego Narodzenia to dla większości Polaków najważniejsze święto w roku – a dla handlu jeden z najbardziej lukratywnych okresów. Z jednej strony polscy klienci są gotowi na zwiększone wydatki, a z drugiej strony coraz lepiej orientują się w możliwościach przeszukiwaniu rynku pod kątem najlepszych ofert i cen na jakościowe produkty. Dlatego ich decyzje zakupowe stają się coraz bardziej przemyślane. Najwięcej mogą zyskać na tym trendzie sklepy i marki, które aktywnie wykorzystają różne kanały sprzedaży i komunikacji z klientami, przekonując ich atrakcyjnymi ofertami”, mówi Raúl Pena, Partner Manager Poland w RetailMeNot.

O badaniu

Międzynarodowe badanie zostało przeprowadzone przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA) we wrześniu 2016 roku. Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD, „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i Internet, z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych. „Obroty świąteczne” odnoszą się w ramach tego badania do całkowitych obrotów handlu detalicznego ostatnich 6 tygodni roku.