- Koszyk zakupów świątecznych: prawie połowę budżetu pochłoną zakupy spożywcze, ponad 42% prezenty
- Gospodarstwo domowe w Polsce wyda przeciętnie prawie tyle, ile hiszpańskie
- Na prezenty każdy Polak wyda średnio ponad 608 zł – najwięcej z tego na ubrania, zabawki i elektronikę użytkową
Polskie święta wiążą się ze znacznymi wydatkami. W przeliczeniu na gospodarstwo domowe Polacy wydadzą w tym roku średnio 1642,94 zł. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez RetailMeNot (www.retailmenot.pl) – największe na świecie centrum zakupów online, udostępniające kupony rabatowe i zniżki do sklepów internetowych. Największą część świątecznych wydatków polskich gospodarstw domowych stanowią zakupy spożywcze (736,29 zł, czyli 45%). Tylko niewiele mniej budżetu pochłoną prezenty (704,98 zł, czyli 43%). Na podróże w okresie świątecznym oraz odwiedziny swoich bliskich wydamy średnio 155,77 zł (9,5%), a na dekoracje 45,90 zł (2,8%). Jak wygląda przeciętny polski budżet świąteczny (w przeliczeniu 379,38 euro) w porównaniu do wydatków gospodarstw domowych w innych krajach? Najwięcej wydadzą Brytyjczycy ( 933,08 euro), Niemcy (710,38 euro) oraz Belgowie (596,18 euro) i Francuzi (558,60 euro). Kwotę zbliżoną do Polaków wydadzą w Europie Hiszpanie (401,30 euro).
Spis treści:
Wydatki na święta 2016, średnio na gospodarstwo domowe, w Polsce
Zakupy spożywcze | 736,29 zł | 44,80% |
Prezenty | 704,98 zł | 42,90% |
Podróże | 155,77 zł | 9,50% |
Dekoracje | 45,90 zł | 2,80% |
Razem | 1642,94 zł | 100% |
Pod choinkę kupujemy głównie zabawki, ubrania i elektronikę
Każdy z nas na prezenty przeznaczy w tym roku średnio 608,54 zł (dla porównania, przed rokiem było to 582,87 zł). Lwią część tego budżetu wydamy na trzy kategorie produktów: zabawki (127,93 zł, czyli 21%), ubrania i buty (127,19 zł, czyli 21%) oraz elektronikę użytkową (98,30 zł, czyli 16,2%). Popularnością cieszą się też prezenty w postaci gotówki lub bonów podarunkowych (46,34 zł, 7,6%). Warto tu zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego roku największy wzrost wydatków widać w kategoriach alkohol oraz biżuteria. W tym roku każdy Polak na prezenty tego rodzaju przeznaczy odpowiednio 30,23 zł (5,0%) oraz 50,41 zł (8,3%). Wzrost w tych kategoriach pokazuje, że coraz chętniej decydujemy się na podarunki o charakterze luksusowym. Proporcje wydatków na prezenty są w Polsce zbliżone do innych europejskich krajów, za to relatywnie więcej pieniędzy przeznaczymy na rozrywki dla ducha, w tym książki i filmy. Na prezenty tego rodzaju wydamy w tym roku przeciętnie 67,04 zł (11%). Większą wagę Polacy przywiązują również do dbania o urodę – na kosmetyki przeznaczymy przeciętnie 59,89 zł (10%).
Wydatki na prezenty, w przeliczeniu na głowę, z podziałem na kategorie
Zabawki | 127,93 zł | 21,0% |
Ubrania i buty | 127,19 zł | 20,9% |
Elektronika użytkowa | 98,30 zł | 16,2% |
Książki, filmy, rozrywka | 67,04 zł | 11,0% |
Kosmetyki | 59,89 zł | 9,8% |
Biżuteria | 50,41 zł | 8,3% |
Pieniądze | 46,34 zł | 7,6% |
Słodycze, alkohol | 30,23 zł | 5,0% |
Inne | 1,21 zł | 0,2% |
Razem | 608,54 zł | 100% |
„Święta Bożego Narodzenia to dla większości Polaków najważniejsze święto w roku – a dla handlu jeden z najbardziej lukratywnych okresów. Z jednej strony polscy klienci są gotowi na zwiększone wydatki, a z drugiej strony coraz lepiej orientują się w możliwościach przeszukiwaniu rynku pod kątem najlepszych ofert i cen na jakościowe produkty. Dlatego ich decyzje zakupowe stają się coraz bardziej przemyślane. Najwięcej mogą zyskać na tym trendzie sklepy i marki, które aktywnie wykorzystają różne kanały sprzedaży i komunikacji z klientami, przekonując ich atrakcyjnymi ofertami”, mówi Raúl Pena, Partner Manager Poland w RetailMeNot.
O badaniu
Międzynarodowe badanie zostało przeprowadzone przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA) we wrześniu 2016 roku. Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD, „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i Internet, z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych. „Obroty świąteczne” odnoszą się w ramach tego badania do całkowitych obrotów handlu detalicznego ostatnich 6 tygodni roku.