Coraz więcej młodych ludzi myśli o karierze naukowca. Dzięki programom wspierającym już w liceum mogą rozpocząć swoją ścieżkę zawodową

Coraz więcej młodych ludzi myśli o karierze naukowca. Dzięki programom wspierającym już w liceum mogą rozpocząć swoją ścieżkę zawodową

Coraz więcej młodych ludzi myśli o karierze naukowca. Dzięki programom wspierającym już w liceum mogą rozpocząć swoją ścieżkę zawodową 1

Nauka może być perspektywiczną drogą zawodową – przekonują eksperci Adamedu, jednej z największych w Polsce firm farmaceutycznych i biotechnologicznych. Program ADAMED SmartUP ma na celu wyłuskać i wesprzeć największe młode talenty w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych. Najlepsi dostaną stypendia, które mogą przeznaczyć na wymarzone studia i rozwój kariery naukowej. Kolejna edycja programu startuje w październiku.

– Program ADAMED SmartUP pokazuje, że młodzi ludzie zdecydowanie interesują się nauką, przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Nasze działania prowadzimy już od 4 lat i z roku na rok liczba osób zgłaszających się do programu jest coraz większa – mówi agencji Newseria Biznes Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.

Program naukowo-edukacyjny ADAMED SmartUP jest skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych w wieku 15–19 lat. Jego celem jest popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wsparcie szczególnie uzdolnionej młodzieży.

– Pokazujemy, że nauka dotyczy nas na co dzień – chociażby poprzez eksperymenty, które można wykonać we własnym domu. Nasz program to także bezpłatne warsztaty prowadzone w  profesjonalnych laboratoriach przez wykładowców i pracowników naukowych – mówi Martyna Strupczewska.

Częścią inicjatywy jest także program stypendialny dla wybitnie utalentowanych młodych ludzi, którzy interesują się naukami ścisłymi. Stypendia mogą przeznaczyć na wymarzone studia i rozwijanie swojej kariery naukowej.

– Dzięki programowi ADAMED SmartUP w październiku rozpocznę wymarzone studia chemiczne. Odbyłam też zajęcia z chemii w ramach indywidualnych konsultacji edukacyjnych oraz staż na Uniwersytecie Cambridge. W trakcie programu zobaczyłam, że młode osoby są w stanie wejść do laboratoriów, rozpocząć swoje pierwsze badania. Dało mi to wiarę w siebie, mogę już teraz zacząć myśleć, jakiego typu badania chciałabym prowadzić w przyszłości – mówi Anna Kotańska, stypendystka 3. edycji programu ADAMED SmartUP.

W czterech dotychczasowych edycjach ADAMED SmartUP zarejestrowało się już blisko 25 tys. uczestników. Spośród nich 200 wzięło udział w obozach naukowych z naukowcami i wykładowcami topowych uczelni. Z roku na rok program cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej odbyła się w połowie września uroczysta gala podsumowująca 4. edycję programu ADAMED SmartUP. W trakcie wydarzenia wyłoniono 10 laureatów nagrody głównej, którzy przez najbliższy rok będą rozwijać swoje kariery naukowe pod okiem doświadczonych naukowców. Ogłoszono również nazwiska 3 stypendystów, którzy od zarządu Fundacji Grupy Adamed i Rady Naukowej otrzymali symboliczne czeki. Kolejni młodzi i uzdolnieni kandydaci dostaną taką szansę z początkiem października, kiedy wystartuje rejestracja do 5. edycji programu ADAMED SmartUP.

– Przed nami już za chwilę 5. edycja programu, w październiku rozpoczynamy rekrutację. Wszyscy zainteresowani, czyli uczniowie w wieku 15–19 lat, mogą zarejestrować się poprzez naszą stronę internetową i zostaną zaproszeni do udziału w grze alternatywnej rzeczywistości, która jest naukowym wyzwaniem do sprawdzenia swojej wiedzy, umiejętności, kojarzenia faktów, nieszablonowego podejścia do rozwiązywania problemów. Spośród osób, które najlepiej poradzą sobie z tym zadaniem, wyłonimy uczestników kolejnego etapu – mówi Martyna Strupczewska.

Organizatorem ADAMED SmartUP jest Fundacja Grupy Adamed, której celem jest wspieranie działalności badawczo-rozwojowej, naukowej i oświatowej, popularyzacja nauki oraz wsparcie rozwoju młodzieży i środowiska naukowego. Wśród patronów honorowych programu są między innymi: Minister Edukacji Narodowej, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Minister Przedsiębiorczości i Technologii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polska Akademia Nauk.