Firmy na całym świecie są świadome, że działania na rzecz klimatu odgrywają istotną rolę w generowaniu wartości biznesowej i budowaniu przewagi konkurencyjnej, co skłania je do intensyfikacji działań i nakładów na te inicjatywy. Z raportu „2024 CxO Sustainability Report: Signs of a shift in business climate action”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte wynika, że już 85 proc. organizacji zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne, co stanowi wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem. Radzenie sobie z wyzwaniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem stanowi priorytet w blisko połowie (45 proc.) ankietowanych firm, stając się nie tylko kwestią odpowiedzialności społecznej, ale także motorem innowacji.
W przeprowadzonym w maju i czerwcu 2024 r. badaniu Deloitte wzięło udział ponad 2 tys. przedstawicieli zarządów (CxO, C-level) z 27 krajów na świecie, reprezentujących najistotniejsze sektory gospodarki. Ankieta miała na celu ocenę obaw i działań podejmowanych przez liderów w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym.
Zielona transformacja przedsiębiorstw
Z raportu wynika, że zmiany klimatu są jednym z najpilniejszych zagadnień dla liderów biznesu, wyprzedzając kwestie polityczne, zmiany w środowisku regulacyjnym oraz trudności w pozyskiwaniu talentów. Aż 70 proc. badanych spodziewa się, że zmiany klimatyczne znacząco wpłyną na ich strategie operacyjne w ciągu najbliższych trzech lat. Dodatkowo, co drugi przedstawiciel C-level deklaruje, że już teraz rozpoczął wdrażanie rozwiązań technologicznych, które mają pomóc w osiągnięciu celów środowiskowych, a kolejne 42 proc. planuje ich wprowadzenie w perspektywie dwóch lat. Ponad połowa z tych, którzy aktualnie wykorzystują technologię, w tym sztuczną inteligencję, twierdzi, że używa jej do opracowywania bardziej zrównoważonych produktów i usług.
– Przedsiębiorstwa dostrzegają dziś potencjał w dążeniu do gospodarki niskoemisyjnej. To już nie tylko kwestia dostosowania się do regulacji, ale przede wszystkim sposób na tworzenie innowacyjnych produktów i przewagi konkurencyjnej. Droga do osiągnięcia neutralności emisyjnej wpłynie na zmiany w niemal każdym aspekcie globalnej gospodarki. Dlatego tak ważne jest, aby organizacje, wdrażając strategie biznesowe wyprzedzały zachodzące zmiany i angażowały się w aktywności wspierające aspekty ESG, a w szczególności zieloną transformację – podkreśla Julia Patorska, partnerka, liderka zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte.
Reakcja na aktualne wyzwania
Firmy na całym świecie zaczynają odczuwać skutki zmian klimatu, co ma bezpośredni wpływ na ich działalność i rentowność. Spośród wszystkich ankietowanych przedstawicieli zarządów 45 proc. deklaruje, że było bezpośrednio narażonych na konsekwencje poważnych powodzi, 41 proc. na ekstremalne upały, a 39 proc. na dotkliwą suszę i niedobór wody. Skala niebezpiecznych zjawisk pogodowych sprawia, że ponad trzy czwarte (76 proc.) respondentów potwierdza, że zmiany klimatu niepokoją ich przez cały czas lub przez większość czasu. Jest to znaczny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy takie obawy zgłosiło 62 proc. badanych.
Mimo tego, 92 proc. kadry kierowniczej wyższego szczebla wyraża optymizm względem dotychczasowo podejmowanych na świecie działań w celu niwelowania negatywnych skutków zmian klimatycznych. Firmy nie pozostają bierne i skupiają się na przekształcaniu swoich modeli biznesowych z uwzględnieniem w nich kwestii dotyczących zrównoważonego rozwoju. Przy czym 45 proc. z nich stawia wyzwania klimatyczne w centrum swojej strategii biznesowej, a 35 proc. uwzględnia je w swoich działaniach, jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na ich główny model biznesowy. Natomiast 14 proc. koncentruje się głównie na stopniowych zmianach operacyjnych w kierunku zrównoważonego rozwoju. Autorzy raportu zwracają uwagę, że chociaż największe firmy pozostają liderami zmian, kluczową rolę w transformacji odegrają te, które już teraz podejmują w tym zakresie ważne działania o mniejszej skali.
– Zrównoważony rozwój nie może być przywilejem dla nielicznych. Jeśli chcemy wywołać pozytywny wpływ, to w działania proekologiczne powinna zaangażować się większa liczba firm. Ważne jest, aby przedsiębiorstwa miały dostęp do odpowiednich narzędzi i zasobów, które pomogą im wdrożyć zrównoważone praktyki na dużą skalę. Kluczowe działania, które firmy mogą podjąć, już teraz obejmują ścisłą współpracę z dostawcami w zakresie spełniania kryteriów ESG, rozwój nowych, przyjaznych środowisku produktów oraz wdrażanie technologii wspierających realizację celów klimatycznych. Równie ważne jest zaangażowanie szerokiego kręgu interesariuszy oraz współpraca międzysektorowa, które mogą przyspieszyć innowacje w celu osiągniecia zakładanych ambitnych celów – podsumowuje Julia Patorska.