GfK: Polacy ograniczają wydatki, bo boją się o przyszłość

Polacy obawiają się o swoją przyszłość ekonomiczną i coraz ostrożniej planują domowe budżety. Pomysły na ograniczanie wydatków w dużej mierze są zależne od wieku konsumentów. Aż 56 proc. przedstawicieli pokolenia baby boomers oszczędza na energii elektrycznej. Z kolei millenialsi głównie ograniczają wyjścia do restauracji, a „zetki” kupują mniej ubrań. Takie wnioski płyną z raportu „Green Gauge” opracowanego przez analityków firmy GfK – an NIQ Company.

Obniżający się w ostatnich latach poziom pewności co do przyszłości ekonomicznej Polaków to ważny kontekst kształtowania się postaw konsumenckich. Według danych z raportu „Green Gauge”, który powstał na podstawie globalnego badania „Consumer Life”, Polacy są bardziej sceptyczni wobec swojej przyszłości ekonomicznej niż mieszkańcy innych państw. – Zawsze ostrożnie patrzeliśmy w swoją ekonomiczną przyszłość, jednak po 2019 roku nasza pewność pod tym względem zaczęła gwałtownie spadać i obecnie wynosi zaledwie 29 proc. Dla porównania – średnio na świecie ta wartość utrzymuje się na poziomie 71 proc.mówi Marcin Gromulski, project manager w GfK – an NIQ Company.

Znaczna niepewność przyszłej sytuacji gospodarczej, wysoka inflacja oraz rosnące koszty życia sprawiają, że priorytetem konsumentów stało się rozsądne gospodarowanie domowymi budżetami.

Jak oszczędzamy?

Z danych GfK – an NIQ Company wynika, że oszczędności Polaków w dużej mierze są uzależnione od ich wieku. – Szczególnie ciekawy wątek stanowi tu ograniczanie zużycia energii elektrycznej w domu, które pozwala zadbać nie tylko o finanse, ale również o planetę. Mogłoby się wydawać, że najbardziej oszczędni pod tym względem będą młodzi Polacy, którzy zostali wychowani w duchu wyższej świadomości ekologicznej. Tymczasem, według raportu „Green Gauge” prąd najczęściej oszczędzają badani z pokolenia baby boomers. Twierdzi tak aż 56 proc. z nichmówi Marcin Gromulski. Z kolei im młodsi konsumenci, tym rzadziej padają takie deklaracje. W pokoleniu „zetek” zaledwie 36 proc. ogranicza zużycie prądudodaje.

Najmłodsi konsumenci, urodzeni po 1998 roku, przede wszystkim oszczędzają na zakupach odzieży (43 proc.) oraz wyjściach do restauracji (39 proc.). Zwłaszcza ta druga kategoria jest stosunkowo często wskazywana przez konsumentów. Aż 54 proc. badanych z pokolenia X oraz baby boomers, a także 47 proc. millenialsów deklaruje ograniczanie wydatków na wizyty w lokalach gastronomicznych. W dalszej kolejności millenialsi oszczędzają na wyjściach w celach rozrywkowych i zakupach odzieży, a przedstawiciele pokolenia X – na wyjazdach rekreacyjnych i wakacyjnych.

Wśród najczęściej wymienianych kategorii oszczędzania żywność pojawia się tylko wśród odpowiedzi przedstawicieli „zetek”. Już co trzeci przedstawiciel tego pokolenia deklaruje, że ogranicza wydatki na jedzenie.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Ponad połowa Polaków będzie w tym roku obchodzić Walentynki. 3/4 wyda na prezent do 200 zł

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo, polskiego lidera...
Wiadomości

Ponad połowa Polaków będzie w tym roku obchodzić Walentynki. 3/4 wyda na prezent do 200 zł

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo, polskiego lidera...

Eksperci PwC: Rynek długu prywatnego (Private Debt) w Polsce może wzrosnąć czterokrotnie do 2030 r.

Krajowy rynek instrumentów długu prywatnego (Private Debt) w 2024...

Księgowanie mentalne: jak nasze umysły szufladkują pieniądze i emocje w akcjach promocyjnych

Wyobraź sobie klienta, który wygrywa nagrodę pieniężną w konkursie....

Boże Narodzenie na kredyt: co 4. Polak zadłuża się, by zorganizować wystawne święta

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego...

Pożyczki pozabankowe w Polsce 2024: porównanie pożyczek celowych i gotówkowych

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych...

Jak zarządzanie finansami wpływa na stabilność firmy?

Efektywne zarządzanie finansami jest kluczowe dla stabilności każdej firmy....
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie