Ministerstwo Gospodarki ogłosiło dziś plany polskiej strategii wobec Chin pod nazwą „Go China”. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) została włączona w program wsparcia polsko-chińskiej współpracy gospodarczej.
Przy wprowadzaniu strategii „Go China” z Ministerstwem Gospodarki współpracować ma siedmiu partnerów: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Sportu i Turystyki, Spraw Zagranicznych, PARP, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Agencja Rynku Rolnego oraz Polska Organizacja Turystyczna.
Celem strategii jest promocja 15 polskich branż, najbardziej rozwojowych w zakresie eksportu oraz pozyskiwanie inwestycji. Inicjatywa „Go China” ma zachęcić polskich przedsiębiorców do wejścia na rynek chińskim oraz pomóc w poszukiwaniu partnerów biznesowych.
Wicepremier, Minister Gospodarki Waldemar Pawlak podkreślił, że projekt „Go China” rozpoczyna promocję polskiej gospodarki na kilkunastu rynkach priorytetowych i pięciu perspektywicznych. Priorytetowe to np. Niemcy, Rosja, Chiny czy Czechy, natomiast perspektywiczne to Kazachstan, Brazylia, Kanada, Algieria i Turcja.
Wicepremier Pawlak stwierdził, że ogromne znaczenie dla rozwoju kontaktów biznesowych pomiędzy Polską i Chinami ma kwietniowy przyjazd do Polski premiera Chin Wen Jiabao.
– Dla chińskich przedsiębiorców zaangażowanie na najwyższym poziomie politycznym jest bardzo wyraźną zachętą do inwestowania czy nawiązywania współpracy – powiedział wicepremier Waldemar Pawlak.
Wicepremier zaprezentował portal internetowy (www.gochina.gov.pl) dla przedsiębiorców zawierający wszystkie informacje na temat polsko-chińskiej współpracy gospodarczej. Portal ten stanowi integralną cześć strategii „Go China”.
Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP, poinformowała, że PARP co roku organizuje dla polskich przedsiębiorców szereg przedsięwzięć informacyjnych na temat rynku chińskiego, chińskiej kultury biznesowej, czy możliwości nawiązania kontaktów biznesowych z firmami chińskimi i perspektyw stojących przed polskimi przedsiębiorcami zainteresowanymi wejściem na chiński rynek.
– Współpracujemy w tym zakresie z takimi instytucjami jak EU-China Chamber of Commerce, EU SME Centre, EU China IPR Helpdesk, z którymi w roku 2011 zorganizowaliśmy między innymi seminarium nt. ochrony praw własności intelektualnej w Chinach oraz seminarium – jak wejść i utrzymać się na rynku w Państwie Środka. W tym roku, prawdopodobnie już w maju, planujemy organizację kolejnych dwóch do czterech seminariów, o których informacje znajdą państwo w zakładce „kalendarium wydarzeń” na portalu „Go China” – powiedziała Bożena Lublińska-Kasprzak.
Podczas Światowej Wystawy EXPO w Szanghaju, która odbyła się w 2010 roku, PARP była odpowiedzialna za budowę cieszącego się dużym zainteresowaniem zwiedzających Pawilonu Polski oraz jego wyposażenie. PARP przygotowała także obszerny program promocji Polski na tej Wystawie – gospodarczy, kulturalny, promocji regionów i miast polskich.
W ramach programu towarzyszącego Wystawie EXPO zorganizowanych zostało 15 misji gospodarczych. W seminariach i prezentacjach gospodarczych organizowanych w polskim Pawilonie uczestniczyło ponad 1300 przedstawicieli chińskich zrzeszeń gospodarczych i firm z Szanghaju oraz prowincji regionu Delty Rzeki Jangcy. W spotkaniach z firmami chińskimi wzięło udział ponad 250 polskich przedsiębiorstw, organizacji branżowych oraz instytucji administracji publicznej.
– W tym roku polscy przedsiębiorcy wezmą udział między innymi w organizowanych przez Enterprise Europe Network, która działa w strukturze PARP, targach „EU-China Business & Technology Cooperation Fair”, które odbędą się w Chengdu, 13 i 14 września – powiedziała Bożena Lublińska-Kasprzak.