GUS o e-handlu w październiku – eksperci komentują

promocja wyprzedaż black friday

Według najnowszych danych GUS w październiku 2021 r. w porównaniu z wrześniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 5,4%). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wyniósł 8,4%, czyli tyle samo ile na koniec września.

Poniżej najnowsze dane komentują eksperci z Unity Group, Opontia i Insightland:
Sebastian Błaszkiewicz – dyrektor sprzedaży w Unity Group:

Piki sprzedażowe wciąż przed nami. Większość Polaków deklaruje zakupy online
Październikowe wyniki dot. stanu handlu są zgodne z naszymi przewidywaniami, bo kupujący w ubiegłym miesiącu zaparkowali zakupy online i czekali na listopadowe promocje. Październik nie pobił ostatniego wyniku dot. udziału e-handlu, utrzymał wynik na poziomie 8,4%. Na stabilność sprzedaży online oraz pozycję e-commerce’u wpływ ma przede wszystkim coraz większa konkurencja marketplace’ów (Allegro, Amazon, Shopee, Ali Express). Giganci prześcigają się nawzajem coraz to nowymi promocjami. Te działania pobudzają rozwój rynku i korzystnie wpływają na oferty kierowane bezpośrednio do sprzedawców.

Klienci oczekują coraz szybszych dostaw, a na rynku wygrywają ci sprzedający, zapewniający wysoką dostępność towarów i atrakcyjne koszty dostawy.
Obserwuję, że sukces w e-sprzedaży odnotowują sprzedający, którzy na wielu płaszczyznach przygotowali swoje sklepy do zakupowego szturmu. Jednak optymalizacja procesów wokół sprzedaży wiąże się już nie tylko z przeniesieniem biznesu do online, jak to było na początku pandemii, ale przede wszystkim z umiejętnością integracji kolejno wprowadzanych systemów. Połączenie ich w taki sposób, aby ze sobą „rozmawiały”, sprawia, że sprzedający są w stanie zapanować nad wieloma wątkami dot. sprzedaży równocześnie. To ogromne ułatwienie przy prowadzeniu biznesu, zwłaszcza w kontekście silnego trendu budowania wartości w obszarze omnichannel w miejsce multichannel.
Co więcej, aktualnie bardzo duże wzrosty odnotowuje e-commerce B2B. W 2021 wartość tego rynku prognozuje się na ponad 447 mld zł (w 2020 wynosił 343 mld), co oznacza wzrost o ponad 100 mld, czyli tyle ile warty jest cały segment e-commerce B2C! Warto zwrócić na to uwagę – przywykliśmy koncentrować naszą uwagę na segmencie B2C, a tymczasem segment B2B jest wart ponad 3 razy więcej. I to tam coraz częściej zobaczymy innowacje, wykorzystywane wcześniej w B2C. Firmy produkcyjne i dystrybucyjne już teraz widzą, jak B2B jest potężnym kanałem sprzedaży i decydują się na jego intensywny rozwój.
Piki e-commercowej sprzedaży ciągle przed nami i to one mogą sporo namieszać w rocznych statystykach. Chiński Dzień Singla z licznymi promocjami już co prawda obchodziliśmy, ale przed nami ciągle Black Friday oraz Cyber Monday, czyli czas największych wyprzedaży sezonowych. Wyniki e sprzedaży w listopadzie będą budzić duże emocje, bo to miesiąc, na który fani zakupów online czekają cały rok, a sprzedający spodziewają się tym samym kolejnych rekordów. Przed nami także święta i większość Polaków deklaruje, że prezenty kupi właśnie online. Jednak z rozmów z naszymi klientami wynika, że końcówkę roku ominie zakupowy szał… z powodu braku towaru na półkach.

Kacper Rozenbaum – General Manager Opontia na Polskę:

W najważniejszym dla e-commerce IV kwartale, październik jest tylko wstępem do boomu sprzedażowego, który zwykle rozgrywa się w listopadzie i grudniu. To te dwa miesiące będą kluczowe dla e-sklepów i w dużym stopniu zadecydują o tym, czy dany sezon zaliczą do udanych, czy raczej warto będzie o nim szybko zapomnieć i zacząć przygotowania do kolejnego roku. Co wpłynie na podbicie sprzedaży w ostatnich dwóch miesiącach roku? Po pierwsze, kolejna wzbierająca fala COVID prawdopodobnie spowoduje mniejsze zainteresowanie zakupami w kanałach offline, co naturalnie przeniesie uwagę klientów na ofertę e-sklepów. Po drugie, nowi, międzynarodowi gracze na polskim rynku e-commerce, jak Amazon i Shopee, będą próbowali wykorzystać Black Week i przedświąteczne zakupy do przyciągnięcia kupujących poprzez atrakcyjne promocje, natomiast w tym samym czasie dotychczasowi liderzy lokalnego rynku nie zamierzają oddawać pola i już mocno inwestują w bardzo widoczne akcje marketingowe.

Dynamicznemu wzrostowi e-handlu w tegorocznym sezonie przedświątecznym sprzyja dodatkowo stan infrastruktury e-commerce, która wygląda teraz diametralnie inaczej niż rok temu – samych automatów paczkowych jest w Polsce o 40% więcej niż rok temu (licząc tylko InPost, Allegro i Orlen). To automatycznie zwiększa chłonność rynku i przełoży się na większe zakupy.

Katarzyna Iwanich – prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital:

Jak pokazują dane GUS, udział e-commerce w polskim handlu ma już stabilny poziom, co potwierdza wzrost znaczenia tego kanału. Październik, jak co roku, był otwarciem IV kwartału a zatem okresu wzmożonego popytu na dobra konsumenckie, oraz peaku sprzedaży w kanale online. Ostatnie miesiące roku to czas, który odpowiada nawet za 30-35% rocznych obrotów u sprzedawców detalicznych.

Po sezonie urlopowym, który w rozciąga się w Polsce coraz częściej także na wrzesień, z małymi peakami związanymi z back to school, weszliśmy w październiku w okres wzrostów. I te utrzymają się do końca roku. To m.in miesiąc większych zakupów w segmecie meble, rtv, agd – jesień to zwykle czas małych remontów czy wymian sprzętów domowych na nowe.

Część z nas rozpoczęłą też kupowanie prezentów świątecznych z wyprzedzeniem, chcąc uniknąć kolejek, braku towaru, czy problemów logistycznych. Dla właścicieli e-sklepów październik to miesiąc jeszcze intensywniejszego przygotowywania się do kluczowych w e-handlu listopada i grudnia. Największe sklepy online już teraz wprowadzają oferty promocyjne i uruchamiają największe w roku budżety reklamowe, wchodząc powoli w sezon wyprzedażowy. U niektórych już w październiku ruszyły intensywne kampanie promujące Black Friday i Cyber Monday, choć w Polsce można je już zaliczać do całego Black Week. To święto handlu rozpoczyna przedświąteczny okres bardzo intensywnej walki o konsumenta, który na dobrą sprawę zatrzyma się dopiero w Wigilię, a po Świętach ruszy od nowa wraz z wyprzedażami. Oczywistym jest, że przygotowania do końcówki roku rozpoczęły się w e-commerce już kilka miesięcy temu – dotyczy to tak działań marketingowych, jaki i choćby zatowarowywania e-sklepów czy ustalnia grafików w centrach dystrybucyjnych i logistycznych. Niemniej, październik to czas na sprawdzenie i przegląd, czy wszystkie elementy tej “układanki” działają oraz ewentualne wprowadzenie ostatnich korekt i usprawnień, by móc obsłużyć wzmożony ruch.