IT wkracza do pocztowego okienka. Resort infrastruktury zapowiada znaczny udział Poczty Polskiej w budowaniu cyfrowego państwa

0

CEO Magazyn Polska

Poczta Polska ma pełnić istotną rolę w cyfryzacji komunikacji obywateli z urzędami. Większy także ma być udział Grupy Pocztowej w programach działającym od kwietnia „Rodzina 500 Plus” i planowanym „Mieszkanie Plus”. Temu służyć ma m.in. zapowiedziane właśnie uruchomienie bezpłatnego dostępu do internetu w 850 placówkach, głównie poza dużymi miastami. Docelowo WiFi ma działać we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.

Polska buduje autostradę cyfrową i zależy nam na tym, żeby Poczta Polska była głównym jej operatorem – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. – W zakresie poczty tradycyjnej jest już operatorem narodowym. Chcemy, aby takim była także w świecie cyfrowym. Polacy uzyskają własne cyfrowe skrzynki, przez które administracja państwowa będzie mogła się z nimi komunikować.

Pierwsze kroki Poczta Polska już poczyniła. Rozpoczęła się cyfryzacja w postaci powszechnego dostępu do internetu obejmującego 850 placówek pocztowych zlokalizowanych poza dużymi aglomeracjami. Są wśród nich także odziały, które będą obsługiwać uczestników Światowych Dnia Młodzieży. W drugim etapie inwestycji Poczta Polska będzie co kwartał przyłączała do sieci 500 nowych lokalizacji.

Dziś około 20 proc. gospodarstw domowych nie ma zapewnionego łatwego dostępu do internetu, chcemy to zmienić, chcemy wyjść im naprzeciw, zwłaszcza lokalnym społecznościom w tych miejscach, gdzie dostęp jest utrudniony bądź ograniczony – mówi Paweł Skoworotko, członek zarządu Poczty Polskiej podczas inauguracji projektu darmowego WiFi w Starogardzie Gdańskim.

Zadaniem Poczty Polskiej jest przede wszystkim ułatwienie komunikacji administracji państwowej z obywatelem, czyli e-administracja. Wszystkie poczty na świecie stoją przed takim zadaniem, niektóre już je realizują. Przed Pocztą Polską także jest takie wyzwanie i jestem przekonany, że mu sprosta – deklaruje Kazimierz Smoliński

Ważnym narzędziem w tym zadaniu jest cyfryzacja usług samej poczty. Do tego spółka wykorzystuje rozwijaną od czterech lat platformę Envelo, dzięki której każdy, po uwierzytelnieniu w systemie, uzyskuje dostęp do cyfrowych usług pocztowych.

Czytaj również:  Wysoka inflacja w Wielkiej Brytanii

Współpracujemy z Ministerstwem Cyfryzacji, aby rozwinąć platformę jako medium, dzięki któremu każdy obywatel, każda instytucja czy firma będą mogli komunikować się z administracją. W ten sposób ograniczamy konieczność osobistego stawiennictwa w urzędzie – mówi Paweł Skoworotko. – Wprowadzamy elektroniczne kartki pocztowe, neoznaczki, które będziemy mogli sami drukować i naklejać na kopertę.

Poczta wprowadziła także elektroniczne potwierdzenie odbioru. Listonosze są wyposażeni w tablety, które umożliwiają im elektroniczne potwierdzanie transakcji czy awizowanie przesyłek.

Obecnie ta aplikacja działa przy obsłudze przesyłek sądowych, docelowo będzie mogła być wykorzystywana chociażby w spisie powszechnym – mówi Skoworotko. – Wprowadzamy mPOS-y na pocztach, więc będzie można dokonywać transakcji kartami, wypłacać pieniądze i doładowywać telefony komórkowe.