Jak korzystać z kalkulatora B2B w firmie? Oto krótki poradnik krok po kroku

kalkulator B2B

Optymalizacja podatków i składek ZUS to wyzwanie, przed którym staje każdy przedsiębiorca. Na szczęście istnieje narzędzie, które ułatwia to zadanie – kalkulator B2B. Dzięki niemu można obliczyć wyniki finansowe w kilka minut. Z tego artykułu dowiesz się, jak obsługiwać narzędzie i wykorzystać je, aby podejmować świadome decyzje dotyczące finansów firmy.

Miesięczne przychody

Kalkulator B2B netto to przydatne narzędzie do obliczania miesięcznego i rocznego wyniku netto przedsiębiorcy. W pierwszym kroku wymaga wprowadzenia miesięcznych przychodów, czyli kwoty netto ze sprzedaży po odliczeniu należności. Warto przy tym pamiętać, że suma przychodów nie zależy od tego, czy środki wpłynęły na konto. W tym wypadku liczy się wartość wskazana w dokumentach księgowych.

Jeśli dopiero planujesz założenie firmy, możesz wpisać wartość szacunkową. To pozwoli kalkulatorowi obliczyć przewidywane podatki i składki w przyszłej działalności gospodarczej.

Miesięczne koszty firmowe

W drugim etapie (w przypadku rozliczeń na zasadach skali podatkowej lub podatku liniowego) należy uwzględnić koszty uzyskania przychodów. Warto pamiętać, że do tej kategorii zaliczamy wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Mogą to być między innymi:

  • opłaty za księgowość,
  • koszt wynajmu biura,
  • opłaty za paliwo,
  • wynagrodzenia pracowników,
  • koszt zakupu sprzętu czy opłaty za usługi telekomunikacyjne.

Wielu przedsiębiorców do kosztów zalicza także opłaty eksploatacyjne czy lunch biznesowy. Zasadniczo w tej kategorii mieszczą się wszelkie wydatki, które służą osiągnięciu dochodu będącego podstawą do obliczenia podatku dochodowego. Warto pamiętać, że w przypadku ryczałtu koszty te nie są brane pod uwagę.

Forma opodatkowania

Zastanawiasz się, jaką formę opodatkowania wybrać na B2B? Kalkulator wynagrodzeń pomoże Ci podjąć decyzję. W Polsce funkcjonują trzy podstawowe formy opodatkowania:

  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – stworzony z myślą o przedsiębiorcach, którzy nie ponoszą wysokich wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  • Podatek liniowy (19%) – szczególnie opłacalny przy wyższych dochodach i dużych kosztach.
  • Skala podatkowa (12% i 32%) – korzystna przy niskich dochodach i w przypadku przedsiębiorców chcących korzyst z ulg, np. rozliczeń wspólnie z małżonkiem czy ulgi na dzieci

Każda z form ma swoje zalety i ograniczenia, dlatego przed dokonaniem wyboru warto oszacować opłacalność różnych opcji. W tym celu możesz wykorzystać kalkulator B2B dostępny na stronie: https://firmove.pl/kalkulatory/kalkulator-b2b.

Składki ZUS

Kolejnym krokiem w procesie analizowania finansów firmy, jest obliczenie wydatku związanego z opłacaniem składek ZUS. W kalkulatorze określ, jakie składki firma jest zmuszona opłacać. Do wyboru masz trzy warianty:

  • pełne składki (z ubezpieczeniem chorobowym lub bez niego),
  • preferencyjne składki dla nowych firm,
  • opłacanie jedynie składki zdrowotnej (tzw. ulga na start).

W narzędziu należy także podać zależną od formy opodatkowania wysokość składki zdrowotnej. Przypomnijmy, że stawka na skali podatkowej to 9%, dla podatku liniowego 4,9%, a dla ryczałtu jest zależna od rocznych przychodów netto.

Odczytanie wyników

Po uzupełnieniu danych dotyczących składek ZUS możesz przejść do obliczenia wyniku. Dane, które zobaczysz, obejmują: miesięczny oraz roczny wynik netto, wysokość podatku dochodowego, a także sumę składek ZUS i zdrowotnych. Te informacje dają kompleksowy wgląd w skalę obciążeń finansowych. Istotną zaletą tego typu narzędzia jest także to, że uwzględnia niemal natychmiastowo każdą nową regulację wprowadzoną ustawą, rozporządzeniem czy umową. Kalkulator B2B to nieoceniona pomoc dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą.