Już co piąty Polak robi zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych

0

Zakupy za pośrednictwem smartfona robią najczęściej młodzi mężczyźni, studenci i uczniowie w wieku 15-24, którzy mieszkają w dużych miastach[1]. Eksperci prognozują, że liczba konsumentów zainteresowanych zakupami w wersji mobilnej w najbliższych latach będzie dynamicznie rosła. Blisko 30 proc. Polaków porównuje na smartfonach ceny podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Powyższe zjawiska są charakterystyczne dla tzw. smart konsumenta, który jest w pełni świadomy możliwości jakie oferują nowe technologie, ceni sobie wygodę i szybkość usługi. Z drugiej strony nowe pokolenie konsumentów jest nieprzewidywalne, nie lojalne i wybredne. Większość z nas, przy zakupach zwraca uwagę na rekomendację znajomych i opinie w mediach społecznościowych, a blisko 23 proc. konsumentów przed zakupem szuka informacji w wyszukiwarce Google[2]. Czy przedsiębiorcy są na to wszystko przygotowani? Kto śledzi trendy, a kto prześpi swoją szansę?

„Branża m-commerce rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie i według ekspertów w 2015 osiągnie wartość 2,5 miliarda złotych. Klienci raczej nie porzucą wygodnego, szybkiego i bezpiecznego sposobu robienia zakupów. M-commerce jest po prostu efektywnym przedłużeniem handlu internetowego, który już od jakiegoś czasu święci triumfy w biznesie. Zasady gry na rynku zmieniają się wraz z naszymi przyzwyczajeniami komunikacyjnymi. W 2015 roku, blisko 60 proc. Polaków będzie posiadało smartfona. Trudno się, więc dziwić, że nowoczesny konsument wymaga tego, aby marketerzy w pełni wykorzystywali potencjał narzędzi mobilnych. Znaczna część budżetów marketingowych jest przenoszona obecnie z tradycyjnych działań i mediów do sektora online. Nowoczesne przedsiębiorstwa wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i inwestują w rozwiązania takie jak, responsywna strona www, pozycjonowanie w sieci czy kampanie SMS” – komentuje Artur Sadowski, CEO platformy SerwerSMS.pl

Ponad 40 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP planuje wykorzystywanie nowych form promocji i reklam[3]. Coraz więcej mały i średnich przedsiębiorstw sięga po nowoczesne narzędzia marketingowe, które zarezerwowane były dotąd jedynie dla dużych graczy. Dzieję się tak, dzięki temu, że dostawcy usług opracowują rozwiązania dedykowane właśnie takim firmom. Kampanie SEO/SEM, kampanie MMS, masowa wysyłka SMS-ów czy aplikacje mobilne są już w zasięgu przeciętnego polskiego przedsiębiorcy czy start-up’owca.

Czytaj również:  12 listopada wolny od pracy? Tomasz Rostkowski: To błąd

Efektywność działań marketingowych determinowana jest przede wszystkich ich spójnością. Aktualnie dla wielu marketerów priorytetem jest optymalizacja działań w zakresie obsługi klienta, sprzedaży, asysty technicznej oraz lepsza komunikacja marki z konsumentem. Wszystkie kanały komunikacji powinno być spójne. Kampanie social media, kampanie SMS reklamy typu display i client service – to tylko kilka elementów tej układanki. Ponad 20 proc. specjalistów ds. marketingu wciąż nie wie, jak zdefiniować kompleksową obsługę klienta w firmie[4]. Osiągnąć można to dzięki wdrożeniu nowych technologii do przedsiębiorstwa. Powinniśmy zastanowić się czego oczekuje od nas nasz klient? Z jakich narzędzi korzysta najchętniej? Co budzi w nim pozytywne emocje? Dzięki temu będziemy w stanie przyjąć odpowiednią strategię działania i wykorzystać do tego właściwe narzędzia biznesowe. Z badań ekspertów wynika, że dziennie przed smartfonem spędzamy blisko 150 minut[5]. W tym roku już blisko 60 proc. Polaków będzie posiadało smartfona. Z kolei z badania – Komunikacja SMS w Polsce – wynika, że SMS z promocją zachęciłby blisko 90 proc. konsumentów do zapoznania się z ofertą sklepu. Czy warto kierować się tym co podpowiadają nam sami konsumenci? Zdecydowanie tak! – podsumowuje Daniel Zawiliński, CMO platformy SerwerSMS.pl

Z badań ekspertów wynika także, że blisko 25 proc. smartfonów nie wyobraża sobie życia bez tego nowoczesnego urządzenia mobilnego[6]. Największy odsetek posiadaczy smartfonów jest wśród ludzi w wieku 15-24 i wynosi on 78 proc. Nowe pokolenie konsumentów będzie stanowiło nie lada wyzwanie dla rzeszy marketerów z całego świata. Są to ludzie, którzy nie pamiętają czasów sprzed internetu oraz smartfonów.

[1] Mindshare Polska

[2] IRCenter

[3] Instytut Badań i Analiz OSB

[4] CMO Club i Oracle

[5] AdReaction

[6] MEC Mobile