Konkurs na Lidera Zrównoważonego Rozwoju

PWC Price Waterhouse Coopers Shoot

Ruszyła trzecia edycja konkursu „Liderzy Zrównoważonego Rozwoju” przeznaczonego dla małych, średnich i dużych firm, które z sukcesem łączą działalność biznesową z zasadami zrównoważonego rozwoju. Organizatorami konkursu są miesięcznik Forbes oraz firma doradcza PwC.

W konkursie oceniane są dobre praktyki rozumiane jako działania, produkty lub usługi, które z jednej strony są zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju, a z drugiej – przyczyniają się do sukcesu biznesowego przedsiębiorstwa. Jak pokazuje najnowsze badanie PwC „CEO Survey 2013” – już blisko 50% prezesów firm na świecie deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zamierza ograniczyć negatywny wpływ swoich firm na środowisko. 41% prezesów chce jednocześnie rozszerzyć raportowanie pozafinansowe, by przekazywać więcej informacji o swoim wpływie na  społeczeństwo. Ostatnia edycja konkursu LZR udowodniła, że zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna to w Polsce już nie tylko domena firm zagranicznych obecnych na naszym rynku – ponad 30% nadesłanych zgłoszeń pochodziło z firm z polskim kapitałem.

„Poprzednie edycje konkursu dowiodły, że polskie przedsiębiorstwa coraz efektywniej wdrażają w życie idee zrównoważonego rozwoju. Rosnąca liczba zgłoszeń w konkursie to przede wszystkim efekt zrozumienia przez firmy, że odpowiedzialność społeczna i zrównoważony rozwój pomagają w długofalowym rozwoju biznesu. Największym wyzwaniem pozostaje jednak dla firm ustalenie i mierzenie efektów działań pozafinansowych” – podkreśla Irena Pichola, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu, PwC. Zmiany klimatu, zużycie surowców, zanieczyszczenie środowiska czy wykluczenie społeczne to kwestie w ramach zrównoważonego rozwoju, które coraz bardziej bezpośrednio lub pośrednio dotykają polskich firm. Zaostrzają się również normy i przepisy wynikające z polityki Unii Europejskiej, ale pojawiają się też nowe możliwości zdobycia dotacji unijnych i dopłat na inwestycje ekologiczne. „Naszym celem jest pokazanie, jak można łączyć zrównoważony rozwój z podstawową działalnością i wykorzystywać istniejący potencjał do zwiększenia efektywności, przychodów czy tworzenia innowacji” – dodaje Jacek Pochłopień, zastępca redaktora naczelnego Forbesa.

Najlepsze z praktyk na polskim rynku wyłoni Kapituła ekspertów do spraw zrównoważonego rozwoju. Praktyki firm będą oceniane w wybranych obszarach (np. sprzedaż, produkcja, logistyka, zakupy) pod względem ich wpływu społecznego lub środowiskowego oraz korzyści biznesowych, które jednocześnie przynoszą dla firmy (np. finansowe, operacyjne, wizerunkowe).

Wyniki konkursu zostaną przedstawione we wrześniowym numerze Forbesa, w raporcie poświęconym nowym wyzwaniom i szansom biznesowym związanym z problematyką zrównoważonego rozwoju w Polsce i na świecie. Udział w konkursie jest bezpłatny. Warunkiem jest zgłoszenie projektu – na formularzu dostępnym na stronie www.forbes.pl/liderzy-zrownowazonego-rozwoju – do 21 czerwca 2013 roku.