Koszty budowy parku handlowego w Polsce

budowa

Galerie, centra i parki handlowe – w Polsce to najpopularniejsze formaty handlowe. Ten ostatni rodzaj inwestycji, czyli parki handlowe, coraz częściej powstaje w mniejszych miastach. Jakie czynniki składają się na koszty budowy parku handlowego? Ile na ten cel musi wydać inwestor?

Popularność parków handlowych będzie rosnąć

Według firmy doradczej Cushman & Wakefield w 2019 r. na polskim rynku pojawiło się 406 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Specjaliści nie mają wątpliwości, że w przyszłości deweloperzy będą koncentrować się na budowie parków handlowych w mniejszych miastach – a precyzując, w tych poniżej 100 000 mieszkańców. Powodem jest przede wszystkim nasycenie największych miast obiektami handlowymi. Z kolei w mniejszych miejscowościach ekonomicznie nieuzasadnione jest budowanie dużych galerii. Tu idealnie sprawdzają się mniejsze parki handlowe.

Dostrzeżenie przez deweloperów potencjału parków handlowych spowoduje, że to właśnie na realizację tego celu będą poszukiwać środków. Oddanie do użytku takiej inwestycji nadal wiąże się bowiem z dużymi kosztami – z reguły są one liczone w milionach złotych.

Od czego zależy koszt wybudowania parku handlowego?

Na koszt wybudowania parku handlowego składa się wiele czynników. Przede wszystkim inwestor musi zapłacić za projekt architektoniczny. Niezależnie od liczby sklepów, jakie docelowo będą działać w parku handlowym, konieczne jest zaprojektowanie m.in.: komunikacji ogólnej, pomieszczeń socjalnych, pomieszczeń porządkowych, miejsc dostawy czy kotłowni. Do tego dochodzi jeszcze:

  • Zakup działki – cena zależy głównie od jej lokalizacji. Z reguły inwestorzy wybierają działki położone na obrzeżach miast, do których jednak jest łatwy dojazd.
  • Budowa obiektu. W budżecie zaplanowanym na realizację inwestycji dużą część środków pochłaniają same prace budowlane.
  • Fit out, czyli realizacja powierzchni handlowych. Aranżacja przestrzeni handlowych bierze pod uwagę potrzeby najemców.

Często do powyższych kosztów realizacji inwestycji trzeba dodać kolejne. Mowa tu m.in. o układzie drogowym, który zależy głównie od warunków zawartych w pozwoleniu na budowę. W zależności od położenia parku handlowego inwestor może być też zmuszony do realizacji zjazdów.

Ile kosztuje budowa parku handlowego? Najczęściej od kilku do kilkunastu milionów złotych. Ostateczna cena zależy m.in. od wielkości parku i standardu jego wykończenia.

Inwestowanie w parki handlowe – to się opłaca

Aby sfinansować budowę parku handlowego, inwestorzy korzystają m.in. z pomocy banków, a coraz częściej z inwestowania społecznościowego. Z punktu widzenia dewelopera drugie rozwiązanie wiąże się z mniejszymi formalnościami. Co więcej, Inwestowanie w parki handlowe – Social.Estate jest coraz popularniejsze. Rosnące zainteresowanie pomnażaniem oszczędności poprzez inwestowanie w nieruchomości komercyjne wiąże się m.in. z poszukiwaniem przez inwestorów prywatnych atrakcyjnych metod inwestowania środków. Aktualnie oprocentowanie lokat bankowych nie pozwala uzyskać satysfakcjonującego zarobku.

Inwestowanie w parki handlowe jest też bezpieczne. W tym przypadku mowa wyłącznie o wyselekcjonowanych inwestycjach. Firma Social.Estate, która proponuje taką formę inwestowania oszczędności, udostępnia inwestorom tylko projekty wyróżniające się atrakcyjnymi lokalizacjami. Najemcami są znane i lubiane sieci handlowe, np. Biedronka, Rossmann czy Pepco – podmioty, które zawsze wynajmują lokale na okres co najmniej 5 lat. To właśnie pozwala na uzyskanie przez inwestora oczekiwanego zwrotu z inwestycji.