Małe firmy: II półrocze 2015 stabilne, ale…

analiza

Druga połowa 2015 roku była dla większości małych przedsiębiorców stabilna. Niepokoi jednak ciągle wzrastający odsetek firm, których ogólna sytuacja się pogarsza. Szczególnie dotyczy to sektora przemysłu i handlu – to wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net, dotyczącego nastrojów gospodarczych wśród mikro- i małych firm w drugiej połowie 2015.

W badaniu z czerwca 2015 roku większość małych firm przewidywała poprawę w głównych obszarach działalności, jednak ostatnie pół roku okazało się okresem znacznie trudniejszym, niż przewidywali przedsiębiorcy. Stało się tak głównie za sprawą dalszego spadku popytu i presji cenowej na rynku. Z tego powodu optymistyczne prognozy udało się zrealizować tylko 27,9 proc. przedsiębiorstw, a w 41,8 proc. z nich sytuacja nie zmieniła się. Pogorszenie odczuło za to 30,2 proc. przebadanych firm – o blisko 10 proc. więcej niż prognozowano pół roku wcześniej.

Rys_1_Sytuacja_ogolna_firmRys. 1 – Sytuacja ogólna firm – stan przewidywany w czerwcu 2015 r. i ocena po upływie tego okresu – w grudniu 2015 r.

Budowlanka odbija się od dna, w handlu i przemyśle gorzej

W II połowie 2015 roku najbardziej stabilna sytuacja panowała w sektorze budownictwa i usług, które w największym stopniu odczuły wzrosty sprzedaży. Dodatkowo nastroje firm z tych sektorów charakteryzowały się tendencją wzrostową, czyli odczuwających poprawę ogólnej kondycji było więcej niż tych odczuwających jej pogorszenie. Szczególnie w przypadku firm budowlanych jest to duża zmiana w stosunku do poprzedniego badania, kiedy to ich firmy były w najgorszej kondycji z całej gospodarki.

Na przeciwnym biegunie znaleźli się przedstawiciele sektora przemysłu i handlu, gdzie tendencja negatywna w nastrojach ogólnych przyjęła rolę dominującą. W firmach handlowych nastroje dodatkowo pogarsza niepewność co do ostatecznego kształtu planowanego nowego podatku obrotowego.

Rys_2_Sytuacja_ogolna_firm_w_II_połowie_2015_wg_sektorówRys. 2 – Sytuacja ogólna firm w II połowie 2015 r. według sektorów ekonomicznych

Silna marka najbardziej pomaga w walce o klienta

Firmy, które odczuły poprawę swojej sytuacji ogólnej, przypisały to przede wszystkim wzrostowi rozpoznawalności ich marki (34,5 proc.) lub wzrostowi popytu i ożywieniu rynku (24 proc.). Duży wpływ na poprawę sytuacji miały także inwestycje firm w rozwój (12,2 proc.) lub w reklamę (8,9 proc.), zmiany organizacyjne (8,2 proc.) oraz poprawa jakości (7,2 proc.).

Jako powód pogorszenia się sytuacji swoich firm na rynku, przedsiębiorcy najczęściej wskazywali spowolnienie rynku i spadek popytu (27,6 proc), zbyt dużą konkurencję cenową (23,5 proc.), a także wzrost kosztów prowadzenia firmy (22,1 proc.). Relatywnie mniejszy wpływ miały decyzje rządu i idące za tym zmiany w przepisach (9,6 proc.), utrata klientów (7,3 proc.) czy zatory płatnicze (4,4 proc.).

Ceny i sprzedaży w kraju nadal w dół, rosną eksporterzy

W minionym półroczu ceny produktów i świadczonych przez przedsiębiorstwa usług najczęściej pozostały bez zmian (60 proc.). Jednak wśród pozostałych firm wciąż częściej podejmowane były decyzje o obniżeniu cen (24,8 proc.) niż ich zwiększeniu (15,3 proc.). Tendencja ta dotyczyła wszystkich sektorów gospodarki, a największe spadki cen można było zaobserwować w handlu (27,9 proc.), budownictwie (26,5 proc.), przemyśle (25,4 proc.) oraz w usługach (23,4 proc.).

Spadkowi cen towarzyszył spadek popytu na rynku krajowym, ale można zauważyć delikatną tendencję wzrostową w stosunku do początku 2015 roku. Rośnie bowiem grupa przedsiębiorców zadowolonych z poziomu sprzedaży (I połowa 2015 r. – 23,3 proc., II połowa 2015 r. – 26 proc.), a grupa odczuwająca pogorszenie maleje (I połowa 2015 r. – 32,8 proc., II połowa 2015 r. – 29,9 proc.).

Największe spadki poziomu popytu odnotowano w handlu, a w mniejszym stopniu także w sektorach usług i przemysłu. Najsilniejsza tendencja wzrostu poziomu sprzedaży była w budownictwie.

Jednym z nielicznych wskaźników, gdzie w II półroczu 2015 roku przeważały wzrosty nad spadkami, był poziom sprzedaży na rynkach zagranicznych

Rys_3_Poziom_sprzedaży_na_rynku_zagranicznymRys. 3 – Poziom sprzedaży na rynku zagranicznym – stan przewidywany w czerwcu 2015 r. i ocena po upływie tego okresu – w grudniu 2015 r.

Finanse, konkurencyjność i pozycja na rynku

Większość przedsiębiorców nie odczuła zmian swojej sytuacji finansowej (41,8 proc.). W grupie pozostałych firm w II połowie 2015 roku częściej nastąpiło jednak pogorszenie sytuacji finansowej (35,6 proc). niż jej poprawa (22,6 proc.). Najczęściej trudności dotknęły przedsiębiorstwa handlowe i przemysłowe.

W minionym półroczu 61,2 proc. przedsiębiorstw utrzymało swoją pozycję wśród konkurencji. W grupie pozostałych częściej ich konkurencyjna pozycja poprawiła się (26 proc.), niż pogorszyła (12,8 proc.). Tendencja poprawy najwyższy poziom osiągnęła w sektorach budownictwa, usług i przemysłu, natomiast najniższy w sektorze handlu

Poziom zatrudnienia minimalnie w górę

Przedsiębiorstwa w I połowie 2015 r. przeważnie utrzymały stały poziom zatrudnienia (80,5 proc.). Pozostałe firmy minimalnie częściej decydowały się zatrudniać nowych pracowników (10,4 proc.), niż ich zwalniać (9,1 proc.).

Rys_4_Poziom_zatrudnienia_w_firmach_w_II_połowie_2015Rys. 4 – Poziom zatrudnienia w firmach w II połowie 2015 r.

Niewielki wzrost zatrudnienia wystąpił w sektorach budownictwa i usług. Tendencja spadku poziomu zatrudnienia wystąpiła w sektorach przemysłu i handlu.

Informacje o badaniu

Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz szósty w grudniu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1096 przedstawicieli małych firm (46,1 proc. firm jednoosobowych, 47,3 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,7 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową – 63 proc., 20,3 proc. – handlową, 10,7 proc. – budowlaną, 5,4 proc. – przemysłową, a 0,6 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.