Małe firmy: II półrocze 2015 stabilne, ale…

0

Druga połowa 2015 roku była dla większości małych przedsiębiorców stabilna. Niepokoi jednak ciągle wzrastający odsetek firm, których ogólna sytuacja się pogarsza. Szczególnie dotyczy to sektora przemysłu i handlu – to wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net, dotyczącego nastrojów gospodarczych wśród mikro- i małych firm w drugiej połowie 2015.

W badaniu z czerwca 2015 roku większość małych firm przewidywała poprawę w głównych obszarach działalności, jednak ostatnie pół roku okazało się okresem znacznie trudniejszym, niż przewidywali przedsiębiorcy. Stało się tak głównie za sprawą dalszego spadku popytu i presji cenowej na rynku. Z tego powodu optymistyczne prognozy udało się zrealizować tylko 27,9 proc. przedsiębiorstw, a w 41,8 proc. z nich sytuacja nie zmieniła się. Pogorszenie odczuło za to 30,2 proc. przebadanych firm – o blisko 10 proc. więcej niż prognozowano pół roku wcześniej.

Rys_1_Sytuacja_ogolna_firmRys. 1 – Sytuacja ogólna firm – stan przewidywany w czerwcu 2015 r. i ocena po upływie tego okresu – w grudniu 2015 r.

Budowlanka odbija się od dna, w handlu i przemyśle gorzej

W II połowie 2015 roku najbardziej stabilna sytuacja panowała w sektorze budownictwa i usług, które w największym stopniu odczuły wzrosty sprzedaży. Dodatkowo nastroje firm z tych sektorów charakteryzowały się tendencją wzrostową, czyli odczuwających poprawę ogólnej kondycji było więcej niż tych odczuwających jej pogorszenie. Szczególnie w przypadku firm budowlanych jest to duża zmiana w stosunku do poprzedniego badania, kiedy to ich firmy były w najgorszej kondycji z całej gospodarki.

Na przeciwnym biegunie znaleźli się przedstawiciele sektora przemysłu i handlu, gdzie tendencja negatywna w nastrojach ogólnych przyjęła rolę dominującą. W firmach handlowych nastroje dodatkowo pogarsza niepewność co do ostatecznego kształtu planowanego nowego podatku obrotowego.

Rys_2_Sytuacja_ogolna_firm_w_II_połowie_2015_wg_sektorówRys. 2 – Sytuacja ogólna firm w II połowie 2015 r. według sektorów ekonomicznych

Silna marka najbardziej pomaga w walce o klienta

Czytaj również:  Rynek Pracy Specjalistów w II kw. 2017 roku

Firmy, które odczuły poprawę swojej sytuacji ogólnej, przypisały to przede wszystkim wzrostowi rozpoznawalności ich marki (34,5 proc.) lub wzrostowi popytu i ożywieniu rynku (24 proc.). Duży wpływ na poprawę sytuacji miały także inwestycje firm w rozwój (12,2 proc.) lub w reklamę (8,9 proc.), zmiany organizacyjne (8,2 proc.) oraz poprawa jakości (7,2 proc.).

Jako powód pogorszenia się sytuacji swoich firm na rynku, przedsiębiorcy najczęściej wskazywali spowolnienie rynku i spadek popytu (27,6 proc), zbyt dużą konkurencję cenową (23,5 proc.), a także wzrost kosztów prowadzenia firmy (22,1 proc.). Relatywnie mniejszy wpływ miały decyzje rządu i idące za tym zmiany w przepisach (9,6 proc.), utrata klientów (7,3 proc.) czy zatory płatnicze (4,4 proc.).

Ceny i sprzedaży w kraju nadal w dół, rosną eksporterzy

W minionym półroczu ceny produktów i świadczonych przez przedsiębiorstwa usług najczęściej pozostały bez zmian (60 proc.). Jednak wśród pozostałych firm wciąż częściej podejmowane były decyzje o obniżeniu cen (24,8 proc.) niż ich zwiększeniu (15,3 proc.). Tendencja ta dotyczyła wszystkich sektorów gospodarki, a największe spadki cen można było zaobserwować w handlu (27,9 proc.), budownictwie (26,5 proc.), przemyśle (25,4 proc.) oraz w usługach (23,4 proc.).