Mastercard: Liczba lotów krajowych powoli wraca do poziomu sprzed pandemii; podróże międzynarodowe mniej popularne

samolot

Mastercard opublikował raport pt. „Recovery Insights: Ready for Takeoff?”, który analizuje kluczowe trendy w podróżowaniu na całym świecie, w tym w Polsce. Choć globalne ożywienie w podróżach jest nadal niestabilne, w jednym na pięć badanych państw liczba rezerwacji lotów krajowych jest na poziomie 90% w porównaniu do tego sprzed pandemii. W Polsce wskaźnik rezerwacji lotów międzynarodowych wynosi prawie połowę (48%) tego, ile lataliśmy przed pandemią.

Raport, przygotowany przez Instytut Ekonomiczny Mastercard, wykorzystuje zanonimizowane i zagregowane dane na temat sprzedaży w całej sieci Mastercard, aby móc lepiej zrozumieć kolejne etapy zmian w trendach związanych z podróżami, tym, co je obecnie napędza, a także jaka będzie przyszłość podróżowania. Chodzi np. o równowagę między podróżami rekreacyjnymi i służbowymi, podróżami lokalnymi i na trasach długodystansowych, a także między oszczędnościami i wydatkami.

„Choć na wielu rynkach nastąpiło imponujące ożywienie w krajowych podróżach lotniczych, działalność w tym segmencie nie odrodzi się z dnia na dzień. Pandemia spowodowała, że wydatki w branży spadły do poziomów, jakich nie widziano od ponad 15 lat. Chociaż przyszłość pozostaje niepewna, nagromadzone oszczędności, chęć wybrania się dalej od domu oraz znoszenie obostrzeń przez rządy mogą razem przełożyć się na dalsze ożywienie w podróżach” — mówi Bricklin Dwyer, główny ekonomista Mastercard i dyrektor Instytutu Ekonomicznego Mastercard.

Najważniejsze trendy:

  • Globalne wydatki na paliwo wzrosły o 13%[1] w stosunku do poprzedniego najwyższego poziomu w roku 2019. Podróże drogowe, które były ważnym trendem w roku 2020, kontynuują ścieżkę wzrostu. Raport wskazuje także, że w Polsce wydatki na paliwo wzrosły o 148%.
  • Globalnie, skala podróży lotniczych pozostaje na niskim poziomie, choć widać pewne pozytywne zmiany. Według raportu w jednym na pięć badanych państw rezerwacje lotów krajowych wróciły co najmniej do poziomu 90% sprzed pandemii. W Europie króluje w tym aspekcie Francja, gdzie liczba rezerwacji jest wyższa niż przed pandemią. W Polsce wskaźnik rezerwacji lotów międzynarodowych wynosi 48%, czyli jesteśmy mniej więcej w połowie drogi do trendów sprzed pandemii.
  • Podróże służbowe na świecie pozostają o około 4 miesiące w tyle za podróżami rekreacyjnymi, widać jednak oznaki ożywienia. Ukraina odnotowała więcej rezerwacji krajowych lotów służbowych niż przed pandemią (118%), wysoko są też Hiszpania (83%) i Francja (79%). W Polsce krajowe podróże służbowe wróciły na razie do poziomu poniżej średniej z roku 2019 (39%).
  • Stopniowe otwieranie granic było wyzwaniem zarówno dla podróżnych, jak i dla branży turystycznej. Jednak na niektórych kierunkach, np. między Australią i Nową Zelandią oraz między Stanami Zjednoczonymi i Ameryką Łacińską a Karaibami, liczba podróży zbliża się do poziomu sprzed pandemii, a w niektórych przypadkach nawet go przekracza. Europejczycy najchętniej latali do Grecji, na Malediwy i do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Miniony rok pokazał, jak ważne są podróże dla pielęgnowania naszych kontaktów z przyjaciółmi, rodziną i całym światem, dla społeczności biznesowych i osobistego spełnienia” — mówi Raj Seshadri, prezes Mastercard ds. danych i usług. „Wpływ branży turystycznej na gospodarkę jest ogromny, a gdy podróżni zostają w domach, odbija się to na wszystkich innych sektorach. Dzięki badaniu Recovery Insights pomogliśmy liniom lotniczym przeprojektować połączenia, sprzedawcom zarządzać zapasami, a miastom zrozumieć zmiany w wydatkach mieszkańców. Chodzi o umożliwienie podejmowania mądrzejszych decyzji, aby uzyskać lepsze wyniki dziś i w przyszłości” – dodaje.

Mastercard realizuje badanie Recovery Insights, aby wesprzeć firmy i rządy w lepszym zarządzaniu czynnikami ryzyka w gospodarce, jakie spowodował Covid-19. Dzięki tej inicjatywie Mastercard udostępnia oparte na danych analizy i inne usługi. Pomagają one zrozumieć stale zmieniające się tendencje w wydatkach konsumentów oraz odpowiednio na nie reagować.

Przykładowo, na początku zeszłego roku wiodąca linia lotnicza w regionie Dalekiego Wschodu wykorzystała narzędzie Mastercard Test&Learn, aby zrozumieć, co ma wpływ na wyniki finansowe podczas pandemii. Odkryto, że podróże powyżej siedmiu dni wzrosły o prawie dwie trzecie, a liczba biletów kupowanych na kilka miesięcy wcześniej zwiększyła się prawie o połowę. Na podstawie tych spostrzeżeń linia lotnicza mogła w czasie rzeczywistym natychmiast skorygować swoją strategię z punktu widzenia optymalizacji sprzedaży i lepszej obsługi podróżnych.

[1] Dane dotyczące paliwa nie są skorygowane cenowo.