Mobile PL 2016 – Zakupy, programy lojalnościowe i kupony

0

W Polsce użytkownicy m-commerce to mała grupa hiperaktywnych użytkowników e-commerce, kuponów i programów lojalnościowych. Rozwój płatności mobilnych w Polsce zależy od tego, czy trendy z tej grupy osób rozprzestrzenią się na większą skalę. Dlatego kluczowe jest, żeby zrozumieć, kim są te osoby, w jaki sposób korzystają z rozwiązań finansowych i płatniczych, skąd czerpią inspiracje i co ich tak naprawdę angażuje IRCenter realizuje wieloźródłowy, syndykatowy projekt o rynku m-commerce i mobilnych rozwiązań płatniczych i kuponowych.

Raport z projektu jest skierowany do sklepów zwykłych i e-commerce, banków i instytucji finansowych, firm korzystających z rozwiązań kuponowych i lojalnościowych i wszystkich graczy zainteresowanych rozwojem w kanałach mobilnych.

Źródło: dane deklaratywne i dane behawioralne.

Przed m-commerce w Polsce jeszcze daleka droga. 22% wśród użytkowników smartphone’ów i tabletów deklaruje, że robi zakupy przez telefon. Z aplikacji m-commerce’owych aktywnie korzysta mniej niż połowa z tych osób. To mało, bo wśród użytkowników smartphone’ów z bankowości mobilnej korzysta aż 42% osób. W social media na temat zakupów mobilnych wciąż dyskutuje więcej osób z branży marketingowej niż „zwykłych użytkowników”.

Z m-commerce najczęściej korzysta grupa hiperaktywnych użytkowników e-commerce – kupujących przede wszystkim ubrania (10% użytkowników smartphone’ów) i kosmetyki (9%). Te osoby korzystają z wielu różnych stacjonarnych i mobilnych urządzeń, żeby realizować zakupy i o nich rozmawiać; są technologicznie zaawansowani i świadomie korzystają z reklam i systemów lojalnościowych. Cena jest kluczowym czynnikiem decyzyjnym tej grupy – zarówno przy zwykłych zakupach online, jak i poprzez urządzenia mobilne; w kanałach mobilnych jest dodatkowo wzmacniana programami lojalnościowymi, kuponowymi i rabatowymi.

Co ważne, obecnym użytkownikom systemów kuponowych i m-commercowych teraz dostępne rozwiązania przypadły do gustu. Wśród dyskusji w mediach społecznościowych przeważają pozytywne opinie (71%) – głównie o możliwości zniżek i wygodzie procesu zakupowego. Oczywiście – jeśli narzekają, to na to, że coś po prostu nie działa. Ale tych opinii jest zdecydowanie mniej (29%).

Motywacje i bariery do korzystania z m-commerce – Źródło danych: analiza dyskusji w social media

Czytaj również:  NapoleonCat pozyskał 2,5 mln na rozwój zagranicą

Źródło: dane z social media.

Wśród wszystkich najczęściej używanych aplikacji mobilnych dwie są związane z m-commerce – Allegro (6 miejsce w rankingu) i OLX (7 miejsce w rankingu). Każda z nich dociera do 16% użytkowników smartphone’ów. To znaczy, że nadal spory odsetek osób zainteresowanych zakupami na urządzeniach mobilnych ogranicza się tylko do oglądania produktów – i na stronach WWW i poprzez aplikację. Te osoby potem kupują te produkty na PC-tach.

MOBILEPL2016w2

Źródło: dane behawioralne.