Najwięksi producenci wódki i ich strategie sprzedażowe dla małych sklepów

0

Gdyby ranking producentów wódki zależał wyłącznie od wartości sprzedaży poszczególnych wódek w polskich sklepach małopowierzchniowych, to zdecydowanie wygrałaby grupa Roust, przed firmą Stock i Marie Brizard. Jednak Grupa Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu postanowiły ułożyć ranking największych producentów wódki ze względu na ich strategie dystrybucyjne, cenowe, produktowe stosowane wobec małoformatowych sklepów. To one nadal mają największy udział w sprzedaży wódki w Polsce. Kto zatem najbardziej sprawiedliwie traktuje właścicieli małopowierzchniowych sklepów i ich klientów?

Po raz kolejny najlepsze oceny za równe traktowanie różnych rodzajów sklepów w rankingu „Równi w Biznesie” dostali producenci wyspecjalizowani w wódkach prezentowych: litewski Stumbras i polski Dębowa Polska. Ich asortyment zwykle ma podobne ceny w różnych rodzajach sklepów. Na podium stanął też wicelider sprzedaży wódek w Polsce – Stock, znany z takich marek jak „Żołądkowa” i „Stock”. Tym razem tuż za wiodącą trójką znalazła się grupa Roust, największy w Polsce producent wódek, oferujący m.in. „Żubrówkę”, „Bolsa” i „Absolwenta”. Stock i Roust stosują w dużej liczbie niezależnych sklepów detalicznych koncepcję „perfect store”, czyli sklepu idealnego jeśli chodzi o atrakcyjność oferty i poziom sprzedaży. Widać, że rozwiązanie stworzone dla handlu małoformatowego, m.in. poprzez bliską współpracę działów sprzedaży ze sklepami, przynosi dobre efekty. Do czołówki zbliżył się najmniejszy spośród 10 największych producentów wódki Grupa AWW (Wiesław Wawrzyniak), a wypadł z niej Polmos Bielsko-Biała. Mimo to oprócz „Stumbrasa” to właśnie m.in. produkowana w Bielsku-Białej „Żytnia” zebrała najlepsze oceny za utrzymywanie porównywalnej ceny w różnych rodzajach sklepów. W produktach dedykowanych do małopowierzchniowych sklepów najlepsza jest firma Diageo („Smirnoff”). Dopiero dziewiąty w tym obszarze jest Pernod Ricard („Wyborowa”, „Absolut”, „Luksusowa”), a dziesiąty Brown-Forman („Finlandia”).

rowni_w_biznesie_wodkaKońcowy wynik w rankingu „Równi w Biznesie” zależy od tego, jak producent zostanie oceniony, jeśli chodzi o stosowane ceny, dystrybucję, udział rynkowy, kontrybucję do wzrostu sprzedaży i dedykowane produkty. Każdy z tych obszarów ma odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Liczba punktów, jaką w rankingu otrzymuje producent, jest średnią ważoną rezultatów każdego z tych wskaźników.

Czytaj również:  W ubiegłym roku policja odnotowała 730 prób samobójczych dzieci i młodzieży. Realna liczba może być nawet dwustukrotnie wyższa

– Wyróżniamy strategie, które zakładają równe traktowanie różnych kanałów dystrybucji. Wódka jest jednym z głównych produktów zakupowych w małoformatowych sklepach, więc w interesie producentów powinno być zbliżenie cen oferowanych w dyskontach czy supermarketach i w niezależnym handlu – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Wyniki rankingu producentów wódki ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:

  1. STUMBRAS 84
  2. DĘBOWA POLSKA 78
  3. STOCK 76
  4. ROUST 64
  5. WIESŁAW WAWRZYNIAK 61
  6. DIAGEO 56
  7. POLMOS BIELSKO-BIAŁA 51
  8. MARIE BRIZARD 38
  9. PERNOD RICARD 27
  10. BROWN-FORMAN 18

Im więcej punktów, tym bardziej zrównoważona strategia.

Porównanie tegorocznej edycji rankingu z tą ubiegłoroczną pokazuje, że najważniejsi producenci raczej nie zmieniają swojego podejścia do rynku dystrybucji. Największą zmianę rankingu na niekorzyść klientów sklepów małopowierzchniowych odnotował Polmos Bielsko-Biała, który spadł z miejsca 4. na 7. W dolnej części tabeli konsekwentnie pozostają inni znaczący na polskim rynku producenci: Marie Brizard, Pernod Ricard i Brown-Forman.

– Widać, że o zrównoważone relacje z detalistami są w stanie zadbać zarówno wielcy jak i mniejsi gracze. To bardzo ważne, ponieważ udział małoformatowych sklepów w sprzedaży mocnych alkoholi jest wysoki, więc mogą one najbardziej odczuwać obserwowane teraz spadki sprzedaży. Szansą dla nich jest posiadanie pełnej, a nie tylko podstawowej oferty wiodących producentów. Doceniamy tych producentów, którzy taką ofertę już zapewniają w sklepach niezależnych detalistów – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Ranking „Równi w Biznesie” został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od sierpnia 2017 do lipca 2018 r. Jest on wspólną inicjatywą Grupy Eurocash, lidera w hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce i Polskiej Izby Handlu, największego w naszym kraju reprezentanta handlu detalicznego i usług.