Nawet co trzeci polski internauta zrobi zakupy w e-sklepach podczas Black Friday 2017

1

Wyprzedażowa gorączka przenosi się do Internetu. Jak szacuje firma Picodi, podczas zeszłorocznego Czarnego Piątku nawet co trzeci internauta w Polsce zrobił zakupy w sieci. Z kolei według danych zebranych przez Adobe, wartość sprzedaży online podczas Black Friday w 2016 r. w USA po raz pierwszy przekroczyła 3 mld dolarów i w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o ponad 20 proc. Wiele wskazuje na to, że w tym roku w trakcie listopadowych wyprzedaży mogą paść kolejne rekordy. Czy tak się ostatecznie stanie, zależy m.in. o tego, czy  właściciele sklepów internetowych dadzą się zaskoczyć wzmożonym ruchem w sieci i czy serwisy sprzedażowe wytrzymają masową ilość zamówień składanych za pośrednictwem Internetu.

Jeśli na wyprzedaże, to tylko do sklepu internetowego

Według danych zebranych przez Adobe, wartość sprzedaży online podczas Black Friday w Stanach Zjednoczonych w 2016 r. po raz pierwszy przekroczyła poziom 3 mld dolarów (3,34 mld dol.) i w porównaniu do Czarnego Piątku 2015 wzrosła o ponad 20 proc. Z kolei jak podaje Picodi, w trakcie Black Friday 2016 zakupy w sieci mogło zrobić nawet 35 proc. wszystkich polskich internautów, czyli aż 9,3 mln osób[1].

– Obserwujemy rosnącą rolę kanałów online w okresie wyprzedaży. Według RetailNext, w okresie Święta Dziękczynienia i następującego po nim Black Friday, sprzedaż w sklepach tradycyjnych w USA spadła o 5 proc., a wartość zawieranych transakcji z kolei zmalała o 8 proc. Skalę tego zjawiska najlepiej obrazuje niższa frekwencja podczas jesiennych promocji w sklepach stacjonarnych najbardziej rozpoznawalnych marek. Przykładowo, w zeszłym roku podczas Black Friday przed hipermarketem znanej sieci w południowej dzielnicy Londynu, przed którym zazwyczaj ustawiały się kolejki, zaledwie naście osób czekało na otwarcie sklepu i start wyprzedaży. W Polsce podobna tendencja zaczyna być coraz bardziej widoczna. Pod koniec 2016 r. wartość krajowego rynku e-commerce wynosiła 36 mld zł, a według prognoz na koniec 2017 r. ma przekroczyć 40 mld zł., by w 2020 r. osiągając kwotę 63 mld zł, jak szacują eksperci Sociomantic Labs – komentuje Marek Safiejko, CEO 9bits, firmy technologicznej specjalizującej się w tworzeniu aplikacji mobilnych i rozwiązań technologicznych dla e-handlu.

Czytaj również:  Przegląd wydarzeń następnego tygodnia

Liczenie zysków…i strat

Wartość zakupów zrobionych w sieci podczas Black Friday mogłaby być jeszcze wyższa, gdyby sklepy internetowe były przygotowane na zwiększoną ilość klientów tego dnia. Podczas wyprzedaży w 2016 r. system sprzedaży internetowej Macy’s – znanej sieci domów handlowych w USA – nie wytrzymał masowej ilości zamówień. Kolejni klienci chcący zrobić zakupy w e-sklepie nie mogli tego dokonać z powodu zbyt długiej przerwy technicznej. Marka ostatecznie umieściła na swojej stronie informacje o możliwości składania zamówień drogą telefoniczną, co nie spodobało się klientom. Podobnych przykładów nie brakuje w Polsce. Jeden z wiodących sklepów z elektroniką na naszym rynku nie spodziewał się wzmożonego ruchu klientów podczas Czarnego Piątku. Firma nie nadążała z usuwaniem z oferty produktów, które zostały wyprzedane. Klienci dopiero w momencie podsumowywania transakcji dowiadywali się, że nie mogą kupić danej rzeczy. W konsekwencji serwis nie wytrzymał obciążenia i klienci krótko mogli cieszyć się promocjami oferowanymi przez sklep.

  • Dla mnie jako dla Klienta największym udogodnieniem na Black Friday była dedykowana kategoria, gdzie znajdowały się wszystkie przecenione produkty – oczywiście w przypadku kiedy nie mieliśmy przeceny na wszystko.

    Bardzo niewygodnym rozwiązaniem była konieczność wpisania kodu, jeżeli produkty nie były odpowiednio oznaczone (albo niewłaściwie). Zrezygnowałem z zakupu w jednym sklepie, który twierdził, że trzeba wpisać kod, ale po wpisaniu cena nie została zmieniona – albo została, ale nie było to oznaczone – od razu zrezygnowałem z zakupu – ktoś stracił w ten sposób Klienta.


    Zapraszam na mojego bloga – czasnaecommerce.pl