NCBR ogłasza nabór wniosków w ramach FERS dla uczelni oraz jednostek naukowych

dr Jacek Orzeł p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
dr Jacek Orzeł p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, foto: gov.pl

Dotychczasowe programy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dowodzą, że każda złotówka zainwestowana w nowoczesną dydaktykę na uczelniach przynosi długofalowe efekty. Tym razem 50 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) wesprze projekty służące podnoszeniu kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej uczelni i podmiotów posiadających uprawnienia do prowadzenia szkół doktorskich. Konkurs „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę” właśnie wystartował!

W wyniku naboru wniosków, który prowadzony będzie w dniach 22 maja – 17 lipca br., NCBR chce wyłonić projekty, które najbardziej przyczynią się do podniesienia kwalifikacji lub kompetencji kadry prowadzącej dydaktykę na uczelni, a także kompetencji lub kwalifikacji doktorantów.

Projekty można będzie realizować samodzielnie lub w partnerstwie. Ich spodziewany efekt to uzyskanie lub podniesienie przez kadrę bądź doktorantów przede wszystkim następujących kwalifikacji lub kompetencji:

  • dydaktycznych – w tym wykorzystania nowoczesnych metod dydaktycznych oraz metodyki kształcenia,
  • cyfrowych,
  • na rzecz zielonej transformacji.

Pula środków przewidzianych na ten cel to 50 mln zł. Aplikować mogą uczelnie oraz jednostki naukowe. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 97% wartości projektu, wkład własny przyszłych beneficjentów wymagany jest więc na poziomie co najmniej 3% wydatków kwalifikowalnych przewidzianych w projekcie.

Motywować do rozwoju przez nowoczesną dydaktykę

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma szereg dobrych doświadczeń związanych z wdrażaniem Programu Wiedza Edukacja Rozwój w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Dotacje unijne przekazywane za pośrednictwem NCBR uczelniom przysłużyły się do wzmocnienia szkolnictwa wyższego m.in. w takich aspektach, jak: podniesienie kompetencji studentów, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich, przeprowadzenie zmian organizacyjnych na uczelniach czy poprawa dostępności.

Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego pozwala te działania kontynuować i rozwijać, stosownie do nowych potrzeb i wyzwań. A tych nie brakuje!

– Konkurs „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę” uczy patrzeć i myśleć perspektywicznie. Wysoka jakość kształcenia, nie tylko w obliczu zmian, przed którymi obecnie stoi nasza gospodarka, zależy w ogromnej mierze od przygotowania merytorycznego i dydaktycznego kadry zaangażowanej w proces kształcenia, w tym doktorantów jako przyszłych dydaktyków – mówi dr Jacek Orzeł, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego stawia m.in. na podniesienie skuteczności systemów kształcenia i szkolenia w ich powiązaniu z rynkiem pracy, oczywiście w sposób mierzalny. Dlatego oczekujemy konkretnych efektów naszego konkursu, wyrażonych liczbą uczelni, które rzeczywiście dostosowały kształcenie do wyzwań rozwojowych polskiej gospodarki, z akcentem na zielono-cyfrową zmianę, jak również liczbą osób z kadry akademickiej oraz doktorantów objętych wsparciem w zakresie nabywania i rozwoju konkretnych kompetencji lub kwalifikacji, przede wszystkim z obszaru nowoczesnej dydaktyki, zielonej transformacji i cyfryzacji – dodaje.

W projektach można zaplanować takie działania, jak np. udział w szkoleniach, stażach czy wizytach studyjnych – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, bezpośrednio związanych z aktualną lub przyszłą aktywnością dydaktyczną lub dydaktyczno-naukową. Dodatkowo, poza obowiązkowym zestawem kompetencji i kwalifikacji wskazanym wyżej, można będzie wspierać rozwój kadry w macierzystej uczelni bądź u partnera (w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie) w zakresie projektowania uniwersalnego, przedsiębiorczości i komercjalizacji efektów badań naukowych oraz innych kompetencji merytorycznych.

W trakcie oceny wniosków premiowane będzie zaangażowanie w realizację projektu uczelnianych komórek odpowiedzialnych za doskonalenie dydaktyczne kadry, które powstały lub zostały rozwinięte w projekcie pozakonkursowym „Doskonałość dydaktyczna uczelni”, realizowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój. Liczyć się będzie także zatrudnienie do realizacji projektu osoby z niepełnosprawnością, w wymiarze co najmniej ½ etatu.

200 mln zł na kształcenie dla branż kluczowych

Warto przypomnieć, że wzmacnianiu nowoczesnego szkolnictwa wyższego, które trafnie odpowiada na wyzwania gospodarcze i związane z nimi potrzeby rynku pracy, służy także ogłoszony przed tygodniem konkurs „Kształcenie na potrzeby branż kluczowych”. Jego budżet to 200 mln zł.

W jego ramach uczelnie skoncentrują się na kierunkach studiów kształcących na potrzeby wybranych branż istotnych dla rozwoju gospodarki, takich jak: energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo-kosmiczny oraz transport. Nabór wniosków w tym konkursie NCBR będzie prowadzić w dniach 15 maja – 10 lipca br. Wnioskodawcami mogą być uczelnie, realizujące projekty samodzielnie lub w partnerstwie – czy to z inną uczelnią, czy też z innym podmiotem funkcjonującym w otoczeniu społeczno-gospodarczym.

Dofinansowanie można otrzymać na projekty, które będą obejmować szereg działań, tworzących kompleksowy program wsparcia, realizowany na kierunku lub kierunkach studiów dotyczących wytypowanych branż i zapewniający rozwój studentów i kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia – w celu dostosowania oferty podmiotów systemu szkolnictwa wyższego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.

Zbiór działań obowiązkowych w projekcie przewiduje:

  • tworzenie nowych lub modyfikację istniejących programów kształcenia we współpracy z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym wskazanych branż,
  • realizację dodatkowych elementów kształcenia, w tym elementów praktycznych, podnoszących kompetencje studentów, np. staże, kursy/szkolenia, wizyty studyjne, zajęcia dodatkowe prowadzone przez praktyków,
  • realizację działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki,
  • rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia.

Możliwe do sfinansowania są działania związane z aktywnością dydaktyczną lub naukowo-dydaktyczną kadry akademickiej, poprzez m.in. udział w kursach, szkoleniach, stażach, wizytach studyjnych (krajowych i międzynarodowych) oraz innych formach wymiany wiedzy i doświadczenia z praktykami działającymi zawodowo w branżach będących przedmiotem zainteresowania w konkursie.

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania w konkursie „Kształcenie na potrzeby branż kluczowych” wynosi 97% wartości projektu. Tu też wymagany jest wkład własny beneficjentów na poziomie minimum 3% wydatków kwalifikowalnych przewidzianych w projekcie. Można zaplanować też wydatki związane z zakupem infrastruktury oraz adaptacją pomieszczeń do realizacji nowych lub zmodyfikowanych kierunków studiów.

Oba konkursy, ukierunkowane na podnoszenie jakości edukacji i rozwój kompetencji, realizowane są w priorytecie „Umiejętności” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.