Hasło „noworocznych wyprzedaży” co roku przyciąga do sklepów tradycyjnych i internetowych tłumy klientów. Jak wynika z kolejnej edycji „Świątecznego Barometru Cenowego”, ceny w największych sklepach online w pierwszej połowie stycznia 2019 roku w porównaniu z cenami z połowy listopada 2018 roku, pozostały właściwie na niezmienionym poziomie. Przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo analiza ofert ponad 1000 sklepów z branży e-commerce pokazała, że wbrew intensywnej komunikacji marketingowej klientom mogło być ciężko znaleźć produkty, które faktycznie były znacząco przecenione. Najatrakcyjniejsze oferty znaleźć można było przede wszystkim kupując gry komputerowe i smartfony.
Eksperci Deloitte i Dealavo w okresie pomiędzy 16 listopada 2018 (tydzień przed Black Friday) a 7 stycznia 2019 roku analizowali ceny kategorii produktów, które w międzynarodowym badaniu Deloitte „Zakupy świąteczne 2018” Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane na prezenty dla najbliższych. Po świętach Bożego Narodzenia analiza skupiła się na ogłaszanych przez sprzedawców e-commerce noworocznych wyprzedażach. – Stały się one już stałym elementem okresu świąteczno-noworocznego. Tuż po Bożym Narodzeniu handlowcy, zarówno internetowi, jak i tradycyjni ruszają z intensywną komunikacją marketingową, zachęcającą klientów do zakupów podczas wyprzedaży – mówi Radosław Pidzik, Starszy Menadżer w zespole strategii, Deloitte.
Do analizy wybrano: kosmetyki i perfumy, słodycze, książki, gry, zegarki, zabawki, muzykę, a także drobny sprzęt AGD, konsole, laptopy, okulary wirtualnej rzeczywistości (VR), planszówki, smartfony, artykuły sportowe, tablety, telewizory, DYI czy wearables (akcesoria oraz ubrania wyposażone w zaawansowane technologie).
Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices wyszukano konkretne oferty tych produktów, które poddano codziennemu monitoringowi w zakresie cen. Łącznie przebadano ponad 300 produktów, które znajdują się w ofercie ponad 1 000 sklepów online.
Obniżki o 70 proc. tylko w reklamach
Jak wynika z analizy pięciu dużych i znanych sklepów internetowych, które reklamowały się naprawdę dużymi obniżkami (nawet do 70 proc.), prowadzone kampanie marketingowe miały niewiele wspólnego z rzeczywistością. Przede wszystkim promocje obejmowały ceny zaledwie 30-50 proc. produktów, które dany sklep ma w swojej ofercie. – Obniżki te, wbrew przekazom marketingowym, na pewno nie sięgały 50-70 proc. Maksymalne obniżki pojedynczych produktów wynosiły 40 proc. Średnio było to jednak od 5 do 12 proc. – mówi Agnieszka Szapiel, Menedżer w zespole strategii, Deloitte. Co ciekawe, ceny niektórych produktów po Nowym Roku wzrosły w porównaniu z cenami sprzed Black Friday. – Nie mówimy tu o pojedynczych przypadkach. Nasza analiza pokazała, że w sklepach, które promowały się naprawdę dużymi obniżkami, w górę poszły ceny aż 30-40 proc. produktów – mówi Jakub Kot, Prezes Dealavo.
Podobnie jak w ubiegłym roku, nie widać zależności pomiędzy ruchami cenowymi a komunikatami (lub ich brakiem) o akcjach promocyjnych. Podobne obniżki cen były widoczne w sklepach komunikujących znaczące wyprzedaże, jak i tych bez podobnych reklam.
Po zestawieniu cen z noworocznych wyprzedaży z tymi z okresu przed Black Friday, niemal 39 proc. z nich zostało obniżonych. Średni spadek wyniósł 6,6 proc. Z kolei ceny aż 40,3 proc. produktów wzrosły. – Okres noworocznych wyprzedaży niekoniecznie oznacza rzeczywiste okazje dla klientów. Ceny wielu produktów wzrosły w porównaniu do okresu sprzed wyprzedaży, podczas gdy oferowane obniżki były w wielu przypadkach marginalne. Aż ponad połowa obniżek była mniejsza niż 4 proc. – mówi Agnieszka Szapiel.
Minimalne ceny na wybrane produkty w okresie 16 XI – 7 I.
Kategoria | Produkt | 16 XI 2018
(tydz. przed BF) |
23 XI 2018 (BF) | 10 XII 2018 | 21 XII 2018 | 28 XII 2018 | 7 I 2019 |
AGD drobne | Maszynka do strzyżenia Philips HC 3410/15 Series 3000 | 60,00 | 60,49 | 65,60 | 65,00 | 64,00 | 64,00 |
AGD drobne | Szczoteczka elektryczna Oral-B PRO 750 | 119,00 | 119,00 | 119,00 | 119,00 | 119,00 | 119,00 |
AGD drobne | Odkurzacz automatyczny XIAOMI MIJIA MI ROBOT VACUUM | 1099,00 | 1120,00 | 1149,00 | 1149,00 | 1149,00 | 1149,00 |
Gry | CALL OF DUTY: BLACK OPS 4 (GRA XBOX) | 199,00 | 179,90 | 175,00 | 188,00 | 179,00 | 164,00 |
Gry | FIFA 19 (PC) | 128,84 | 138,00 | 134,99 | 128,00 | 128,00 | 125,76 |
Gry | RED DEAD REDEMPTION 2 (PS4) | 242,90 | 234,80 | 239,00 | 242,00 | 238,90 | 229,00 |
Konsole | KONSOLA SONY PLAYSTATION 4 PRO 1TB + FIFA 19 | 1928,00 | 1559,00 | 1599,00 | 1599,00 | 1937,99 | 1937,99 |
Konsole | XBOX ONE S 1TB | 949,00 | 939,00 | 899,00 | 899,00 | 899,00 | 899,00 |
Kosmetyki | Long 4 Lashes – Serum Przyspieszające Wzrost Rzęs, 3 ml | 45,99 | 45,99 | 45,99 | 45,99 | 45,99 | 44,99 |
Kosmetyki | Odżywczy Krem-Olejek L’Oréal Nutri Gold | 24,90 | 24,90 | 28,27 | 25,90 | 21,90 | 21,90 |
Książki | Coben Harlan, Nie odpuszczaj | 23,70 | 23,70 | 23,70 | 21,60 | 21,60 | 23,70 |
Laptopy | APPLE MACBOOK PRO 13″/128GB/I5 GWIEZDNA SZAROŚĆ | 5498,00 | 5399,00 | 5429,00 | 5429,00 | 5199,00 | 5199,00 |
Muzyka | Dawid Podsiadło, Małomiasteczkowy | 29,99 | 29,99 | 29,99 | 29,99 | 29,99 | 29,99 |
Okulary VR | SAMSUNG GEAR VR | 399,00 | 399,00 | 399,00 | 399,00 | 399,00 | 399,00 |
Perfumy | Tiffany Tiffany & Co woda perfumowana 75ml | 298,99 | 306,99 | 304,99 | 308,99 | 304,99 | 280,99 |
Planszówki | Monopoly Junior | 49,08 | 49,95 | 54,00 | 58,00 | 58,00 | 58,00 |
Smartfony | APPLE IPHONE X 64GB SREBRNY | 3641,00 | 3799,00 | 3815,00 | 3834,00 | 3792,00 | 3699,00 |
Smartfony | SAMSUNG GALAXY S9 SM-G960F 64GB MIDNIGHT BLACK | 2238,00 | 2235,00 | 2205,00 | 2205,00 | 2219,00 | 2219,00 |
Smartfony | APPLE IPHONE SE 32GB RÓŻOWE ZŁOTO | 1099,00 | 999,00 | 999,00 | 1299,00 | 1299,00 | 1299,00 |
Tablety | HUAWEI MEDIAPAD T3 10 16GB WI-FI SZARY | 519,00 | 517,90 | 519,00 | 514,00 | 514,00 | 519,00 |
Tablety | SAMSUNG GALAXY TAB S4 10,5” 64GB LTE SZARY | 2598,00 | 2525,00 | 2749,00 | 2749,00 | 2749,00 | 2749,00 |
TV | SAMSUNG UE50MU6102 | 1899,00 | 1949,00 | 1949,00 | 1949,00 | 1949,00 | 1949,00 |
TV | Panasonic TX-55FX780E | 4499,00 | 3999,00 | 3999,00 | 3999,00 | 3899,00 | 3999,00 |
Wearables | GARMIN VIVOSPORT SZARY L 100178922 | 536,00 | 533,00 | 569,00 | 539,95 | 539,95 | 539,95 |
Zabawki | Hot Wheels Pętle grozy Zestaw z napędem | 174,99 | 177,00 | 195,00 | 209,00 | 209,00 | 219,00 |
Do sklepu po grę i smartfon
W przypadku najbardziej popularnych produktów detaliści starali się odpowiednio obniżyć ceny ponoworoczne. Aż blisko 77 proc. gier najniższe ceny osiągnęło na początku stycznia. W przypadku smartfonów odsetek ten wynosi 42,1 proc. Tym samym potwierdza się teza z wcześniejszych analiz Deloitte, że z zakupem nowego telefonu lub popularnych gier warto było czekać do początku roku.
Okazuje się także, że dla wielu produktów w pozostałych kategoriach cena minimalna jest na tym samym poziomie, niezależnie od momentu zakupu, a więc nie zawsze okresy promocyjne wiążą się z rzeczywistymi okazjami. – Nie oznacza to, że nieistotny jest moment robienia zakupów. W związku z brakiem widocznych spójnych polityk cenowych sprzedawców internetowych diabeł tkwi jak zwykle w szczegółach, czyli w tym przypadku w zrozumieniu co się dzieje na poziomie poszczególnych kategorii, a nawet pojedynczych produktów – mówi Mateusz Mańkowski, Konsultant w zespole strategii, Deloitte.
Eksperci Deloitte porównali tegoroczny okres wyprzedaży z okazji Black Friday i Nowego Roku z analogicznym okresem z przełomu 2017/2018 roku. W 2017 roku na tydzień przed Black Friday, jak i w czasie samego BF 34,4 proc. produktów miało najniższą cenę. W tym samym okresie w 2018 cenę minimalną miało już ok 42-44 proc. produktów, co pokazuje, że tygodnie po Nowym Roku zyskują coraz większe znaczenie w strategiach sprzedawców. W zeszłym roku najwięcej produktów najniższe ceny miało podczas noworocznych wyprzedaży (aż 48,7 proc.), z kolei w tym roku akcje promocyjne rozłożyły się na podobnym poziomie pomiędzy Black Friday (ok. 44 proc.), a okresem noworocznym (ok. 42 proc.). Zarówno w tym, jak i w zeszłym roku, najmniejszy udział produktów z minimalnymi cenami nastąpił niedługo przed świętami (w okolicy 20-21 grudnia).