O Komorowskim najczęściej, o Dudzie najprzychylniej

O Komorowskim najczęściej, o Dudzie najprzychylniej

Kampania wyborcza rozpoczęła się na dobre. Jednym z czynników warunkujących wygraną jest popularność kandydatów w mediach. W dniach 1–15 marca na temat osób biorących udział w walce o najwyższy urząd w państwie opublikowano łącznie 27,8 tys. materiałów! Dziennikarze najczęściej wspominali o Bronisławie Komorowskim, a najbardziej przychylni byli Andrzejowi Dudzie.

„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przygotował raport na temat obecności medialnej kandydatów ubiegających się o fotel prezydenta Polski. Aż 40 proc. publikacji (11,1 tys.) z prasy, internetu i RTV odnosiło się do Bronisława Komorowskiego, który prowadzi także w najnowszym sondażu TNS Polska. Według tego badania 41 proc. ankietowanych, którzy planują wziąć udział w majowych wyborach, zamierza głosować  właśnie na Komorowskiego.

Kolejne miejsca w rankingu pod względem liczby publikacji w analizowanych mediach zajęli Andrzej Duda z wynikiem 5,3 tys. materiałów,  Magdalena Ogórek – 2,6 tys., Janusz Palikot – 2,5 tys. oraz Adam Jarubas – 1,6 tys.

Liderowi zestawienia najwięcej uwagi poświęciły źródła internetowe – aż 7,3 tys. doniesień medialnych, a następnie telewizja (1,9 tys.), prasa (1,2 tys.) oraz radio (775). Najczęściej o obecnym prezydencie traktowali dziennikarze Wpolityce.pl, „Gazeta Polska Codziennie” oraz radio Tok Fm. Ponadto Komorowski pojawił się w 72 informacjach na pierwszych stronach gazet.

Palikot w social media

W mediach społecznościowych pod względem liczby doniesień także wygrywa Komorowski (7,9 tys. informacji), jednak zmiany nastąpiły już na drugim miejscu w stosunku do zestawienia obejmującego publikacje z prasy, internetu i RTV. Zaraz za prezydentem uplasował się Janusz Palikot. Na jego temat opublikowano 6,9 tys. wzmianek. Wyprzedził on Andrzeja Dudę (5,5 tys.) oraz Janusza Korwin-Mikkego (4,3 tys.)

Media najprzychylniej o Dudzie

Z analizy wydźwięku publikacji wynika, że media w pierwszym okresie kampanii wyborczej były dosyć neutralne w stosunku do kandydatów. Dziennikarze pozytywnie wypowiadali się o Andrzeju Dudzie. Na jego temat ukazało się 495 materiałów o takim nacechowaniu, co stanowiło prawie 10 proc. ogółu przekazu na jego temat.

Najwięcej krytycznych materiałów pojawiło się względem Janusza Palikota (9,7 proc.), Bronisława Komorowskiego (7,7 proc.) oraz Magdaleny Ogórek (5,6 proc.).

Komorowski wygrał w 13 województwach

Aktualny prezydent RP dominował w mediach w większości województw w kraju. Gdyby od popularności medialnej zależał wynik wyborów, to Komorowski nie wygrałby jedynie w województwie lubuskim, opolskim i  świętokrzyskim. Na zachodzie kraju mocnymi kandydatami są Magdalena Ogórek i lider Twojego Ruchu. Z kolei w Opolu i okolicach prym wiodą Andrzej Duda i Janusz Palikot, a w województwie świętokrzyskim Adam Jarubas i ponownie Duda.

Zdecydowana większość informacji na temat kandydatów pochodziła ze źródeł o zasięgu ogólnopolskim (łącznie 78 proc.). Publikacje w tego typu mediach dotyczyły głównie Adama Słomki (95 proc.), Iwony Piątek (93 proc.) i Dariusza Łaski (87 proc.). W mediach regionalnych dominowali Grzegorz Braunn (30 proc. materiałów), Komorowski (27 proc.) i Duda (20 proc.).

Media najczęściej o prezydencie

Wykres aktywności pokazuje, że każdego dnia Komorowski najczęściej pojawiał się w prasie. Jego osoba szczególne zainteresowanie wzbudziła 9 marca, w związku z wiecem oraz wypowiedzią odnośnie in vitro. Ostatnie dni charakteryzowały się spadkiem liczby doniesień medialnych. Z kolei o Andrzeju Dudzie najwięcej materiałów pojawiło się 2 marca – to wtedy kandydat PiS zarzucił Komorowskiemu unikanie dialogu. Aktywność kandydata podczas reszty analizowanego okresu była dosyć stabilna. 5 i 6 marca dziennikarze rozpisywali się na temat Palikota z uwagi na odejście 3 polityków z partii „Twój Ruch”.

O badaniu

Raport „Wybory prezydenckie 2015” to cykliczne badanie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, które sprawdza częstotliwość występowania w mediach kandydatów na urząd prezydenta Polski. Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych, najpopularniejszych serwisów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

Zakres czasowy: 1-15.03.2015 r.

Metoda: ilościowa i jakościowa analiza danych.