Odbiór przesyłek kurierskich. Optymalizacja i wyzwania ostatniej mili

0

Instalacje do odbioru przesyłek kurierskich to dynamicznie kształtujący się trend nie tylko na rynku polskim, ale również z perspektywy globalnej. Sam sektor cechuje bardzo duża zmienność, będąca efektem chęci sprostania oczekiwaniom nowoczesnych konsumentów. Tego typu usługi mają przede wszystkim za zadanie zwiększyć ich komfort oraz wygodę. Jest to także rozwiązanie zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska oraz realnie optymalizujące proces dostarczenia przesyłek w ujęciu biznesowym.

Michał Czechowski, prezes zarządu SwipBox Polska
Michał Czechowski, prezes zarządu SwipBox Polska

Wystarczy wspomnieć, że sam kanał dostawy do punktów odbioru rośnie obecnie zdecydowanie szybciej niż tradycyjna dostawa produktów do domu. Konsumenci zyskują na czasie, odbioru mogą dokonać w dogodnym dla siebie momencie, a przy okazji połączyć przyjemne z pożytecznym w przypadku, gdy automaty są zlokalizowane na przykład w sklepie blisko domu.

Rynki są na tyle chłonne, że starają się sukcesywnie wychodzić naprzeciw potrzebom nowoczesnych konsumentów. Deutsche Post w Niemczech, który wymyślił automaty na przesyłki, obecnie może pochwalić się liczbą ponad 3500 takich urządzeń. W Danii natomiast jest realizowany pilotażowy projekt na testowych 200 automatach, zakładający uruchomienie agnostycznej sieci dla wszystkich firm kurierskich. Punkty odbioru są zlokalizowane bardzo blisko siebie, a ich odpowiednie zagęszczenie ma być kluczem do satysfakcji użytkowników. Prognoza dla tego projektu zakłada implementację 10 000 automatów do końca 2020 r., a mówimy przecież o kraju zdecydowanie mniejszym niż Polska.

Prognozy rozwoju e-commerce

Nowe technologie bezpośrednio wpływają na rozwój całego sektora e-commerce. Konsumenci są już przyzwyczajeni do rozwiązań mobilnych w oparciu o sztuczną inteligencję, chcą optymalizować swój czas, zależy im na tym, że usprawniać procesy, wymagające ich zaangażowania. Kolejnym krokiem będzie inwestycja w budowę sieci urządzeń zewnętrznych, które nie ograniczają się wyłącznie do automatów zlokalizowanych wewnątrz sklepów czy dedykowanych placówek, dostępnych w godzinach ich funkcjonowania. Naturalnym miejscem wydają się parkingi przed marketami, a eliminacja konieczności komunikacji GSM sprawia, że urządzenia mogą być instalowane w miejscach do tej pory zupełnie niedostępnych, na przykład w garażach. Wszystko to składa się na skuteczną realizację potrzeb w zakresie wygodnego odbioru przesyłek przez konsumentów. Usługi stanowią nie tylko alternatywę dla tradycyjnego modelu dostaw kurierskich, ale w głównej mierze są jego doskonałym uzupełnieniem. Naturalnym wyborem są sklepy typu convenience, centra handlowe, supermarkety czy dyskonty, które cieszą się największą popularnością wśród konsumentów. Oczywiście, nie można zapominać o dodatkowej infrastrukturze, wpływającej na atrakcyjność danej lokalizacji. Ważne, aby były to miejsca najbardziej dogodne z perspektywy odbiorców przesyłek.

Czytaj również:  Polityka energetyczna Polski do 2040 - analiza Europejskiego Instytutu Miedzi

Rynek nadal będzie rozwijać się bardzo szybko, ponieważ ciągle mamy do czynienia z wyzwaniami ostatniej mili, czyli finalną fazą dostawy realizowanej przez kuriera. Ponadto, rynek przesyłek do domu rośnie równie szybko, mimo że konsumenci coraz więcej czasu spędzają poza nim. W dedykowanych punktach odbioru obecnie jest odbierana co piąta przesyłka.

Kluczem do sukcesu jest zaspokojenie potrzeb wszystkich odbiorców przesyłek bez względu na lokalizacje. Konsument w jednym miejscu może nie tylko zrobić zakupy, ale również odebrać przesyłkę w dogodnym dla siebie terminie. Cały proces obsługi przebiega dokładnie w ten sam sposób jak dostarczenie tradycyjnej przesyłki. Różni się jedynie miejsce dostawy.

Michał Czechowski, prezes zarządu SwipBox Polska