Polacy coraz chętniej oglądają wideo na żądanie. Doceniają serwisy VoD za jakość transmisji i liczbę dostępnych tytułów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Polacy coraz chętniej oglądają wideo na żądanie. Doceniają serwisy VoD za jakość transmisji i liczbę dostępnych tytułów 2

Rośnie popularność serwisów takich jak Netflix, CDA.pl czy HBO Go. Usługi VoD, czyli wideo na żądanie, zyskują nie tylko ze względu na szeroki dostęp do internetu, ale i coraz bardziej rozbudowaną ofertę serwisów. Obecnie liderami na rynku są CDA.pl i Netflix. Widzowie doceniają je zwłaszcza za różnorodność dostępnych tytułów i jakość transmisji. Polacy coraz częściej korzystają z serwisów VoD multikanałowo. W przypadku niektórych serwisów już nawet co trzeci internauta ogląda je na urządzeniach mobilnych.

– Rozwój serwisów VoD wynika z rozwoju urządzeń mobilnych i mobilnego internetu, co sprawia, że coraz większa liczba użytkowników ma do tego dostęp. To także rozwój całego segmentu, tzn. wejście takich graczy jak Netflix do Polski. Z drugiej strony przyczynia się do tego także rozwój usługi VoD jako komplementarnej do już istniejących usług stacji telewizyjnych albo portali internetowych, jak np. Onet.tv, WP.tv, czy Interia.tv – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Weronika Niżnik, Senior Project Manager w IRCenter.

Jak wynika z raportu IRCenter „Multiscreening 2018” liderem usług VoD jest CDA.pl (29 proc.) przed Netflixem (21 proc.), który z kolei zanotował w ciągu roku największy wzrost (z poziomu 5 proc. w 2017 roku). Ipla.tv oraz Player.pl mają po 20 proc. udziałów, a pierwszą piątkę zamyka HBO Go (13 proc.). Duże wzrosty notowała też platforma Showmax, ale mimo to wycofuje się ona z polskiego rynku.

– Rynek VoD w Polsce jest obecnie bardzo rozbudowany, polscy internauci mają bardzo wiele różnorodnych serwisów, z których mogą korzystać. Wyjście Showmaxa z polskiego rynku z jednej strony spowoduje, że prawdopodobnie jego oferta rozejdzie się pomiędzy Netflixa, HBO, czy jakieś inne serwisy VoD, tak że one na tym prawdopodobnie zyskają – ocenia Weronika Niżnik. – Z drugiej strony tworzy się luka na rynku, którą mogą próbować przejąć inne serwisy. To nie będzie łatwe, jako że mamy już dość mocno zakorzenionych liderów. Ale przykładowo Disney+, który niedługo ma zamiar wypuścić także swoje własne VoD, może być graczem, który postanowi zawalczyć o polską widownię.

Pod względem ogólnej oceny użytkowników serwisów VoD dostępnych w Polsce najlepsze noty zbiera Netflix. Pod względem różnorodności dostępnych tytułów i jakości streamingu jest pozytywnie oceniany przez ok. 70 proc. internautów. Netflix udostępnia w Polsce już ponad 2 tys. filmów i blisko tysiąc seriali. Dodatkowo wysoko oceniana jest też rozdzielczość 4K, technika HDR i możliwość wyboru lektora lub napisów. Wysoko oceniono również jakość usług HBO Go, nc+ GO oraz VoD Cyfrowego Polsatu.

 Niezależnie od tego, o jakim serwisie VoD mówimy, różnorodność dostępnych tytułów i jakość streamingu oceniane są stosunkowo najwyżej. Aspekty, które oceniane są znacznie niżej, to szybkość dodawania nowych tytułów do oferty oraz obecność reklam w serwisach – wskazuje ekspertka IRCenter.

Z badania IRCenter wynika, że platformy VoD są coraz chętniej oglądane multikanałowo. Pod tym względem bezkonkurencyjny jest Netflix – platformę na komputerze ogląda 80 proc. internautów, ponad połowa na telewizorze, a blisko 40 proc. na urządzeniach mobilnych. Z kolei do telewizora „przywiązani” są przede wszystkim użytkownicy VoD Cyfrowego Polsatu (75 proc.), na komputerach najczęściej oglądają wideo użytkownicy serwisu Zalukaj.com (84 proc.). a nc+ GO króluje wśród użytkowników smartfonów (35 proc.).

– Oglądanie na laptopach i komputerach jest cały czas najpopularniejsze, ale w przypadku niektórych serwisów VoD już nawet 1/3 internautów ogląda je także na urządzeniach mobilnych – mówi Weronika Niżnik.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Wiadomości

Ranking najbardziej medialnych polskich przedsiębiorców 2024 roku

Zygmunt Solorz-Żak, Rafał Brzoska i Sebastian Kulczyk to liderzy...

Bezpieczeństwo narodowe kontra wolność słowa: Spór o TikToka w USA nabiera tempa

Trwa napięta walka o przyszłość TikToka w Stanach Zjednoczonych,...

EUIPO: Europejczycy korzystają z nielegalnych treści online 10 razy w miesiącu

Według najnowszego raportu EUIPO piractwo internetowe wśród europejskich...

EY: Konsumenci redukują wydatki na usługi cyfrowe i anulują subskrypcje

Badanie EY – Decoding the digital home – wskazuje,...

Czy portal X pomoże Trumpowi? Big Tech wobec wyborów w USA

Dane dotyczące liczby wpisów na portalu X (byłym Twitterze)...

Grupa PMPG Polskie Media z nowym kierunkiem rozwoju na lata 2024-2026

PMPG Polskie Media, holding mediowy notowany na głównym parkiecie...

Lekarze będą mogli szerzej informować o swojej działalności w social mediach. Duża zmiana w Kodeksie Etyki

Lekarze idą drogą prawników. Liberalizacja przepisów dotyczących promocji pracy...

Narracje dezinformacyjne przed wyborami do Parlamentu Europejskiego

Wojna informacyjna jest dla zachodnich rządów pretekstem do ograniczania...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie