Połowa wakacji za nami. Jak wyglądały zakupy Polaków w tym okresie? 

galeria krakowska

 Wraz z końcem lipca, zakończyła się również pierwsza połowa wakacji. To dobry czas na podsumowanie okresu letnich urlopów, które w tym roku są nieco inne, bo upływają pod znakiem pandemii koronawirusa. O tym, jak wyglądały zakupy Polaków w ostatnim miesiącu informuje Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) w kampanii społecznej „Bezpieczeństwo-Kupuję to!” i jednocześnie zachęca do odpowiedzialnego zachowania w galeriach handlowych. 

Pierwsze cztery tygodnie wakacji pokazały, że galerie znów zaczynają tętnić życiem. Odwiedzalność obiektów handlowych w tym okresie, w dni handlowe, w zależności od dnia, była jedynie o 13-22% niższa od wyników sprzed roku. Zaraz po szerszym otwarciu galerii wyniki odwiedzalności były dużo gorsze, dane PRCH wskazywały 53-68% wartości ubiegłorocznych w analogicznym okresie 2019 roku.

Wzrost liczby klientów pokazuje, że dostrzegają oni działania centrów handlowych na rzecz poprawy bezpieczeństwa w obiektach. Polska Rada Centrów Handlowych przeprowadziła ankietę wśród zarządców i właścicieli 161 centrów i parków handlowych, której wyniki pokazują, że wszystkie obiekty dostosowano do nowych wymogów sanitarnych. Co więcej, ponad połowa badanych (55%) zadeklarowała, że w obiektach wprowadzono dodatkowe środki bezpieczeństwa.

W galeriach stanęły płyny do dezynfekcji rąk, pojawiły się oznakowania, które przypominają o zachowaniu odległości od innych klientów i pracowników, w każdym obiekcie można kupić maseczki do zasłaniania ust i nosa, wszystkie powierzchnie wspólne, takie jak klamki, poręcze i przyciski są regularnie dezynfekowane. Dodatkowo, część z galerii zdecydowała się na ozonowanie i zmianę klimatyzacji, tak aby powietrze w galerii było świeże, a nie pochodziło z obiegu zamkniętego.

Ochrona obiektów zwraca uwagę osobom, którzy nie stosują się do nowych zasad, a w części galerii nawet rozdaje maski klientom, którzy ich nie posiadają. W centrach prowadzone są liczne kampanie informacyjne dla klientów i najemców, a cała branża zjednoczyła się w akcji „Bezpieczeństwo-Kupuję to!”. Na profilach społecznościowych kampanii eksperci pokazują jak należy zachować się podczas zakupów oraz przekonują, że tylko od nas samych zależy, czy komfortowo i bez obaw o zdrowie będziemy mogli zrobić zakupy.

– Wakacje to okres urlopów, beztroski i relaksu, jednak nie jest to czas odpoczynku od przestrzegania zasad bezpieczeństwa. W tym czasie podróżujemy więcej i spotykamy się z większą liczbą osób, dlatego powinniśmy również jeszcze bardziej zadbać o zdrowie swoje i innych. Zakupy w maskach na pewno nie są tak naturalne, ale są dużo bezpieczniejsze i pozwalają na zminimalizowanie ryzyka zakażenia – mówi Radosław Knap, jeden z inicjatorów kampanii i dyrektor generalny PRCH.

Rząd zapowiedział, że w związku ze wzrostem zachorowań na COVID-19, w ostatnich dniach w sklepach i galeriach prowadzone będą wzmożone wizyty policji, która może nakładać na osoby nie stosujące się do przepisów bezpieczeństwa kary. Za naruszenie nakazu zakrywania nosa i ust grozi mandat do 5 000 zł. Warto zatem pamiętać o zakładaniu maseczek lub przyłbic. Minister Zdrowia przypomina, że przyłbica jest to najlepsze rozwiązanie alternatywne  w przypadku, gdy ktoś nie czuje się komfortowo w masce lub ma np. astmę.