Polscy konsumenci najbardziej oczekują promocji typu 2 produkty w cenie 1

0

Raport „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017” wykazał, że 2. artykuł gratis to najwyżej ceniony rodzaj rabatu wśród konsumentów. Wskazało go aż 44% ankietowanych w kategorii Produkty Spożywcze, 31% badanych w segmencie Zdrowie/Uroda i 29% osób w sektorze Elektronika. Wyjątkiem okazała się branża Dom i Ogród. W tym przypadku 26% respondentów uznało, że najatrakcyjniejsza okazja to zniżka na duże zakupy.

W badaniu, zleconym przez Grupę AdRetail, na pytanie, które z promocji w kategorii Produkty Spożywcze są najbardziej atrakcyjne, aż 44% badanych wskazało na 2 artykuły w cenie 1. Według Katarzyny Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzającej firmy badawczej Mobile Institute, ten rodzaj okazji komunikuje łatwo policzalne korzyści. Dlatego wyjątkowo zachęca do spontanicznego kupowania 2 sztuk danego produktu. Natomiast, obniżki procentowe wymagają większych porównań z konkurencją, aby obliczyć, czy dana oferta jest faktycznie opłacalna.

– W branży spożywczej promocja 2 produkty w 1 cenie szczególnie się sprawdza, ponieważ na co dzień konsumujemy więcej żywności, niż artykułów z innych kategorii. Robienie zapasów jest dla nas korzystne, oczywiście w przypadku pożywienia, które nie psuje się szybko, np. przyprawy lub suche makarony. Warto również zwracać uwagę na datę przydatności takich towarów, aby nie były przeterminowane. Dopiero wówczas możemy mieć pewność, że optymalizujemy nasze wydatki. W ten sposób, sieci nakłaniają konsumentów do nabywania produktów, których inaczej by nie kupili – stwierdza Michał Rosiak z Grupy AdRetail.

Na podobnym poziomie znalazły się aż 3 rodzaje promocji, tzn. drugi i kolejne produkty w niższej cenie – 23%, wielopaki – 22% oraz sezonowe lub tematyczne okazje i wyprzedaże – 20%. Zdaniem Katarzyny Czuchaj-Łagód, wskazania rzędu 20-23% to dość wysokie wyniki, biorąc pod uwagę, że nie wszystkie okazje są równie często spotykane na rynku. Natomiast, konsumenci raczej szybko przyzwyczajają się do istniejących możliwości i uczą się je wykorzystywać.

Czytaj również:  Eksperci AdRI: Lidl, Intermarche, Kaufland i Żabka liderami w komunikacji za pomocą gazetek handlowych

– Tymczasem, zniżki w ramach karty lojalnościowej sklepu lub marki są najmniej istotne dla konsumenta. W kategorii Produktów Spożywczych wybrało je 18% badanych. Klienci wciąż są podejrzliwi wobec takiej możliwości, bo niechętnie podają swoje dane osobowe w celu założenia konta w programie lojalnościowym. W przyszłości sytuacja może ulec zmianie, dzięki social login, które ułatwią proces rejestracji. Lęk przed pozostawianiem informacji o sobie zniknie, gdy wystarczą dane już udostępnione w social mediach – przewiduje Michał Rosiak.

Duże rabaty na DIY

W kategorii Dom i Ogród 26% konsumentów uznało, że najbardziej atrakcyjna jest dla nich zniżka na duże zakupy. W opinii Katarzyny Czuchaj-Łagód, gdy decydujemy się pojechać do sklepu z wyposażeniem wnętrz, np. Ikea, Castorama czy Duka, to raczej nie udajemy się po jeden artykuł. Jeśli kupujemy tego typu produkty w Internecie, również mamy już często przygotowaną listę swoich potrzeb. To kwestia specyfiki zakupów w tej branży. Wyjątkiem jest sytuacja, w której szukamy prezentu. W opinii eksperta, wtedy rzadziej zwracamy uwagę na promocję, bo raczej chcemy kupić coś konkretnego dla drugiej osoby.