Ponad połowa polskich firm chce zmian w zarządzaniu podróżami służbowymi – wyniki badania

Najnowsze wyniki badania Amadeus „Organizacja i zarządzanie podróżami służbowymi w średnich i dużych firmach. Polska na tle Europy Środkowo-Wschodniej”

0

Firma Amadeus ogłosiła wyniki badania „Organizacja i zarządzanie podróżami służbowymi w średnich i dużych firmach Europy Środkowo-Wschodniej”. Z najnowszej edycji raportu wynika, że polskie przedsiębiorstwa mają jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o ten obszar działalności operacyjnej. Aż 40% firm w Polsce nie posiada polityki podróży, która ułatwia organizację delegacji. Co więcej, polskie firmy najrzadziej wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej, korzystają z nowoczesnych technologii do rezerwacji podróży (28% vs średnio 43% w krajach regionu). Niechętnie też zlecają organizację wyjazdów służbowych wyspecjalizowanym agencjom. Czy pracownicy w polskich firmach nadal będą musieli organizować delegacje na własną rękę? Okazuje się, że 53% przebadanych przedsiębiorstw dostrzega konieczność zmian w tym obszarze, co stanowi pozytywny trend.

Badanie „Organizacja i zarządzanie podróżami służbowymi” przeprowadzone zostało wśród średnich i dużych firm w drugiej połowie 2016 r. w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Czechach, na Litwie, Łotwie, Słowacji i Węgrzech.

Jak na tle innych krajów regionu plasuje się Polska? Wydaje się, że podróże służbowe nadal stanowią niedoceniany aspekt działalności operacyjnej polskich firm. Przedsiębiorstwa często postrzegają podróże służbowe jedynie jako konieczny do poniesienia koszt, a nie inwestycję. Być może z tego powodu zarządzanie tym obszarem jest często nieuporządkowane, a pracownicy pozostawieni samym sobie, jeśli chodzi o organizowanie wyjazdu.

Najważniejsze wyniki badania w liczbach

  • Polityka podróży, czyli zestaw reguł dotyczących zamawiania usług związanych z delegacjami, obowiązuje w 57% polskich firm i w 62% firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Politykę podróży wprowadzają przede wszystkim największe firmy oraz te, w których wyjazdy służbowe stanowią ważny aspekt działalności.
  • Polskie firmy najrzadziej z całej Europy Środkowo-Wschodniej korzystają z rozwiązań IT do rezerwacji podróży służbowych (28% vs. średnio 43% w krajach regionu).
  • W Polskich firmach istnieją rozbieżności w stosowanych i preferowanych formach płatności za podróże służbowe. W porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, w Polsce o wiele częściej niż w innych krajach (25% vs. 9%), to pracownicy płacą za podróż własną kartą, a potem rozliczają się z firmą, co jest czasochłonne; preferowana forma płatności to przede wszystkim przelew.
  • W związku z tym, że wiele polskich firm nie ma procedur organizacji wyjazdów pracowników, obowiązki z tym związane spoczywają na różnych działach firmy: od pracowników administracyjnych, przez dział personalny, finanse aż po wyższą kadrę kierowniczą, która musi zaakceptować poszczególne etapy i koszty.
Czytaj również:  Amerykanie inwestują w sektor BPO w Polsce

Dążenie do zmian